Lada Vesta
A hiány oka hétköznapi: a togliatti székhelyű, gazdag múltra visszatekintő vállalat képtelen hozzájutni a légzsákok gyártásához szükséges alkatrészekhez, importálni pedig a nyugati szankciók miatt nem tud.
A patthelyzetre az AvtoVAZ – hosszas keresgélés után - úgy talált kiutat, hogy egyszerűen kihagyja az autókból a légzsákot, amely ma már minden más autó esetében az alapfelszereltség szerves részét képezi.
A légzsák nélküli Vestákat december 11-én kezdték gyártani, és most már a márkakereskedésekben is megjelentek a 106 lóerős motorral ellátott „egyszerűsített” autók. A Rosszijszkaja Gazeta azt írta, hogy egy ilyen modell alapára 1,46 millió rubel, ami kb. 5,8 millió forintnak felel meg.
Az AvtoVAZ csak ideiglenes megoldásnak gondolja a légzsák nélküli autók értékesítését, és azt reméli, hogy még az idén pótolni tudja a hiányzó alkatrészeket. Jó hír viszont, hogy a Lada Grantákat újabban már központi zárral is ellátják, mert eddig – ugyancsak az alkatrészhiány miatt – nem minden Grantához kínálták ezt a funkciót, amely ma már ugyancsak az alapfelszereltség kelléke nyugati vagy távol-keleti modellekben.
A frissen eladott Vestákra egyébként rengeteg panasz érkezik. A hányatatott sorsú zászlóshajó-modell hibalasjtroma meglehetősen hosszú, kifogás tárgya volt számos dolog, kezdve az önálló életet élő ablaktörlőtől és a „fagyérzékeny” irányjelzőtől egészen a központizár és a sebességmérő hibás működéséig.
A problémák sokaságára némi magyarázatot adhat az autó viszontagságos indulása. Az új Lada Vestát pont két éve mutatták be, de miután az Ukrajna ellen elindított háború és az uniós szankciók miatt a francia Renault kivonult az AvtoVAZ-ból, a Vesta gyártását áthelyezték a Togliattiban lévő fő telephelyre, ahol tavaly márciusban újraindították a sorozatgyártást. A leállás óta eltelt időben az AvtoVAZ a szankciók miatt hiányzó alkatrészek beszerzésével volt elfoglalva, de szemlátomást nem sikerült maradéktalanul orvosolnia a hiányt.