Peugeot 5008
Amikor 2009-ben bemutatták az első Peugeot 5008-at, akkor még egy hagyományos egyterűként ismerhettük meg a franciák kompakt hétülésesét. Jól mutatja az autóipar rohamos változását, hogy 2016-ban, tehát mindössze hét évvel később ezt már nem merték meglépni a Peugeot-nál: ennyi idő elég volt ahhoz, hogy az SUV-k kiszorítsák a sokkal praktikusabb, ám kevésbé divatos egyterűeket. Szóval a Peugeot 5008 második generációja már emelt crossoverként született újjá, tulajdonképpen a 3008 hosszabb, szögletesebb, több üléses változataként.
Az új 5008 tehát divatosabb – pláne a mostani facelift után. Egyszerűen nem kíván öregedni Sandeep Bhambra zseniális formavilága, ami egy hosszabb elnyújtott faron is képes dögös lenni. Sokkal magabiztosabb lett az orr rész, köszönhetően az új, keretnélküli hűtőrácsnak, ami apró vonalakkal folyik szét, egészen a szigorúbbra szabott fényszórók alá. Hátul sötétített lámpák és aprócska szárny teszik olyan dinamikussá az 5008-at, amilyet a hétüléses szegmens még hírből sem hallott ezelőtt.
Megfordulnak utána, pedig nálam az alap szériának számító Active Pack felszereltséggel járt, méghozzá a szintén alap réz fényezésben. Aminek különösen örültem egyébként, mert ritkán van esélyünk egy olyan változatot kipróbálni, ami a hazai piac számára is elérhető. Márpedig mi kéne ennél több? Odabent így is egy űrhajónak hat az i-Cockpit, ami alapáron adja a digitális műszercsoportot – az utastér egyik futurisztikus ékét. Már ezen a szinten is járnak ugyanazok a puha, szép textúrájú műanyagok, és az otthonos szövet betétek is, maximum a kormány borítása nem annyira finom.
Vezetni is ugyanolyan jó, sőt, talán még jobb is, mint a kihegyezett változatokat. Itt ugyanis 17-colos felnik járnak hozzá alapáron, amiken esetünkben ballonos téli gumik feszültek, és ez a kombináció ki is küszöbölte azt az idegen kilengést a keresztbordákon vagy a kátyús utakon, amit nagy felnikkel képes produkálni. Egyébként szerintem még mindig a futómű az autó leggyengébb pontja, de így kétségtelenül magabiztosabban fogta az utat. Ráadásul alap szinten is ugyanazt az ülés kitömést kapjuk, mint egy GT-n, csak itt szövethuzattal, és az alul-felül lecsapott kormány is ugyanolyan agilis irányíthatóságot biztosít.
Már a plug-in hibrid 3008 tesztjekor is említettem, hogy belsőégésű motorral sokkal egységesebbnek, kiforrottabbnak hat a franciák kompakt SUV-ja, és ezt most az 5008 is bebizonyította. Noha egyetlen villanyosított hajtáslánc sem érhető el az 5008-hoz egyelőre, a tesztautóban lévő 1,5-ös dízellel próbálva ez egyáltalán nem is hiányzott. Nem acélos, de azért kellemesen viszi az 1,6 tonnás bódét a 130 lóerő. Kellemesen adja le az erejét, és nagyon finoman tölt be a turbó, ezért városban is kényelmes a használata, ráadásul könnyedén, mégis pontosan kapcsolható a hatfokozatú kéziváltó.
Annyira hosszú váltókiosztást kapott, hogy városban csak negyedikig érdemes felkapcsolni, a hatos pedig egyértelműen azért van, hogy autópálya tempónál is lent tartsa a fordulatot. Ezeken a téli napokon nehezen melegedett be, ezért városban általában 6,7-6,8 literes átlagokat produkált, míg hosszútávú utazások során megelégedett az 5,4 literrel, ami zseniális egy hétüléses családi autótól. Még akkor is, ha az a harmadik üléssor tényleg csak gyerkőcöknek ajánlott. Annak a plusz két ülőhelynek köszönhetően viszont igényelhető rá a 2,5 milliós nagycsaládos állami támogatás. Éljünk hát vele!
Jelenlegi árlistája szerint kereken 11 millió forint a tesztautónk kedvezményesen, noha kéziváltóval már csak készletről érhető el. Ugyanakkor nem kell félni az automatától sem, a Peugeot 8-fokozatú bolygóműves automatája az egyik kedvencem ebben az ár szegmensben. Ennyiért már jár hozzá a kétzónás automata klíma, a kulcs nélküli indítás, az EcoLED fényszóró vagy a tempomat is. Noha ezt most nem volt esélyünk kipróbálni, de faceliftje óta rendelhető akár vörös nappa bőrrel vagy akár Night Vision éjjellátóval is – na úgy lehet csak igazi cyberpunk az utazás az 5008-cal.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!