emissziótechnika
Hogyan ismerjük fel az AdBlue tartályt?
Az AdBlue egy teljesen különálló tartályban van, amit kék kupakkal vagy AdBlue címkével láttak el. A töltési pontot gyakran a dízel utántöltő nyílás közelében helyezik el. Néhány személygépkocsiban a tartály a csomagtartóban, vagy a motortérben van elhelyezve. Az AdBlue tartálynak a nyílása kisebb keresztmetszetű, mint a dízelé, a töltőpisztoly nem illeszkedik, így nem keverhető össze. Fontos, hogy a kék szín miatt ne tévesszük össze az ablakmosó folyadék betöltőjével, mindig olvassuk el alaposan a használati kézikönyvét.
Mit tegyek, ha kifolyt az AdBlue?
A folyadék nem veszélyes a környezetre. Az AdBlue kis mennyiségű kiömlése vízzel hígítható. A legjobb, ha a kiömlött anyagot felmossa.
Nagyon nagy kiömlés esetén meg kell akadályozni, hogy a folyadék a csatornába vagy a vízfolyásokba kerüljön. A folyadékot fel kell itatni homokkal, földdel vagy egy megfelelő szerrel. Megjegyzés: A felület, amelyre az Adblue kifolyt, csúszóssá válhat. A csúszás és az elesés elkerülése érdekében a lehető leggyorsabban fel kell takarítani.
Felhasználhatom újra a kifolyt AdBlue-t?
Soha ne próbálja meg újra felhasználni a kiömlött folyadékot, mivel az már szennyezett! Annak használata komoly anyagi károkat okozhat az SCR rendszerben.
Hogyan tároljuk az AdBlue-t?
Közvetlen napfénytől távol -6 °C és 25 °C között, tiszta, lezárt tartályban vagy adagolóegységben kell tárolni. Ha nem megfelelő berendezésben tárolja, szennyezett lehet a folyadék, ami anyagi károkat okozhat az SCR rendszerben, akár a katalizátor vagy a járműben található adagoló egység cseréjét is eredményezheti.
Tárolási követelmények
Környezet:
Ellenőrizze a helyi jogszabályokat a környezetvédelmi követelmények szempontjából. Vegye fel a kapcsolatot a helyi hatóságokkal további információért.
A folyadék csak nagy sűrűségű, polietilén, polipropilén vagy rozsdamentes acél tartályokban tárolható. Csővezetékekhez, szigeteléshez és tömítéshez megfelelő anyagok:
Ne használjon maró hatású anyagokat, rezet, nikkelt, cinket, lágyvasat vagy alumíniumot. A teljes listát az ISO 22241 szabványban ellenőrizheti.
Ha kifogy az AdBlue leáll a motor?
Az SCR-rendszer az első olyan emissziókezelő rendszer, amelynek meghibásodása vagy a működéséhez szükséges folyadék hiánya esetén nem enged a jármű motorindítást. Az autó időben jelzi, ha kifogyóban van a folyadék. Ha a járművezető nem tesz semmit, nem tölti újra a tartályt, akkor idővel a motorteljesítményt csökkenti a vezérlő, később pedig a következő indítást nem engedélyezi a motorvezérlő. A jármű teljesítménye helyreáll, ha az AdBlue szintje ismét megfelelő.
Mi történik, ha az autóm kifogy az AdBlue-ból?
Az autója figyelmezteti, ha az AdBlue tartály hatótávolsága 2400 km. Az, hogy ezután a figyelmeztetés után mi történik minden márkánál különbözhet, ezért kérjük olvassa el a kézikönyvet, hogy megtudja, mi vonatkozik a járművére. Például, egy Opel Zafira Tourer esetén 2400 km-es hatótávolságnál figyelmeztet. Ezután az autó 900 km-es hatótávolságon 100 km/h-ig korlátozza a maximális sebességet. Az autó végül 50 km/h-ra korlátozza a végsebességet, és figyelmezteti, hogy a következő indításnál nem fog elindulni a motor. Érdemes egy kis mennyiséget magunknál tartani, főleg, ha hosszabb utat teszünk meg.
Mit tegyek, ha véletlenül dízelt „tankoltam” az AdBlue tartályba?
Semmiképp se indítsa el a motort! Minden szennyezés károkat okozhat az SCR rendszerben. A legjobb, amit tenni tud, az az, hogy kapcsolatba lép a jármű gyártójával. Lehet, hogy ki kell cserélni egyes AdBlue komponenseket.
(Folytatjuk)
Pintér Dominika
Őri Péter