München
Az Audi minőségbiztosítási főnöke, amikor Ingolstadtban megszületik a döntés: gyárat létesítenek Közép-Európában. Az Audi 181 telephelyet vizsgál, a végén Győr nyer. Ekkor 1993-at írunk.
– Az utolsó körben Csehország, Szlovákia és Magyarország maradt – nyilatkozta egyszer, amikor azt kérdeztem tőle, miért állt ennyire Győr és Magyarország mellé. – Akkoriban én az Audinál a minőségért feleltem, s nekem kellett eldönteni, lesz-e olyan minőség, amire az Audinak szüksége van. Ezt a felelősséget vállaltam, s a döntésem helyesnek bizonyult. Én ugyanis tudtam azt, hogy a magyarok mire képesek. A magyarországi svábokon keresztül megvolt a tapasztalatom, hogy a magyarok dolgosak és jó ötleteket tudnak találni.
Ha a szüleim veszekedtek, a magyar nyelvet használták, hogy mi, gyerekek ne értsük – emlékezett egyszer szűk körben Martin Winterkorn a gyermekkorára. Szülei magyar svábok voltak, Zsámbékon érte a családot a második világháború vége. Az akkori bűnös magyar politika a svábokat is felelőssé tette a nácik gaztetteiért, a család földönfutóvá vált, kitelepítették őket. Winterkorn már Németország nyugati felén született.
– Olyan mákos és túrós rétest, mint amilyet a zsámbéki svábok sütöttek, sehol sem tudnak készíteni – fogalmazott egyszer a professzor gyermekkori emlékeire utalva. S bár minden oka meglett volna, hogy felnőve szakítson azzal az országgal, amely szüleit földönfutóvá tette, Martin Winterkorn 1973 óta folyamatosan látogat Magyarországra.
Budapesten, a Műszaki Egyetem előtt. Balról jobbra: Péceli Gábor, a BME egykori rektora, Martin Winterkorn, a VW egykori vezérigazgatója, Thomas Faustmann, a győri Audi Hungaria Motor Kft. ügyvezetésének egykori elnöke és Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke.
Winterkorn régi barátja, az ugyancsak magyar gyökerekkel rendelkező Wendel Schindele határozottan állította (sajnos már nincs az élők sorában), Winterkorn volt az, aki a győri Audi 900 millió eurós beruházását, az új járműgyárat - 1998-ban - a Volkswagen felügyelőbizottságában végigbokszolta. Ezt a szót használta, mert konszernen belül is irgalmatlan harc zajlik az új beruházásokért. S Winterkorn volt az, aki nélkül az Audi talán Magyarországon sem lenne. S Winterkorn volt az is, aki 34 évvel ezelőtt, még a szocializmus időszakában Mórról az első ülésgyártó-beszállítót az Audihoz bevitte – emlékezett Wendel Schindele.
A győri gyár alapításakor Winterkorn már nemcsak az Audi, hanem a Volkswagen minőségbiztosítási főnöke is. Befolyása nagy, szavainak súlya van. 2002-ben Audi-főnök lesz, 2007-ben pedig már Európa legnagyobb autógyárát, a Volkswagent vezeti. Nem csak Wolfsburgból tartotta Győrön a szemét, gyakran megfordult az Audi Hungariánál.
Kedvenc étele a paprikás csirke, kedvenc bora a villányi Tiffán Cuvée Carissimae, szenvedélye pedig a labdarúgás. Nemcsak az Audi-beruházások köszönhetők neki, hanem a Bayern München győri vendégjátékai is. A professzor a Bayern München AG felügyelőbizottságának tagja volt sokáig.
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tiszteletbeli professzora, sok éven át előadást tartott a hallgatóknak. Jó viszonyt ápolt a jelenlegi miniszterelnökkel, ha Budapesten járt, mindig felkereste, a gazdaság mellett a futball is állandó téma volt kettőjük megbeszélésén.
Kegyeiért, a VW beruházásaiért állam- és kormányfők álltak sorba, a magyarok azonban kivételezett helyzetet élveztek nála. Közvetlenségét, emberi gesztusait sokszor megtapasztalhattuk, a világ bármely pontján voltunk, a magyar újságíróknak messziről integetett.
Martin Winterkorn Leslie Mandokival és e sorok írójával Sanghajban, az ottani Motor Show-n 11 évvel ezelőtt.
Gyökereiről, identitásáról pedig sokat elárul a következő történet. A győri Audi járműgyárában készülő A3-as limuzin sanghaji bemutatója után szerettünk volna egy olyan fotót, amin a professzor együtt szerepel Leslie Mandokival, azaz Mándoki Lászlóval, az Audi és a VW zenei igazgatójával. Elkészült a kép, s Winterkorn intett e sorok írója felé, hogy álljunk össze egy közös képre. Megjegyeztem, hogy mi, Bayern szurkolók, amire prof. dr. Winterkorn ezt válaszolta: – Nem, mi, magyarok.
S bár 2015 szeptember 23-án, a VW-nél kitört dízelbotrány miatt önként lemondott, olyan folyamatokat indított el Európa legnagyobb autógyártójánál, amelyekből máig profitál a Volkswagen. A nevezetes napon könnyeivel köszködve jelentette ki: A Volkswagen volt az életem.
Magyarország sosem feledi, sosem feledheti azt, amit a professzor Magyarországért tett. Isten éltesse Martin Winterkorn!