mesterséges intelligencia

5 AI-technológia, amely kényelmesebbé és biztonságosabbá teheti az autózást

2024.10.26.

A vezetést segítő szoftverek az autó belterét, a sofőr mozdulatait is figyelik, de akár rád is szólhatnak, ha nincs rajtad a szemüveged.

A vezetőket segítő különféle alkalmazások lassan két évtizede vannak jelen az autógyártásban, a legkorábbi ilyen eszközök arra szolgáltak, hogy a sofőr ne aludjon el a volán mögött, de a legújabb technológiák viszont már az autó minden paraméterét mérik. Persze mindig van feljebb. Az AI-, azaz mesterséges intelligencia-vezérelt rendszerek hatása szinte meghatározhatatlan és rengeteg fejlesztőcég igyekszik kiaknázni ezt a hatalmas és új piacot. Legyen szó kényelmi, biztonsági vagy akár rendészeti szempontról, az AI rengeteg potenciált rejt.

A Cipia nevű izraeli techcég több olyan alkalmazást is kifejlesztett, amelyek segítenek abban, hogy az autózás még biztonságosabb és kényelmesebb legyen. Ezek a rendszerek a sofőr, az autó és a környezet minden változását észlelik és feldolgozzák és így igyekeznek a legjobb megoldást ajánlani, miközben minden újabb esetből tanulnak. Az ilyen alkalmazásokból következzen most öt darab!

1. Beállítások személyre szabása

Az AI minden kijelzőbeállítást megtanulhat. (Forrás: Unsplash)

Elsőre nem tűnik hatalmas dobásnak, hiszen ez a funkció évek óta létezik, személyre szabhatjuk autónk beállításait, legyen az ülésmagasság vagy éppen kedvelt hőmérséklet. Sőt, vannak olyan gyártók, amelyek két vagy több kulcsot adnak az autóhoz és a jármű megjegyzi, melyik kulcshoz melyik sofőr tartozik, azaz emlékszik az adott kulcshoz tartozó preferenciákra is. A Cipia rendszere azonban az AI-t is bevonja a játékba, amely felismeri, ki ül a vezetőülésen és ehhez igazítja az ülést, a kormányt, a tükröket, a hőmérsékletet, de még a médialejátszókat is.

Ezzel az ötlettel már a Mazda is próbálkozott CX-60-as, -80-as és -90-es modelljeiben, de ott még nem volt teljesen kiforrott a technológia és a rendszer sokszor nem úgy működött, ahogy azt a felhasználók elvárták volna.

2. Hol a szemüveg?

A rendszer felismeri, viseljük-e a szemüvegünket. (Forrás: Cipia)

Ez sem tűnik nagy ötletnek, pedig a vezetés egy igen fontos aspektusára világít rá ez a rendszer: arra, hogy sokan nem látnak jól az utakon. Ez természetes szemromlás, a rengeteg képernyő, amelyet egész nap figyelünk egyszerűen roncsolja a látásunkat, ami pedig egy igen fontos érzékelés, főleg a vezetésben.

A Cipia egyik rendszere egyrészt figyeli azt, hogy az előttünk lévő útra figyelünk-e, kiszámítja, melyik pontra fókuszálunk, de emellett azt is megtanulja, hogy szemüveget vagy éppen napszemüveget viselünk-e és ha előbbi nincs rajtunk, pedig kellene, akkor figyelmeztet.

3. Tükröm, tükröm!

A rendszer arcfelismeréssel figyeli, melyik tükröt akarjuk állítani. (Forrás: Carscoops)

Az első rendszernél már említettem a tükrök beállítását, de van egy másik AI-vezérelt alkalmazás is, amely kizárólag az autó oldalsó tükreinek pozícionálásában segít. Mindenkinek megvan az a pillanat, amikor jó tíz másodperce igyekszünk beállítani a bal oldali tükröt, mire ráébredünk, hogy nem a joystick lassú, hanem mi állítottuk véletlenül a jobb oldali tükörhöz a kapcsolót és az mozgott ide-oda egész végig.

Ez az AI-rendszer figyelni fogja, hogy a sofőr melyik irányba néz, vagy merre fordítja a fejét, miközben a tükröket igazítja, ebből találja ki, melyik oldal az, amelyiket állítani kell. Ez a szoftver pedig nem csak ebben az esetben lehet hasznos, hanem bármilyen képernyő állításánál kapóra jöhet. Mivel az autóinkban egyre több ilyen display van, amelyeket esetenként állítani akarunk, a tekintetfelismerő-rendszer segítségével biztonságosabb és gyorsabb lehet ezeknek a beállítása.

4. Biztonsági öv, cigaretta, telefon

Ne telefonozz vezetés közben! Az AI is rádszólhat. (Forrás: Carscoops)

Az idegesítő, de persze annál hasznosabb biztonsági öv becsatolását sürgető hangért a General Motors felel, akik 1972-ben építették be először ezt a rendszert autóikba és azóta minden gyártó átvette ezt az egyébként igen egyszerű technológiát. Ennek semmilyen AI-alapja nincs, ez egy érzékelő, ami megszólaltatja a pittyegőt, ha azt látja, hogy az öv nincs becsatolva.

Viszont rengeteg sofőr – ahelyett, hogy gyorsan bekapcsolná az övét – inkább kijátssza a rendszert azzal, hogy a hátuk mögött csatolják be a biztonsági övet, ami borzasztó felelőtlen és veszélyes, de legalább nincs zavaró hang. Azonban erre is van már AI, ami azt figyeli, hogy a sofőr, vagy akár az utas tényleg becsatolta-e az övet, az áthúzódik-e a vállán és a derekán.

Hasonló rendszer figyeli azt is, ha valaki esetleg dohányzik vagy kézből telefonál az autóban. Ezeket a szoftvereket a Cipia egyébként már árulja is az autógyártóknak.

5. Mindenkit figyelünk!

Minden utast figyelhet a rendszer. (Forrás: Cipia)

Hogy ne csak a sofőr részesüljön a figyelemből, vannak olyan AI-rendszerek is, amelyek minden utast monitoroznak és tanulnak róluk. Ez azt jelenti, hogy az autóba épített rendszer felismeri a család tagjait, figyeli a biztonsági öveket vagy éppen azt, hogy beszél-e az adott személy és hogy hangját utasításként fogja-e fel vagy hagyja figyelmen kívül.

Itt sokan elkezdhetnek morgolódni, hogy ez már túl sok információ és az AI veszélyes, ne monitorozza a gyerekemet a hátsó ülésen, de ez egyrészt kényelmi, másrészt biztonsági funkciókat is jelent. A hangfelismerő szoftver például figyelmen kívül hagyhatja, ha valaki véletlenül tesz valamilyen parancsot, amelyet nem a rendszernek szánnak, de kényelmi szempontból arra is jó lehet, hogy az utasok alapján előre felajánlhatja a már megismert úticélokat, például a reggeli utat az iskolába és információkat szolgáltathat róla.

Nyitókép forrása: Cipia

Forrás: 
Carscoops

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.06
A viharjelzés 91 éve ment életeket a Balatonnál, és parti villogáson kívül már applikáción is....
2025.04.06
Az Audi Hungaria stratégiájának egyik alappillére a környezetvédelmi és szociális fenntarthatóság.....
2025.04.06
A címvédő és négyszeres világbajnok Max Verstappen, a Red Bull holland versenyzője rajt-cél....
2025.04.06
Egy kocsis a Fiákerével felhajtott a Donauuferautobahn-ra, vagyis az A22-re csütörtökön. A....
2025.04.05
A repülőtér története legnagyobb járatkínálatával köszönti a nyári szezont: 200 járat 136....
2025.04.05
Csábító állapotú Leaf, lehangoló eredmények. ..
2025.04.05
Egy autó mindkét utasa meghalt abban a balesetben, amely az M2-es autóúton történt egy....
2025.04.05
Új kétéltűt kap a cseh tűzoltó- és mentőszolgálat: rendkívüli képeségekkel megáldott, földőn-vizen....
2025.04.05
Donald Trump amerikai elnök vámcsomagjára reagálva a brit Jaguar Land Rover autógyártó ideiglenesen....
2025.04.05
Indiából érkezett a Balaton északi fővárosába az eVitara. Egyetlen darabként képviseli még a Suzuki....