Ford Mustang

300 ezer dolláros új Mustangot mutatott be a Ford

2023.08.27.

Utcára tervezett versenyautó, új differenciálmű, aerodinamikusság, nagyjából 800 lóerő és egy hatszámjegyű árcédula; így lehet leginkább jellemezni a Ford nemrég bemutatott szuperautóját, a Mustang GTD-t.

Jim Farley Ford CEO-t alig pár napja látta a világ bénázni saját vállalata egyik legújabb húzónevével, a Ford F-150-es pickup elektromos verziójával, a Lightninggal. A márka vezérigazgatója egy próbakörre vitte el a vadonatúj autót, majd amikor töltésre került a sor, Farley azzal szembesült, hogy 40 percig tartott alig 40 százalékra tölteni az akksit.

Azonban van egy sokkal érdekesebb Ford-sztori is, ami a napokban történt és szintén Farley nevéhez fűződik. Miután a vezérigazgató megtekintette a tervezők Ford Mustang GT3-as modelljének gyurmaformatervét, úgy döntött, a világnak szüksége lehet a szuperversenyautóból egy utcai verzió is.

A Le Mans győzelem iránti vágyból épített autó így megkapta ezt a változatát is, a 2025-ös Ford Mustang GTD-t, amely a 24 órás Le Manson debütáló versenyautó kistestvére, ez persze nem jelenti azt, hogy ne lökné hátra utasait az ülésben még a legkisebb gyorsítással is.

Sőt, a GTD több lóerőt kap, mint a GT3, mivel a Le Mans azon szériájában, amelyben a Ford indul, tilos ekkora erőt (800 lóerőről beszélünk nagyjából), valamint olyan aerodinamikai megoldásokat alkalmazni, amely a GTD-n megjelenik majd. A Ford limitált darabszámban tervezi a gyártást és nem is takargatja, hogy az autó arra készül, hogy ne csak versenyzők hódíthassák meg a versenypályát, hanem átlagemberek is – feltéve persze, ha van erre pár százezer felesleges dollárjuk.

Farley azt mondta, hogy az autó „az AMG Black, az Aston Martin a Porsche GT3 RS ellen készült. Nem csak a Le Manson akarjuk megverni [a GT3 RS-t], de az utcán is.”

(Képek forrása: Ford)

Ford Performance + Multimatic = Mustang GTD

A képlet szerint a Ford versenyosztálya összeállt a Multimatic nevű mérnökcsapattal, akik korábban többször dolgoztak már együtt az Aston Martinnal. A GTD-k a Ford gyárából gurulnak ki, egyelőre „csupán” GT3-asokként, majd a Multimatic kanadai főhadiszállásán kerülnek ismét górcső alá, ahol is az autó hátsóját kicsit átalakítják, hogy beleférjen a GTD Tremec, nyolcsebességes differenciálműve, valamint az ehhez szükséges hűtők is ide kerülnek. A Ford azt is hozzátette a bemutatón, hogy így is egy tágas csomagtérre számíthatnak majd a vevők.

A hátsó differenciálmű miatt az autó súlyelosztása hátrébb tolódik, a gyártó szerint 50/50-es lesz a mérték, amely a Mustang Shelby GT500-as 56.6/43.4-es arányához hasonlít majd. Pontos adatokat azonban egyelőre még nem tudni, a Ford csak a későbbiekben osztja meg a jármű pontos tömegét. Mivel csak az ajtók borítása lesz fém, a váz minden más része karbonszálas lesz, ez a súly valószínűleg elég alacsony lesz.

(Képek forrása: Ford)

A Mustangok Mustangja

Kétség sem fér hozzá, a GTD gyors lesz. A fent említett Shelby GT500-as motorját kapja majd a versenyló, 5,2 literes, V8-as, kompresszoros szívet kap és a GT500 760 lóereje mellé még 40-et hozzácsaptak a tervezéskor. Az Akrapovic nevű cég adja a géphez a titániumból készült kipufogókat, így az autó remélhetőleg nem fog túlmelegedni, vagy meghibásodni a hatalmas energia miatt.

Ehhez az erőhöz versenyautós abroncsokra is szükség van. A hátsó kerekeken 345/30ZR-20 Michelin Pilot Sport Cup 2 R gumik díszelegnek majd, elöl pedig 325/30ZR-20-asok. Utóbbi a valaha volt egyik legszélesebb abroncs, amelyet utcai autón látni lehet. A felfüggesztést is ehhez igazítják, hogy az autó minél irányíthatóbb legyen még akár városi környezetben is.

A felnik vagy alumínium, vagy magnézium anyagból készülnek a súlycsökkentés érdekében, a fékbetétek pedig karbon-kerámiák lesznek.

(Képek forrása: Ford)

Mint egy kémautóban: átalakítás egy gombnyomásra

A GTD egyetlen gomb megnyomásával 4 centit süllyedhet, hogy még jobban csökkenjen a légellenállás. A C-oszlophoz egy hatalmas légterelőt rögzítettek, amely szintén a fenti célt szolgálja, ám ez csak extraként lesz választható a modellhez. Emellett nyomáscsökkentő légelvezetők is kerülnek az elülső szoknyákra, amelyek még inkább az aerodinamikában igyekeznek segíteni.

A GTD egy masszív, meglepően széles, agresszív autónak néz ki, amely persze cél is volt tervezéskor. A Shelby GT500 akár el is bújhatna mögötte. A prototípus sötétített ablakai csak dobnak ezen a hatáson és bár a belsőről egyelőre nem sokat tudni, de annyit igen, hogy a Ford legutóbbi kezelőpaneljét kapta, valamint versenyautó-hatású Recaro ülések kaptak elöl helyet, hátsó ülés pedig nincs.

Bár a 2025-ös modellévű GTD gyártása még messze van, az árat már megadták: 300 ezer dollár, azaz több, mint 105 millió forint. Ennyi pénz nem sokaknak lehet, így a Ford egy, esetleg kétezer darabot tervez gyártani a Mustangok legnemesebbikéből, de arra számítanak, hogy mind egy szálig el is kelnek majd.

(Képek forrása: Ford)

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

Forrás: 
Car and Driver

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..