fogyasztás
A brit Emission Analytics szervezet legutóbbi felmérésében azt vizsgálta, hogy a motormérettől függően mekkora az eltérés az autók valós fogyasztása és a hivatalos fogyasztási ciklusban mért „katalógus” fogyasztása között. A vizsgálathoz 500 autós szolgáltatta az adatokat, akik pontosan lemérték járművük valós körülmények között tapasztalt fogyasztását.
A végeredmény nem igazolja az autógyártók azon törekvéseit, hogy a downsizinggal, azaz a méretcsökkentéssel csökkenthető lenne az autók fogyasztása. A legnagyobb eltérés a valós és a megadott adatok között ugyanis pont a legkisebb kategóriában, az 1 liter alatti motoroknál volt. Ebbe a kategóriába már sok olyan turbófeltöltős erőforrás tartozik, amelyek a korábbi 1,4-es és 1,6-os szívómotorokat váltották fel a legnagyobb darabszámban fogyó kis- és kompakt autók kínálatában. Ezek a motorok átlagosan 7,31 litert fogyasztottak, ami 36 százalékkal több a gyárak által megadott értékeknél, míg az 5 liter feletti lökettérfogatú erőforrások csak 1 százalékkal fogyasztottak többet a hivatalos adatnál.
Magyarázat lehet az izgalmas eredményre magyarázat lehet, hogy a szabványos európai mérési ciklusban kevés gyorsítás szerepel, márpedig ez az a használati mód, amikor a kisebb motoroknak keményen kell dolgoznia, és ekkor lépi át a fogyasztásuk jelentősen a katalógusban megadott értéket. Egy nagyobb motornak sokkal kisebb megerőltetést jelent az autó felgyorsítása, ezért a forgalomban mért valós értékek szinte megegyeznek a hivatalos adatokkal.
Ha minden motorméretet belevesznek a számításba, akkor a Nagy-Britanniában futó autók átlagosan 7,9 liter benzint fogyasztanak, ami 18 százalékkal több a gyárak által megadott értékeknél. Érdekesség, hogy Észak-Amerikában, ahol más mérési módszert alkalmaznak az autógyártók a fogyasztásmérésre, gyakorlatilag minden autó hozta a katalógusban szereplő fogyasztását, igaz, az autók átlagfogyasztása jóval nagyobbra, 12,3 literre jött ki.