Subaru

15 millió szemmetrikus összkerékhajtásnál tart a Subaru

2016.03.12.

A japán gyártó bejelentette, hogy már 15 millió autót gyártott a saját fejlesztésű 4x4 rendszerrel, amelyet a ralipályákon tökéletesítettek.

A legelső autó, amelyet a szimmetrikus összkerékhajtással szereltek, a Leone 4WD Estate kombi volt.  A kocsi története úgy kezdődött, hogy a Tohoku Electric Supply Company, amely a Honshu félszigetet látja el árammal, szeretett volna egy autót, amellyel dolgozói a munkahelyükre télen is probléma nélkül eljuthatnak.  Kifejezetten ezekre az igényekre a Subaru kifejlesztette a Leone Estate AWD –t , amely 1972 szeptemberében mutatkozott be, mint a világ első négykerék-meghajtású személyautója. Az Audi csak 8 évvel lemaradva mutatta be első összkerékhajtású modelljét, az Ur-Quattrót.

A Leone még kapcsolható négykerékhajtású volt: ha bekapcsolták, a hátsó tengely merev kapcsolatot létesített egy karmos kuplungon keresztül az állandóan hajtott első tengellyel. Ezt csak laza talajon lehetett használni, de ott a kocsi érezhetően stabilabb lett, és a sokkal nagyobb lett a hajtott kerekek tapadása (trakció).

A 90-es években a rali világbajnokságon vitézkedő Colin Mcrae nagy népszerűséget szerzett a Subaru összkerékhajtási rendszerének, különösen azután, hogy 1995-ben megnyerte a világbajnoki címet az Imprezával. A Subaru a 2008-as gazdasági válság óta nem vesz részt a rali világbajnokságon, még tavaly is az eladásaik 98 százaléka összkerekes autó volt.

 

Bár a szimmetrikus összkerékhajtás sokat fejlődött az évek alatt, az alapkoncepció máig változatlan: a hosszában beépített, alacsony tömegközéppontot garantáló bokszermotorhoz csatlakozik a rendszer. Az egész hajtáslánc a kocsi hossztengelye köré szimmetrikusan rendeződik a motortól egészen a hátsó differenciálműig. Ennek köszönhetően nincs extra súly egyik oldalon sem, még a féltengelyek is pontosan egyforma hosszúak.  Minden nehezebb komponens, mint a sebességváltómű, a differenciálok a két tengely közé esnek, ami csökkenti a forgatónyomatékot, vagyis kanyarban a kisodródási hajlamot. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.10
A személygépkocsikra megkötött teljes körű casco szerződések átlagdíja 208 300 forint volt tavaly,....
2025.02.10
Hét óra alatt 81 szabályszegőt mértek be a rendőrök - írja a police.hu. ..
2025.02.10
Halálosan láthatatlan: Az ÖAMTC – Osztrák Autóklub -  riasztást adott ki a silány minőségű....
2025.02.10
A Széchenyi István Egyetem meghatározó szereplője az élenjáró járműipari technológiák....
2025.02.10
Michael Breme, igazgatóságunk elnöke és Achim Grewe, vállalatunk pénzügy, IT, beszerzés, compliance....
2025.02.10
Egyre többször és egyre nagyobb mennyiségben érik el Magyarországot is a Szaharából induló....
2025.02.10
Nem csak nálunk, Ausztriában is lopják a közlekedési táblákat.   ..
2025.02.09
A japán gyártó elektrifikált hajtásláncos autóinak értékesítése 23,2 százalékkal nőtt világszerte,....
2025.02.09
A Kia legkelendőbb autója a K4 volt januárban.  ..
2025.02.09
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Erzsi néni a grátisz tolatásjelző az....