James Bond
Volt idő megérnie a Nincs idő meghalni 007-es epizódbnak, mert nem a tervezett 2020 november 12-én, hanem csak idén ősszel sikerült a nagyközönség elé vinni. Közben sok mozi végleg bezárt, márpedig ezek nélkül nincs premier, ezzel negyedszer módosult a Daniel Craig főszereplésével utoljára forgatott és immár 25-ik James Bond-film bemutatásának időpontja.
Bond autók Forrás: JLR
Craig is megsérült
A csúszások már a forgatásokon is elkezdődtek, először a főgonoszt alakító Rami Malek maradt távol egyéb elfoglaltsága miatt, majd a titkosügynök Daniel Craig sérült meg, aztán mire a vágásokkal is elkészültek, beütött a világjárvány.
Filmforgatásnál semmit sem bíznak a véletlenre, különösen a látványos autós üldözések miatt. Nincs ez másképpen a huszonötödik James Bond film esetében sem, melyhez több Aston Martint készítettek fel.
Driffteléshez megteszi a replika is Forrás: Sony Pictures
Nem mindig törnek eredetit
A flottában szerepel több DB5-ös replika, mert ugye kár lenne eredetieket összetörni, már csak azért is, mert drágák és nehezen pótolhatók. Valamivel könnyebben megszerezhetők a Vantage V8-asok. Igazi hipersportkocsi is feltűnik a filmben: az ezer lóerősnél nagyobb rendszerteljesítményű Valhalla hibridben a turbós V6-os benzines mellett villanymotor is dolgozik.
Az első Bond autó, a Sunbeam Alpine Forrás: LSBT
Kevésbé nemes típus
A 007-es ügynök immár fél évszázada hajtja, töri a patinás brit márka modelljeit, a történet azonban nehezen indult, mert az első filmhez még pénzért sem adott autót az Aston Martin.
Az 1962-es Dr. No című moziban egy jóval szolidabb és kevéssé nemes származású, sőt, majdnem brit népautónak számító Sunbeam Alpine sportkocsi szerepelt. A második epizódban már Bentleyt vezetett Sean Conerry, aki csak az 1964-ben bemutatott Goldfingerben ülhetett ezüst színű Aston Martinba.
Többszintes üldözés Forrás: Sony Pictures
Termékelhelyezés
Akkoriban már nem volt újdonság a DB4-es sportkocsi, melyet akkor már hat éve gyártották, így szerepvállalása nem üzleti megfontolásból történt, mert még nem működött a napjaink produkcióinál nélkülözhetetlen szponzorált termékelhelyezés.
Ma már az Aston Martin sem hagyhatja ki a fizetett reklámot, mely létkérdés a márka szempontjából. Nem csak a legújabb modellek piacra vezetésekor használják ki a filmből adódó népszerűséget, olykor régi darabokat is feltámasztanak.
Klasszikusok Forrás: Sony Pictures
Jó üzlet a replika
Tavaly például az 1958-as évjáratú DB5-ösből építettek 28 darabot: mindegyiket 3,7 literes és 240 lóerős teljesítményű benzinmotor hajt, de nem csak ettől érdekes a replika: van benne forgó rendszámtábla, korhű navigáció, kagylós telefon, ködgép és gumivágó, mindössze működő gépfegyvert nem kapott. Mindezt több mint egymilliárd forintnyi fontért, ami nem jelentett akadályt az értékesítésben, mert a limitált széria minden darabja elővételben elkelt.
Mobil rendszám Forrás: LSBT
Egykor technikai csodák voltak
A Bond filmek különlegessége volt a víz alatt is úszó Lotus, a katapultáló üléses, vagy éppen láthatatlan karosszériás Aston Martin. Kevésbé volt attraktív a kommunikátorral távirányítható BMW limuzin ügynökautó, mely az 1997-ben bemutatott Holnap markában szerepelt.
Több filmforgatáson vezethetett szigorúan titkolt premiermodellt James Bond: az 1995-ös Aranyszemben debütált az USA-ban gyártott BMW Z3-as, 1999-ben pedig a Z8-as sportkocsi.
A 2006-os Casino Royale-ban csak néhány másodperces epizódszerepet kapott a Ford Mondeo.
Kaszkadőr és Land Rover a tűzvonalban Forrás: JLR
Költségek egykor és ma
Mozgalmasabb és drágább volt az a jelenetsor, amiben hatalmas repülés és több átfordulás után tört totálkárosra a százmillió fontos Aston Martin, melyből négyet készítettek a filmhez: ennyi pénzből forgatták 1962-ben az első James Bond filmet, a Dr. No-t. Igaz, a Casino Royale megérte a pénzét, mert a húsz korábbi 007-es film rekordjait megdöntve a premier utáni ötven nap alatt félmilliárd dollárnyi bevételt hozott a Sony Picturesnek.
A költségek és bevételek mellett az autók teljesítménye is megnőtt: amíg az első brit szuperkémnek nyolcvan lóerős Sunbeam Alpine sportkocsi jutott, napjaink titkos ügynöke ezer lóerős teljesítményűt hajt.
Nagy szerep egy kisautónak és nagy színésznek Forrás: LSBT
Made in UK
Az autólistán sokáig a britek domináltak, de akadtak kivételek: az 1963-ban bemutatott Oroszországból szeretettel epizódban Bentley volt a főszereplő partnere. Az 1967-es Csak kétszer élsz moziban Toyota 2000-es GT-vel, az 1985-ös Halálvágtában Renault-val, az 1983-as Polipban Mercedesszel száguldott Őfelsége titkosügynöke. Az Aranyszem, a Holnap markában és a Világ nem elég című részekben már BMW autók és motorok uralták a terepet. A
Cobra technikát takar a BMW ruha Forrás: BMW AG
Elavult kütyük
A 007-es járgányok fejlődéstörténetét jellemzik a mellékszereplők és a gonosz oldal járművei is, ezek jóval színesebbek, ahogy a különleges kütyük arzenálja, mely korát meghaladó technikát képviselt a film vetítésekor, de ma már egyáltalán nem különleges a lézerfegyver, a robotautó, és minden típushoz rendelhető műholdas navigáció, tolató kamera, a mobiltelefonról már nem is beszélve.
Korabeli navigáció az 1964-ess Goldfinger epizódban Forrás: LSBT
Tájkép ábrázolás
A 007-es jelenetek mindig szép tájakon, egzotikus helyszíneken játszódtak, olykor kráterben vagy víz alatt, ehhez igazították az ügynök autóit is, melyek nagyon gyorsak, és olykor tenger alatti közlekedésre is képesek, lásd Roger Moore Lotus Esprit sportkocsija az 1977-es The Spy who loved me epizódban.
Az átalakított modellek rengeteg pénzbe kerültek, de a régebbi mozik költségei messze elmaradnak az újaktól: a legújabb epizódban (Spectre) szereplő Aston Martin árából anno két részt is leforgathattak volna.
Apropó pénz: miközben az első Bond filmhez, az 1962-es Dr No-hoz még fizetés ellenében sem adott autót az Aston Martin, a legutolsókban már keményen fizetett azért, hogy filmre kerüljön és szerepét annyira komolyan vette a cég, hogy a DB10-esből csak tíz készült, és kifejezetten csak a Spectre stábjának.
Lotus Esprit Forrás: LSBT
Amikor késett a 007 modell
Ami biztos, hogy őfelsége szolgálatában többnyire brit autóban száguldott James Bond, ám ha egy német gyártó többet fizetett, zokszó nélkül törölték a stáblistáról az Aston Martint, mely több epizódból is kimaradt.
Napjainkban mindig a megrendelő márka dönti el, hogy melyik autóját szerepeltetni a moziban, mert a termékelhelyezés kemény üzlet. Nem véletlenül került Pierce Brosnen alá mindig a legújabb BMW, amivel gond is akadt, mert olykor nem készült el időre a kiszemelt autó, aminek formáját titkolni kellett a piacra vezetés előtt. Előfordult, hogy a nullszériás darabok sem voltak teljes értékűek, ezért az 1999-es -A világ nem elég - epizódban szereplő Z8-as Roadster alatt egy széria AC Cobra lapult.
Csak a Bond filmhez kreált Toyota 2000
Vágott kupé
A film készítői többnyire a brit márkák felé nyitottak és inkább zárt kocsikat választottak: csak hét volt ponyvatetős, ezek közül az egyik ráadásul úgy született, hogy a Toyota 2000 Coupéba nem fért be a magas Sean Conerry, ezért levágták a fehér színű és ritka modell tetejét. (1965, You only live twice.)
Népautó alig jutott főszerephez, ahogy francia is csak egyszer: az 1985-ös A view to a kill-ben kék Renault 11-est kapott Roger Moore, néhány jelentben pedig Kacsa is szerepelt, vagyis Citroën 2CV.
Bond és a gonosz oldal is a sportkocsikat, luxusautókat és terepjárókat kedveli, de azért filmre kerültek különlegességek is.
Három filmez amerikai gyártók is kedvet kaptak: a General Motors egy Chevrolet Impalát, az American Motors AMC Hornetet, a Ford Motor Co Lincoln Continentalt szerepeltetett, persze jó pénz fizetettek a termékelhelyezésért, amire egyszer a Mercedes, többször a BMW is rászánta magát.
Megszokott jelenet Forrás: Sony Pictures
Birodalmi veszteségek
Nagyot változott a világ, a brit autóbirodalom patinás darabjai amerikai, német, kuvaiti, kínai, indiai, vagy orosz tulajdonba kerültek, jónéhány megszűnt. Ma már csak veterántalálkozón vagy filmeken látni Sunbeam, Hillman, Humber, Jensen, Austin, Morris, Riley, Triumph, Rootes, Rover, Vanden Plas és Wolseley márkájú autókat.
Támadó eszköz Forrás: LSBT
Fleming hőse
A Bond figura kitalálója az 1964-ben elhunyt Ian Fleming a 007-es ügynökhöz hasonlóan nagy nőcsábász volt és a brit tengerészeti kémelhárításnál dolgozott, onnan adaptálta szereplőit. A háború után ismét újságíróskodó Fleming így nyilatkozott: „Bond magánkocsija mindig Bentley volt, az Aston Martin a brit titkosszolgálat, az MI6 autóparkjába tartozott”
A sorozat íróját nem érdekelte, hogy éppen melyik márka szponzorálja filmjeit, a vagyonos családból származó Fleming egész életében Bentley-vel járt és szerinte Bond is szerelmi viszonyt folytatott autóival, melyeket olykor fontosabbnak tekintett, mint a meghódított nőket.
Száguldás tűzön, vizen át Forrás: LSBT
Aukciós darab
Befektetésnek is jó filmautót venni: az egyetlen megmaradt és James Bond filmben is szereplő Aston Martin tulajdonosa Jerry Lee amerikai rádiómágnás 1969-ben 12 ezer dollárért vett autója napjainkban százszorosát éri. A Spectre epizódra épített DB10-est egymilliárd forintnyi összegért árverezték el. Nem mindegyik modellért fizettek ennyit: James Bond víz alatt is közlekedő Lotus Espritjének árverésén harmincmillió forintnyi fontnál állt meg a licit. Ráadásul az aukcióhőst csak a szárazföldi jelenetekben vezette Roger Moore az 1977-ben bemutatott A kém, aki szeretett engem című James Bond-filmben.
Bond autó, Lego módra Forrás: Lego
Ha csak kicsire futja
Nem kell elkeserednie azoknak sem, akiknek nem futja igazira, mert jóval olcsóbban kapható a lego változat, igaz, ez sem két fillér, mert megjelenésekor ötvenezer forintba került a 1290 darabos készlet, amiből még össze kell rakni a Bond autót. A modell hossza 34 cm, szélessége 12 cm, magassága 10 cm.
A kocsi az eredetihez hasonló ezüst nyír színű, és kialakításában idézi az Aston Martin DB5-öst, ahogy a vágott fényszórók, az öntött ezüstküllős keréktárcsák, az első és hátsó szárnyak, a felnyitható motorháztető alatti hathengeres motor, valamint az utastérbe épített radarkövető és az titkos ajtórekeszbe rejtett telefon.
Annak ellenére, hogy a Corgy Toys tízmilliónál többet gyártott a kicsinyített DB5-ösből, napjainkban már minden darab a többszörösét éri, legyen az 1:18-as, ahogy az 1:43-as Minichamps változatok is.
Akciós károsult Land Rover Defender Forrás: JLR
Film Év Autó
Dr. No 1962 Sunbeam Alpine
Oroszországból szeretettel 1963 Bentley
Goldfinger 1964 Aston Martin DB5
Tűzgolyó 1965 Aston martin DB5
Csak kétszer élsz 1967 Bentley, Toyota 2000 GT
Őfelsége titkosszolgálatában 1969 Aston Martin DBS
Gyémántok az örökkévalóságnak 1971 Ford Mustang Mach 1, Moon Buggy
Az aranypisztolyos férfi 1974 AMC Hornet Couopé, Roadmaster emeletes busz
A kém, aki szeretett 1977 Lotus Esprit, Citroën 2CV
Holdkelte Moonraker 1979 MG Roadster
Szigorúan bizalmas 1981 Lotus Esprit
Polipka 1983 Mercedes 250 SE, Tuk-Tuk motoros riksa
Soha se mond, hogy soha 1983 Bentley
Halálvágta 1985 Renault R11, Rolls-Royce
Halálos rémületben 1987 Aston Martin DBS Vantage
James Bond, a magyányos ügynök 1989 Kennworth kamion
Aranyszem 1995 BMW Z3 Roadster, Aston Martin DBS, T52-es tank
A holnap markában 1997 BMW 750 iL
A világ nem elég 1999 BMW Z8
Halj meg máskor 2002 Aston Martin Vanquish, Ford Thunderbird, Jaguar XKR
Casino Royale 2006 Aston Martin DBS, Bentley, Ford Mondeo, Land Rover
A Quantum csendje 2008 Aston Martin, Alfa Romeo, Jaguar, Land Rover, Ford Ka és Explorer, VW Bogár
2012 Skyfall Aston Martin DB5
2015 Spetcre Aston Martin DB10
2021Nincs idő meghalni Aston Martin
Speciális szett a speciális jelenetekhez Forrás: BMW AG
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!