zajradar

Zajradarokat tesztelnek a világ nagyvárosaiban

2023.03.04.

Az eszközök telepítésének célja, hogy csökkentsék az halláskárosító zajhatásokat a közutakon.

A világon mind több nagyvárosban tervezik az úgynevezett zajradarok bevezetését. A zajradarokat a hatóságok épp úgy alkalmazzák, mint a sebességmérőket: bírságot kell fizetnie annak, akinek járműve a meghatározott zajszintet túllépi. A közlekedés hangerejének csökkentése nem csupán egészségügyi és életminőségi okokból fontos.  A magas zajszint negatívan befolyásolja az adott körzetben lévő ingatlanok árát is – írja a brusselstimes.com. 

A zaj napjainkra olyan egészségügyi problémává vált, amit már állami szinten kell kezelni. Lakossági nyomásra Európában mind több országban komolyan foglalkoznak a témával. Az ügy fontosságát jelzi, hogy a világ egyre több nagyvárosában jellenek meg az utcák mentén a zajradarok, amivel mérik - és adott esetben büntetik - a járművek túlzott hangkibocsátását.

Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban immár a közbeszéd része lett a zajradarok telepítése. Úgyhogy ideje megismerkedni az eszközökkel, azok működési elvével, illetve az eddig összegyűlt tapasztalatokkal. Különösen annak ismeretében, hogy az Európai Környezetvédelmi Ügynökség közölte: a zajszennyezés és a magas zajszint közvetve vagy közvetlenül évente mintegy 16 ezer halálesettel hozható összefüggésbe, és 72 ember kényszerült kórházi kezelésre.

Brüsszel: Amikor a zaj szennyezéssé válik

Európában legutóbb a belga kormány döntött úgy, hogy megkezdi a zajradarok tesztelését. Alain Maron környezetvédelmi miniszter február első napjaiban mutatta be a két első zajradar-prototípus egyikét a brüsszeli régióban, Schaerbeek kerületben. Az eszközök a próbaüzem ideje alatt folyamatosan mérik majd a településen áthaladó járművek hangjának erősségét. A tapasztalatok fényében döntenek majd arról, hol húzzák meg a megengedhető zajszintet. A bírságolást csak a második ütemben vezetnék be úgy, hogy az autósokat hónapokkal korábban részletesen tájékoztatják majd a korlátozásokról.

A zajszennyezés a brüsszeli lakosok 70%-át érinti. Egészségügyi szakemberek szerint a magas zajszint átlagosan nyolc hónappal csökkenti a belga főváros lakóinak várható élettartamát. A magas zajszintnek más negatív hatásai is lehetnek, például stressz, alvászavar, szívproblémák és agresszív viselkedés. Emiatt Brüsszelben sokkal szigorúbb a zajszennyezéssel kapcsolatos szabályozás, mint Belgium más részein.

A belga hatóságok két zajradar prototípusát tesztelik a következő hónapokban: az egyiket Schaerbeek egyik sugárútján, a másikat pedig egy regionális főúton. A radarokat az erre szakosodott francia  MicroDB cég gyártja.

A zajradart egy útmenti oszlopon helyezik el, melyre kamerát is szerelnek, így lehetőség van a jármű típusának azonosítására, a rendszám leolvasására és a sebességmérésre is. Az adatok egy regionális központba futnak be.

A két prototípus telepítése és bérlése összesen 60 000 euróba kerül. A belga kormány a gépjárművek zajterhelése mellett fokozott figyelmet fordít a megkülönböztetett hangjelzést használó járművekre is, mivel egy tanulmány szerint a szirénahang a három legnagyobb zajártalom egyike.

Franciaország és London a zajmérők telepítésének úttörői

Az EU legfrissebb jelentése szerint a kontinens lakosságának akár 20 százaléka (több mint 100 millió ember) naponta ki van téve a megengedett zajszint feletti ártalomnak. Nem csoda tehát, hogy mind több ország, illetve nagyváros határozza el a zajradarok utcákon és autópályákon történő telepítését.

Londonban és Franciaország több városában már egy évvel ezelőtt telepítették az úgynevezett „Medúza-radarok” néven ismert új eszközöket, amelyek 5 mikrofonból és egy 360 fokban látó kamerából állnak, és feladatuk a magas zajszintet produkáló autók kiszűrése. A műszer érzékenységére jellemző, hogy egy másodperc alatt tíz mérést is képes rögzíteni, miközben fotót is készít az elhaladó járműről. Párizsban akár 135 euróra is büntethetik azt, akinek járműve a határérték feletti zajt bocsát ki.

Barcelona: 12 radar kísérleti fázisban

Spanyolországban már vannak olyan városok, mint például Barcelona, ​​ahol megkezdték az ilyen típusú radarok telepítését - egyelőre kísérleti jelleggel. A katalán fővárosba vezető C-31-es autópálya mentén telepítettek egy érzékelőt, amely decibel-mérőként funkcionál. Emellett magában a városban további 11 eszközt helyeztek üzembe. Jelenleg valamennyi tesztelési fázisban működik. Spanyolországban a következő hónapokban további városok csatlakoznak a zajmérési kezdeményezéshez.  

New York: a zajbírság akár 2625 dollár is lehet

New York városa is egyike azoknak a metropoliszokhoz, ahol új, kamerával kombinált zajradarokat szereltek fel, amelyek képesek mérni a járművek által kibocsátott decibeleket. Az alkalmazási módszer hasonló a többi nagyvároséhoz: aki túllépi a határértéket, bírságot kap.

Amint arról az Associated Press beszámolt, New York-ban a zajhatárt túllépőknek 800 dollárig terjedő pénzbírsággal kell számolniuk. Ám ha valakit három egymást követő alkalommal rajtakapnak azon, hogy a járműve túl zajos, a halmazati büntetés akár 2.625 dollár is lehet.

New York városa közölte: a telepített kamerák nem mindegyike kombinált, vagyis nem mind tud a sebesség mellett hangerőt is mérni. A városvezetés azonban úgy határozott, egyelőre nem fedi fel a pontos helyeket, ahol az első hangérzékelők találhatók.

Az amerikai nagyváros városvezetése azért döntött a zajradarok mellett, mert az autósok közül rengetegen tuningolják fel gépkocsijaikat, kifejezetten azzal a céllal, hogy az „jobban szóljon”. Erik Bottcher, a New York-i városi tanács tagja szerint "az elmúlt években egyre nagyobb problémát jelentenek az illegálisan módosított kipufogócsövekkel ellátott, rendkívül hangos járművek". A város ezért kényszerült erre a lépésre.

A túlzott zajszennyezésre egyébként valószínűleg jótékony hatással lesz majd, amikor tömegessé válnak a villanyautók.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....
2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonvilágosnál, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....