WRC
Neuville és navigátora, Martijn Wydaghe a bajnoki címét drámai módon biztosította be vasárnap kora reggel, amikor csapattársaik, Ott Tänak és Martin Järveoja – az egyetlen páros, aki kihívójuk lehetett – a nap első gyorsasági szakaszán összetörte a Hyundait, és az élről volt kénytelen feladni a versenyt. Egy tempós jobbkanyarban alulkormányzottá vált az i20 Rally1 az aszfaltra felhordott sár miatt (percekkel később Heikki Kovalainen is itt bukott, és a Toyota GR Yaris Rally2-ese ráesett Tänakék Hyundai-ára), és ezért csúszott ki a 2019-es világbajnok. Mivel a szezonzáró előtt 25 pontos előnnyel vezettek Neuville-ék, a bajnoki címük négy szakasszal a vége előtt így biztossá vált.
„Őszintén szólva remekül érzem magam, olyan sokáig dolgoztunk ezért” – mondta Neuville, aki a Monte-Carlo-ralin aratott első körös győzelme óta vezette a 2024-es bajnokságot. „Nincsenek szavaim, de szeretnék köszönetet mondani mindenkinek, aki részt vett ebben, aki harcolt értünk és az egész csapatnak is. Sokszor nagyon közel voltunk a bajnoki címhez, mindig mindent beleadunk, de idén meg is lett a jutalmunk a munkáért.”
A késői dráma egy hullámvasútszerű hétvégét zárt le a belga számára, aki a pénteki turbófeltöltő-meghibásodás után a 15.-ről küzdötte fel magát a hatodik helyre a verseny végére. Történelmi bajnoki sikere nemcsak neki és navigátorának, hanem hazájuknak, Belgiumnak és a Hyundai Motorsport csapatának is az első (a Hyundai-nak korábban csak két gyártói bajnoki cím jött össze 2019-ben és 2020-ban).
„Nehéz másképp leírni a történteket, mint teljes katasztrófával... Nem számítottunk csúszós körülményekre a kanyarban, és amint megérkeztünk, a kocsi eleje kisodródott. Túl messze voltunk az úttól ahhoz, hogy vissza tudjunk rá menni. Bár csalódottak vagyunk, hogy így kell befejeznünk a szezont, el kell ismernünk, hogy milyen nagyszerű szezon volt ez Thierry és Martijn számára. Nagyon következetesek voltak, jól kezelték a nyomást, és méltón lettek bajnokok! Gratulálunk Thierry Neuville-nek és Martijn Wydaeghe-nek!” – nyilatkozta sportszerűen a csalódott Tänak.
Miközben Neuville kiélvezte a régóta várt diadalát, Tänak balesete nem várt fordulatot hozott a Hyundai gyártói bajnoki címe szempontjából. A koreai márka a zárónap előtt még vezetett, de a Wolf Power Stage előtt is holtversenyben állt a Toyotával. Az utolsó szakaszon azonban az inga visszalendült a Toyota oldalára főleg Sébastien Ogier-nek köszönhetően, aki megnyerte ezt a gyorsaságit és ezzel bezsebelte az öt bónusz pontot Neuville elől. Elfyn Evans és Kacuta Takamoto is a legfontosabb pillanatokban nyújtottak remek teljesítményt, és segítettek a Toyotának, hogy három pont különbséggel megszerezze nyolcadik gyártói címét a WRC-ben – az idei volt a legszorosabb verseny azóta, hogy 1983-ban a Lancia két ponttal megszerezte a koronát. De százalékban kifejezve ez még szorosabb annál az eredménynél, mert a Toyotát és a Hyundai-t mindössze 5 ezrelék különbség választotta el egymástól (561 pontja lett a japánoknak és 558 a koreaiaknak).
Evans duplán ünnepelhetett, hiszen Tänak visszavonulása után megörökölte a győzelmet a Japán-ralin, és ő lett a hatodik pilóta, aki győzni tudott ebben a rendkívül izgalmas szezonban. A walesi a diadalával a pilóták bajnokságában is bebiztosította magának a második helyét – immár negyedszerre.
Ogier zárt a második helyen, 1:27,3 perccel csapattársa mögött. A nyolcszoros bajnok raliversenyét egy két percbe kerülő kerékcsere rontotta el pénteken, ami miatt kiesett a győzelemért folytatott küzdelemből, de a Toyota számára így is létfontosságú pontokat szerzett a bajnoki címért folytatott küzdelemben.
Adrien Fourmaux a dobogó alsó fokára állhatott fel. Az M-Sport francia versenyzője az ötödik dobogós helyezését ünnepelhette 2024-ben, és az ötödik helyen végzett a pilóták bajnokságában – messze ez volt a legjobb szezonja, jövőre a pletykák szerint a Hyundai-nál folytatja. Fourmaux mindössze 7,1 másodperccel előzte meg a célban a Toyota helyi versenyzőjét, az első nap defekttel időt vesztő Kacutát, míg Grégoire Munster zárta az első ötöt a második számú Ford Pumával.
A WRC2-ben Nyikolaj Griazsin (Citroën) fölényes kategóriagyőzelme egy lenyűgöző hetedik helyet ért az abszolútban, de a bajnoki címet Sami Pajari (Toyota) szerezte meg. A finn második helyezése Japánban biztosította a WRC2 és a WRC2 Challenger bajnoki címét is, és ezzel egy figyelemre méltó évet zárt a feltörekvő finn pilóta és navigátora, Enni Mälkönen.
A rali-világbajnokság 2025-ben még több izgalmat kínál majd a könnyebb, hibridmentes Rally1-es autókkal és a kibővített naptárral, amely teljesen új versenyeket tartalmaz Szaúd-Arábiában, Paraguayban és Spanyolországban. A szezon a január 23-26. között megrendezésre kerülő Monte-Carló-ralin kezdődik majd.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!