WRC
Az idei rali-világbajnoki címért folytatott küzdelem még az eddigieknél is kiélezettebbé vált, mivel a Hyundai versenyzője, Ott Tänak fölényesen vezet Japánban, miközben csapattársa, Thierry Neuville katasztrofális pénteki napot élt át, ami miatt bajnoki reményei is csökkentek.
A pénteki napot a Hyundai kezdte az élen, mivel Tänak és a bajnokságot vezető Neuville az első két gyorsasági után vezette a versenyt. Azonban, míg az észt gyorsasága később is megmaradt, Neuville szerencséje drámai fordulatot vett a harmadik szakaszon, amikor a Hyundai i20 N Rally1 Hybridjében turbónyomás-probléma keletkezett, ami súlyosan csökkentette a motorteljesítményt.
Mivel nem volt nap közbeni szerviz és korlátozott számú pótalkatrész állt rendelkezésre, Neuville-nek és navigátorának, Martijn Wydaeghe-nek azzal a kimerítő feladattal kellett szembenéznie, hogy autójukat további öt aszfaltos szakaszon lassan terelgessék. Végül több mint hét percet veszítve az összesítésben a 15. helyre zuhantak vissza. Hatalmas munka lesz, hogy szombaton visszatérjenek pontszerző pozícióba, de akár a külön értékeléssel rendelkező vasárnapon is megszerezhetik azt a hat pontot, amely garantálná számukra az első világbajnoki cím megszerzését.
„Határozottan nehéz volt” – ismerte el Neuville. „Nem igazán tudok semmi pozitívumot kihozni a napból. Amikor az autó működött, az érzés jó volt, de ez az egyetlen.”
Tänak eközben a gyorsaság és a precizitás mesterkurzusát nyújtotta. Mivel nem volt vesztenivalója, teljes erőbedobással vezetett és mégsem hibázott. így nem csak a bajnoki esélyeit tartotta életben, hanem a Hyundai azon törekvését is megerősítette, hogy a Toyotától elhódítsa a gyártók bajnoki címét. Tänak teljesítménye még fontosabbá vált a Hyundainak, amikor csapattársa, Andreas Mikkelsen az ötödik szakaszon fának ütközött a harmadik számú i20-assal és kiesett.
A 2019-es bajnok Tänak kezdetben Elfyn Evans nyomásával szembesült, aki féltávnál sovány 0,7 másodperces előnyt szerzett. Az észt azonban fölényes délutánt produkált – az Isegami 2-es gyorsaságin például 14,4 másodperccel gyorsabb időt teljesített, mint Evans – és visszavette a vezetést a walesitől, aztán a nap végére 20,9 másodpercre növelte az előnyét a két esti szuperspeciál után.
„A szakaszok teljesen rendben voltak” – nyilatkozta Tänak a nap végén. „Két olyan szakasz van holnap, amit ismerünk, de egy új lesz. Alig várom az előttem álló kihívást. Ez egy hosszú nap volt, de jól teljesítettünk. Az autót nem volt túl nehéz vezetni ma reggel, de volt némi alulkormányozottság, és nem tudtunk olyan szinten teljesíteni, ahogy szerettük volna. A délutáni trükkös első szakasz után azonban sikerült javítanunk az egyensúlyon a nagyobb tapadású aszfalton, és sokkal jobban éreztem magam ezen a két szakaszon. Meglátjuk, mit hoz a holnapi nap, és milyen körülményekkel kell szembenéznünk - itt-ott ma is esett az eső” – tette hozzá.
Mikkelsen kiállása késést okozott, ezért az erdős hetedik gyorsaságit (Shinshiro) már alkonyatban rendezték meg. Ez Adrien Fourmaux kezére játszott, akinek előrelátása, hogy kiegészítő reflektorokat szereltetett a Ford Pumára, kifizetődött. A francia kihasználta, hogy a helyiek kedvence, Kacuta Takamoto már alig látott valamit, és a nap végén megszerezte tőle a harmadik helyet az összesítésben, de csak egyetlen tizeddel előzi a japán pilótát (akinek délelőtt svolt egy defektje), és több mint 1 perc 30 másodperccel lemaradva Evans mögött (ennek fele a nap első gyorsaságiján jött össze, ahol nagyon óvatosan ment).
A Toyota legtapasztaltabb versenyzője, Sébastien Ogier az ötödik helyen zárta a kihívásokkal teli napot, miután közel két percet veszített egy kerékcsere miatt a második szakaszon. Enélkül most második lenne. Grégoire Munster a hatodik helyen követi az M-Sport Ford Pumájával, míg a WRC2-t vezető Nikolay Gryazin a hetedik helyen végzett a WRC2-es Citroën C3-assal. Sami Pajari összesített nyolcadik és WRC2-es második helyezése WRC2 bajnoki címet érhet holnap, rajta kívül még Josh McErlean és Arai Hiroki végzett az első 10-ben végzett közel 130 kilométeres kiélezett verseny után.
A szombat három szakaszt tartalmaz, amelyek mindegyike kétszer kerül teljesítésre, majd a nap Toyota Stadionban, a szuperspeciállal zárul.
Az állás péntek este:
1 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 1h26m17.6s
2 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +20.9s
3 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1m53.9s
4 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m54.0s
5 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2m15.6s
6 Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2m37.4s
7 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +3m43.6s
8 Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +4m57.1s
9 Josh McErlean/James Fulton (Škoda Fabia RS Rally2) +5m55.7s
10 Hiroki Arai/Shunsuke Matsuo (Škoda Fabia R5) +5m57.4s
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!