vitorlázás
A New Europe 30-40 csomós (55-74 km/órás) szélben felborult és két vitorla is elszakadt. A magyar hajós ezért a folytatásban arra figyelt, hogy megelőzze a további kárt. Az egyik vitorlát kiszabadította, a másikkal akkor tud foglalkozni, ha szélcsendesebb helyre ér és fel tud mászni az árbócra, mert a 25-30 csomós szélben és 3,5 méteres hullámok között ez nem lehetséges. Erre várhatóan Madeira szigeténél lesz lehetősége.
"A nagyvitorlán egy hatalmas, háromszor három méteres lyuk tátong" - mondta a versenyző Facebook-oldalán. "Nem tudom, hogy hogyan tovább, mindenesetre próbáljuk a helyzetből kihozni a legjobbat" - tette hozzá.
Küzdelem az elemekkel
Menedzsmentjének közleménye szerint Weöres csütörtökön hajnalban kihasznált egy átmeneti szélcsendet, amelyet egy közelben kialakult ciklon okozott, és felmászott az árbócra 22 méter magasba, hogy eltávolítsa a becsavarodott vitorlát. A sérült vitorla felső részét sikerült levágnia, így a hajó stabilabbá vált, ám az alsó része továbbra is körbe van tekeredve, ami megnehezíti a haladást.
A további javításokhoz és ellenőrzésekhez Szabolcsnak egy védett helyre lesz szüksége. Eredetileg Madeira szigete tűnt megfelelőnek, de a mostani időjárási viszonyok miatt ez már nem ideális. A magyar hajós így alternatív lehetőségeket mérlegel, és hosszabb ideig tartó, kihívásokkal teli navigációra készül, hogy biztonságos és alkalmas helyszínt találjon a szükséges javításokhoz.
Az indulás pillanatai
Az MTI csütörtök reggeli híre szerint Weöres Szabolcs a negyvenfős mezőnyben a 39. helyen halad, a leggyorsabb hajók már több közel 450 tengeri mérföldes (830 km) előnyre tettek szert vele szemben.
Délután fél négykor a magyar vitorlázó közösségi oldala azt írta, hogy Szabi jelenleg olyan helyet keres, ahol kisebb a szél és a hullámok is, hogy kiszabadítsa az A7-et. Reméli, hogy talál olyan körülményeket, ahol fel tud mászni az árbocra és ki tudja szabadíti az A7-et. Ez várhatóan pénteken lesz lehetséges. A nagyvitorla megjavításhoz keres egy szélcsendes helyet, erre az a terv, hogy Madeira szigete körül lesz. Addig is folytatja a károk felmérését.
A verseny élmezőnyében az ötödik pozícióban hajózó francia Nicolas Luven megdöntötte a 24 órás szóló vitorlázási rekordot: egy nap alatt 546,6 tengeri mérföldet (1012,3 km) tett meg. Hajója, a Holcim-PRB másodszor javított csúcsot, a 2023-as The Ocean Race csapatversenyen 640,48 mérföldet repesztett 24 óra alatt.
Itt még nyugodt vizeken
A korábbi egyéni rekordot a szintén francia Thomas Ruyant tartotta 540 mérfölddel. Ruyant szintén versenyez a mostani viadalon, s jelenleg a negyedik helyen halad. Az élen az ugyancsak francia Yoann Richomme áll.
A vasárnap rajtolt Vendée Globe-on az indulóknak 18 méteres, egytestű hajójukkal egyedül, kikötés és külső segítség nélkül kell megkerülniük a bolygót.