Mini Cooper S teszt
Direkt visszakerestem: 2016-ban teszteltem először Mini Cooper S-t. Hangos durrogások kíséretében padlóztuk Budapest utcáin le és fel, egész éjszaka, széles vigyorral az arcunkon. Azóta mi is felnőttünk, az utcákat is tele kamerázták, a sport Minik pedig fokozatosan halkultak le és vesztették el karakterüket, hogy megfeleljenek az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási normáknak. Mostanra megéltük, hogy nemhogy igazi hot hatch, de általános, hétköznapi kisautó sem maradt sok, mert a méregdrága villanyos korszakban egyszerűen nem lehet őket nyereségesen gyártani.
Ebben az ellenszélben tartja a fáklyát a Mini egyetlen, még valóban kicsi autója, ami lassan versenytárs nélkül marad, mégsem rest megújulni és visszatalálni önmaga sportos karakteréhez. Oké, ez a cuki oxfordshire-i játékgokart igazából mindig is egy kicsit kilógott a sorból, mostanra viszont tényleg csak az Audi A1 maradt vele egy kategóriában a prémium kisautók szegmensében (ugyanakkor utóbbi benzinesként is élből annyiba kerül, mint a Cooper elektromos változata.) Egy olyan autóipari ikont, mint a Mini, nem lehet egy könnyen kiírni a történelemből.
Komolyan vették a tervezők, hogy az ikonokhoz csak óvatosan szabad hozzányúlni, ezért a benzines Cooper új (F66) generációja nem más, mint egy újabb, immáron harmadik ráncfelvarrása a második generációnak. Azért írom, hogy a benzinesre igaz ez, mert az elektromos változat ezúttal teljesen más tészta: kínai padlólemez, kínai gyártás. A benzines Cooper viszont még egy tényleg könnyű (1,3 tonnás) kisautó, az ismerős formákkal és arányokkal.
Csupán az arculatot igazították az új elektromos változathoz, például háromszög alakú hátsó lámpákkal, és még letisztultabb, nyolcszög hűtőráccsal. A mélyrehatóbb változásokat inkább odabent érdemes keresni. Szinte rá sem ismerni a kabinra, ami megkapta a Countrymanben már részletesebben kivesézett, teljesen új, nappaliszerű utastér kialakítást. Sokkal tágasabb, szellősebb lett a kabin, köszönhetően az egyenesebb oldalfalaknak és az alacsonyabb középkonzol elrendezésnek. Miközben olyan formai, szín- és anyagjátékot kapunk odabent, ami még a mai divatkorszakban is ritka.
Leuralja a teret az autóipar első sorozatgyártott, gömbölyű központi kijelzője, amin egy rendkívül modern, intuitív és menő infotainment rendszer dolgozik. A Cooperhez is elérhető a matt pezsgőszínt kontrasztként használó Favoured trim, ami a 18-colos Night Flash felnikkel, mélyfekete fényezéssel és a hetyke hátsó szárnnyal egy igazi zsivány konfigurációt ad ki. Márpedig a Cooper S tesztautónk egy igazi régi vágású, romlott hot hatch. Emlékszel még erre a kifejezésre? Tudod: Clio RS, Polo GTI, Corsa OPC, Fiesta ST és Swift Sport. Őket már mind elvesztettük, a Cooper S viszont még itt van és emlékeztet rá, hogy miért voltak a hot hatchek a kedvenceim.
Ezek az autók állnak legközelebb egy versenyautó élményéhez. Könnyűek, feszesek, gyorsak és mozgékonyak. És épp ez a lényeg. 204 lóerő is bőségesen elég, hogy széles vigyorral forduljunk mindenhol, és még többet és többet akarjunk autózni. Ez utóbbi érzést hiányolom a leginkább a mai autókból. Amikor kíváncsi vagy, hogy mit lehet még kihozni belőle, mire lehet még képes, ezért hajtod, tereled tovább. Ez a kihaló félben kategória nem a sebességről szól. Hanem arról, hogy az első tengely gázadáskor tépi a kezedet a hajtási befolyás miatt, majd gázelvételkor keresztbe áll alattad az elkönnyített fara. Közben a morcosan morgó motorhang átveszi a hatalmat az agyad felett és csak röhögsz magadból kikelve.
Magadra veszed, lehúzod a keret nélküli ablakait, egy Drake album forog a gömbölyű kijelzőn, majd a hagyományos kulcsos indítás mozdulatával elfordítod a start gombot, hogy felkeltsd a szomszédságot. Igen, sokkal visszafogottabb, mint 8 éve volt. Viszont sokkal vagányabb, mint az utóbbi években volt, arról nem is beszélve, hogy mennyivel minőségibbnek, modernebbnek érződik ez a beltér. Alig bírtam kiszállni belőle. Ennek az élménynek az ára pedig épp 11,7 millióról indul. Ennyitől érhető el jelenlegi konfigurátora szerint a Cooper S, míg a mi konfigurációnk már inkább 13-14 millió forint fölött van. Bár mérethez képest soknak hangzik elsőre, de így is a legolcsóbb kisautó méretű hot hatch, ráadásul prémium minőségben.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!