a volánnál
- Említetted, hogy tinédzserként főleg kerékpárral jártál Gyomaendrődön. A biciklizésről itt Pesten már végleg lemondtál?
- Odahaza, amikor csak kerékpárom volt, nagyon szerettem volna autózni. Most pedig, hogy van autóm, egy-egy dugóba beragadva többször megfordult már a fejemben, hogy nem lenne-e egyszerűbb biciklivel. De Pesten kerékpározni nem leányálom. Látom a forgalomban, hogy az autósok hányszor hagyják figyelmen kívül a kerékpárosokat, veszélyeztetve őket. Egy csapattársamat is így ütötték el. Úgyhogy lemondtam a pesti kerékpározásról. Autóban ülve nagy ívben kerülöm a bicikliseket.
- Fiatalabb korodban volt kedvenc márkád vagy olyan típus, amire nagyon vágytál?
- Ahogy minden gyerek, én is úgy gondoltam: amilyet apa hajt, olyat szeretnék én is. Apának BMW-je volt, nekem is az legyen. De mióta Toyotáim vannak, rájöttem, hogy jól jártam. Egy titkos vágyam azért van. Nagyon szerettem a Halálos iramban filmeket. Az első részben Briannek Toyota Suprája volt, ami eszméletlenül tetszett. Erről még a toyotás szponzoraimmal sem beszélgettünk, de láttam valahol egy képet a 2018-ban bemutatott Supráról. Na, arra nagyon rámennék. Persze egy Toyota Supráért nagyon gyorsan kell kajakozni.
- Nem csodálkozom, hogy versenyzőként odavagy a sportautókért.
- Nagyon vonzanak. Például a Toyota GT86. Fantasztikus lenne egy időre megkapni egy ilyen csajozós autót. Persze nem tudom, a barátnőm mit szólna hozzá.
- Egy autóban mi a fontos a számodra? A forma? A szín? A meghajtás?
- Elsősorban a kényelmi berendezések, szolgáltatások. A C-HR-ben a kedvenc funkcióm az automata kézifék. Amikor megáll teljesen az autó, lenyomom a féket és felengedhetem: úgy marad, bármilyen lejtőn vagy helyzetben is van a kocsi. A másik favoritom a tempomat. Érzékeli az előtte haladó autót, ha túlságosan megközelítem, lelassít. Imádom, hogy amikor nagyobb távolságra megyek, szinte csak fogom a kormányt, mást alig kell tennem, az autó reagál helyettem. A harmadik fontos dolog számomra a hibrid: egy Földünk van, tennünk kell azért, hogy megóvjuk.
- Mennyire tanulsz meg egy új autót?
- A C-HR-t tanulni kellett, futurisztikus modell, nagy ugrás, különösen az elődhöz, a Versóhoz képest. Gondolom, mások is így vannak vele: amikor megkapom az új autót, akkor egy-két napig lassan megyek, tanulóvezetői érzésem van.
- Szeretsz vezetni? Mennyire kapcsol ki az autózás?
- Az arany középúton járok. Nekem az ideális távolság a Budapest-Szeged. Nem vagyok az a típus, aki 8-10 órát képes gond nélkül levezetni. A legnagyobb távolság, amit a volán mögött megtettem az volt, amikor Salzburgba mentem ki a Red Bull tesztjeire. Nekem ez az öt óra pont a határ. Utána már nem esik jól.
- Milyen szembeötlő különbséget látsz a magyar és a külföldi autós közlekedési szokások között?
- Egy biztosan van. Ausztriai ismerősöm mondta, hogy az osztrákoknál egy pohár sör után még lehet vezetni. Ez tetszik. Persze más a közlekedési kultúra. Nálunk nyilván azért van zéró tolerancia, mert idehaza a többség nem tud mértéket tartani.
- Befolyásolja-e a vezetési stílusodat, hogy szponzori autóval jársz?
- Abszolút. Eleinte zavart is, hogy rajta van a nevem a kocsin. Nem mentem bele olyan szituációkba, amelyekbe saját kocsival talán igen. Most már nem zavar, van egy vezetési stílusom, ha rajta van a nevem a kocsin, ha nincs. Egyébként nyugodt természetű ember vagyok. A vezetésben is követem édesapám példáját. Régebben a dugókat nagyon nehezen viseltem itt Pesten, de most már azt is kezelem: hamarabb elindulok inkább, és akkor nincsen baj. Ha mégis belekerülök, hallgatok valami jó zenét, és elvagyok.
- Megállítanak az utcán, amikor kiszállsz a "márkázott" C-HR-ből?
- Persze, sokszor. Az első kérdések egyike mindig az, hogy mennyit fogyaszt. Ilyenkor büszkén mondom: átlagban 5 litert. Nekem is fontos, hogy bár kevesebbért tankolok, mégis több kilométert teszek meg.
- A szponzorod láthatóan elkényeztet. Nem csoda, mert te pedig hozod az eredményeket. Min múlik, mikor kapsz új autót?
- A Toyotánál az a rendszer alakult ki, hogy megkapom 0 kilométerrel az autót, és használom vagy egy évig, vagy 15 ezer kilométerig. A Yaris és a két Verso után a C-HR a negyedik kocsim tőlük. De ezzel is már 10 ezer kilométernél járok, lassan érik már a csere. Valószínűleg egy C-HR jön megint.
- Melyek a közvetlen versenyzői céljaid? A Toyota mit vár el tőled?
- Minden sportoló álma, hogy olimpiai aranyat szerezzen. Tokióban esély van rá. Jövőre lesz a kvalifikációs világbajnokság Szegeden. Az 500 négyesre készülök már 3 éve. Nyilván az is hajt, hogy egy-egy siker elérésekor új autót kapok. Kárai Péterrel van egy kis paktumunk: ha aranyat nyerek Tokióban, megpróbálja elintézni, hogy márkát tudjunk váltani. Akkor már egy nagyobb kocsi, a Lexus jön. Péter azt szokta mondani: minden vágya, hogy azért fájjon a feje, milyen kocsit adjon, ha aranyat nyerek az olimpiai döntőben.