e-mobilitás

Volánbusz: Közösen, zölden

2022.04.11.

A közösségi közlekedési eszközök használata lényegesen kevésbé terheli környezetünket, mint az egyéni autózás. Az egy személyre vetített, legtöbb kibocsátott károsanyag egyértelműen a személygépkocsiknak róható fel, így, ha a fenntarthatóságra törekszünk, előnyben kell részesítsük a közösségi közlekedést. A Volánbusz elkötelezett a fenntartható közösségi közlekedés megvalósítása mellett, amelynek kulcsa a megfelelő alternatíva megteremtésében, vagyis a korszerű és kényelmes autóbuszok forgalomba állításában rejlik. A közlekedési társaság nem is tétlenkedett, csaknem 1800 új autóbusszal fiatalította flottáját, idén további 1000 jármű üzembeállítását tervezi.

A Volánbusz felelőssége a zöld célok elérésében hatalmas: Közép-Kelet Európában a legnagyobb buszflottával rendelkező autóbuszos szolgáltatóként csaknem 6000 buszt üzemeltet. 2023-ig 45%-kal csökkentené a 10 év feletti autóbuszainak számát, ezzel évente 3.600 tonnával csökkenne a CO2 kibocsátás, 2030-ig pedig további 45%-kal csökkenhet a 10 év feletti autóbuszok száma, ami éves szinten már 15.000 tonna CO2 megtakarítást eredményezne a jelenlegi helyzethez képest. Magyarország optimális, zöld közlekedésének megteremtésében fontos lépés volt a vasúti és a közúti autóbuszos közlekedés egyesítése is, amely lehetővé teszi a vidéki közlekedés összehangolását, a felesleges párhuzamosságok és a kihasználatlan járatok megszűnését, ezáltal az energiafelhasználás csökkentését.

A fenntartható közösségi közlekedés megvalósításához elengedhetetlen, hogy a korszerű, modern dízel-üzemű autóbuszok mellett az alternatív meghajtású járművekre és a legújabb technológiák meghonosítására is hangsúlyt fektessünk. A nemzeti buszstratégia része, hogy 2022-től, támogatásból kizárólag elektromos autóbuszok helyezhetők forgalomba a 25 ezer főnél népesebb településeken. a A Volánbusz célja, hogy a 2020. bázisévhez viszonyítva 2030-ig a helyi autóbusz állomány 50%-a, 2050-ig a teljes autóbuszpark 50%-a elektromos jármű legyen.

A Zöld Busz Programnak köszönhetően a Volánbusz országszerte hasznos gyakorlati tapasztalatot szerzett alternatív meghajtású autóbuszok üzemeltetésében, illetve 100 darab saját, lokálisan zéró károsanyag-kibocsátású elektromos busz beszerzésére nyert el kormányzati támogatást. A támogatott beszerzésből az első 40 e-busz tavaly megérkezett, a tesztüzemet követően fel is vette már a szolgálatot a budapesti agglomerációban.  A fennmaradó 60 is csatlakozhat még ebben az évben a flottához, hogy Székesfehérváron, Győrben, Zalaegerszegen, Egerben, Szolnokon és Szegeden zöldítsék a közösségi közlekedést.

Hogy miért jó az e-busz? Mert az egy utasra lokálisan eső környezetterhelést alternatív meghajtású járművek üzemeltetésével tudjuk a leghatékonyabban csökkenteni. Az új buszok környezetbarát meghajtása tehát hozzájárul a korom-, a nitrogén-oxid- és a szénhidrogén-kibocsátás csökkentéséhez, ráadásul ezek a járművek csendesebbek is, így nyugodtabbá válik az érintett települések lakóinak élete.

Flottafejlesztésünkben elsőbbséget élveznek a zöld szempontok. A korszerű dízeljárművek és elektromos meghajtású autóbuszok mellett 53 CNG járművet is évek óta eredményesen üzemeltetünk. 2022-ben 164 CNG, vagyis sűrített földgázzal üzemelő jármű is érkezik flottánkba: a fővárosi agglomerációban 75, Szegeden 10 darab új jármű korszerűsítheti a helyi közlekedést, míg Szolnokon 40, Zalaegerszegen pedig 39 darab elővárosi kivitelű busz szolgálhatja az utasok kényelmét az év végétől.

A sűrített földgáz a hagyományos hajtóanyagokhoz képest alacsonyabb károsanyag (nitrogén oxid, kén, nehézfém és korom) kibocsátást eredményez, a 164 új járművel várható jelentős kibocsátás-csökkenés az említett károsanyagokból. Emellett a CNG-motorok lényegesen csendesebben üzemelnek, mint dízelüzemű társaik, így mérsékelik a környezet zajterhelését.

Az elektromos meghajtás már a jelen, de a jövő energiaforrásait is figyelemmel kell követni. Február közepétől három héten át a HUMDA szervezésében, a Zöld Busz Program demonstrációs mintaprojektje keretében Magyarországon elsőként tesztelt a Volánbusz egy hidrogénmeghajtású autóbuszt a közösségi közlekedésben. A tapasztalatok bíztatóak, a technológia rohamos fejlődésével a közeli jövőben elterjedhet a hidrogéncella használata is.

A Volánbusz kiemelt célja továbbra is a biztonságos és kényelmes utazás biztosítása, az utazási igények minél magasabb szintű kiszolgálása és a szolgáltatási színvonal emelése a fenntarthatóság megvalósítása mellett. Céljaink elérésén elkötelezett, több mint 18.000 főt számláló csapatunk dolgozik országszerte körülbelül 500 munkakörben. Szeretne velünk együtt tenni a fenntartható jövőért? Böngésszen karrierlehetőségek közt, és jelentkezzen a Volánbuszhoz még ma!

(x)

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....
2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..
2024.04.26
Hello Budapest! Hello Belváros! Az eddig is nyüzsgő Károly körút újabb nevezetességgel bővült, itt....
2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonvilágosnál, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....