holdautó

Vízgyártó és szimatoló autók

2022.06.18.

Dizájntanulmány és űrkutatási projekt főszereplője a víz, a földi élet egyik alapja.

A H2O, közismerten víz, latinul aqua, szakszerűbben dihidrogén-monoxid vegyület,mely a Föld felületének 71 százalékát borítja, sok helyen még sincs belőle elég, a tudósok pedig már a Holdon is keresik.

Magyar kutatócsapat készítette a Puli Holdi Vízszimatolót, mely második lett a „Drágám, összepréseltem a NASA hasznos terhét” nevű versenyen. A Puli Space Technologies két éves fejlesztő munka után készült el és feladata a vízkutatás.

Palkovics László miniszter a fejlesztőkkel, a 2021-es Magyarok a Világ Járműgyártásában kiállításon Fotó: Balogh László

Az igen könnyű és kicsi Puli Lunar Water Snooper detektora képes kiszimatolni a Hold felszíni rétegének hidrogénkészletét melyet az űrmissziók felhasználhatnának a legénység vízellátására, a vízből kinyert hidrogént és oxigént pedig rakéta üzemanyagaként. A művelethez és közlekedéséhez napalemek biztosítják az energgiát.  

A magyar csapat teljesítményét 2020-ban 30 ezer dollárra jutalmazta a NASA, az idei második hely mellett mégis az a legnagyobb elismerés, hogy csak a Puli Space vízszimatolója került megvalósítási szakaszba, mert egy év alatt három működő prototípust adtak át tesztelésre a NASA Pasadena-i laboratóriumának. Az első működőd darabot a lesztőcsapat már 2017. őszén bemutatta a Magyarok a Világ Járműgyártásában kiállításon, a Hunegxpón

Az elsőt 2017-ben láthatta a nagyközönség a Magyarok a Világ Járműgyártásában kiállításon Fotó: Boros Jenő

Nem kutatja, hanem az ínséges helyeken előállítja a vizet a Škoda pályázatának győztese, az Afriq. A VW konszernhez tartozó cseh márka 2013-ban indította gyakornoki tanulmányautó-programját, melynek keretében készült már egy városi mini, négy roadster, két pickup és egy sportkupé, nyolcadik darabként pedig rali autót kreáltak az egyetemisták. Az idei végzősök nem elégedtek meg a népszerű Kamiq átformálásával, műanyag idomok és ledes fényszórók felszerelésével, hanem tartalmilag is ütőset dobtak.

A Kamiq tereprali-változata a korábbi tanulmánymodelleknél jóval több időt és munkát igényelt, mert a karosszéria merevségének növeléséhez a hátsó ajtókat a bukókerethez hegesztették.

Megnövelték a kerékdobokat és lökhárítókat, megerősítették az Afriq futóművét, 16 colos abroncsokat szereltek a Dotz 4×4 Offorad felnikre, hátsó légterelője és motorháztetejének gyors-rögzítője a Škoda Fabia Rally2 versenyautóról származik, ahogy a műszerfal, a hatpontos biztonsági övvel szerelt két versenyülés is. Kidobták a Kamiq kormányát, helyére légzsák nélküli versenyváltozat került.

A 25 gyakornok a gyár mérnökeinek segítségével négy hónap alatty kétezer munkaórával építette meg a teljesen működőképes autót, melynek elkészítésében a Škoda Motorsport műhely tanácsokkal és eszközökkel is segítette a diákokat: kabinkamerákat és átbeszélőt adtak a projekthez.

Az Afriq nem csak az alapul szolgáló Kamiq és a rali Fabia rokona: Škoda Octáviából származik négyhengeres, két literes, 190 lóerős teljesítményű, 230 newtonméteres nyomatékú benzinmotorja, hétfokozatú DSG váltója és összkerékhajtása.

Igazán eredeti ötletet is beleépítettek: a sivatagi versenyre felkészített autó csomagterébe, a pótkerék mellé egy mini vízgyártó-berendezést szereltek, amivel naponta 20 liternyi ivóvíz állítható elő a légkör páratartalmából. A Škoda Afriq hátsó üléseinek helyére beépített Watergen frissvíz-gyártó 42 technikai és tudományos szabadalommal védett rendszer, melyet 2009-ben kezdtek fejleszteni.

Ahogy elődei, ez a modell is a Mlada Boleslav-i Škoda Múzeumba kerül, ott parkol már az 1970-es 120 pickup, az 1975-ös BUGGY Type 736-os, valamin az újkori egyetemisták modelljei: a 2014-es Citijet, mely a széria Citigo kétüléses változata, majd a Fabia alapokra épített Funstar pickup, a Rapid Spaceback-ből faragott Atero, az elektromos Element, a Karoq suv modellből kreált Sunroq, a Kodiaqból alakított Mountiaq, a Scala bázisú Slavia és az idei Afriq.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 



 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.11
Reggelenként még egy autóipari zseninek is el kell jutnia a munkahelyére, és bár Christian von....
2025.04.11
Pénteken Bahreinben egyeztetnek a Forma–1 résztvevői a sorozat következő motorszabályairól. A....
2025.04.11
A biztonsági övön és a szerencsén múlott, hogy nem sérült meg senki abban a balesetben, ami a....
2025.04.11
A BYD letaszította a trónról a Teslát: két egymást követő negyedévben nála több elektromos autót....
2025.04.11
Átadták a Sensirion Hungary Kft. második debreceni gyártóegységét és új logisztikai központját....
2025.04.11
Az ír fapados április 17–24. közötti, húsvéti időszakra vonatkozó foglalási adatai szerint a....
2025.04.11
Az Insura.hu adatai szerint az első negyedévben megkötött teljes körű casco szerződések átlagdíja....
2025.04.11
A Jeep Avenger lett Olaszország legkelendőbb SUV-ja márciusban. Ahogy elvitte a pálmát az idei első....
2025.04.11
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki az erős széllökések veszélye miatt....
2025.04.10
Az Orbánhegyi út és a Stromfeld Aurél út találkozásánál történt a baleset - írja este a....