gépkocsivezető-képzési program
Még viccet is bevetett a BKV, hogy kedvet csináljon a buszvezetői álláshoz. A cég bő egy éve indult toborzói kampányának egyik plakátján ugyanis „egy sofőr evolúcióját” úgy mutatják be, hogy személyautón, furgonon, majd teherautón át vezet az út a szakma csúcsára, vagyis a BKV-busz volánja mögé. A plakát szellemes, ráadásul csak a fele tréfa: valóban hosszú út vezet a kék buszok kormányáig, sokat kell tanulnia és gyakorolnia annak, aki a fővárosi tömegközlekedési vállalat sofőrje lenne, és beszállna a cég jelenleg mintegy 3800 fős járművezető csapatába.
Oktatójármű a cég kelenföldi autóbuszgarázsában
A leghosszabb út persze arra vár, aki csak egy „sima” B kategóriás jogosítvánnyal kezdené meg pályafutását a tömegközlekedési cégnél. Ekkor ugyanis először – persze csak a pályaalkalmassági orvosi vizsgálat után – C-kategóriás jogsit kell szerezni. Ezután jöhet a D-kategória: a tanuló ekkor már főállásban van a cégnél és a BKV mint autósiskola tanítja. Az újabb jogsi után következik az úgynevezett GKI hatósági képzés, amely további elméleti és gyakorlati oktatásból áll – például városi vezetésből és a tréning talán legizgalmasabb programjából. A reménybeli BKV-sofőrök ekkor tesznek ugyanis látogatást a Hungaroringen működő tesztpályán, ahol kipróbálhatják, milyen az, amikor megcsúszik a busz, és megtanulhatják, mi a teendő ilyenkor. És ha ez nem lenne elég, hátra van még a cégnél csak kékítésnek hívott „belső, társasági tanfolyam”, amelyen a speciális BKV-s tudnivalókkal látják el az új kollégákat.
Az oktatóbuszban a tanuló mellett ül az oktató, akinek külön fékpedálja van
Eddig mintegy 700 új sofőrjelöltet vettek fel a közlekedési céghez
A BKV tájékoztatása szerint körülbelül négy hónapig tart, amíg egy jelentkező megszerzi az összes szükséges képesítést. Ezután kezdhetik el szállítani az utasokat. Persze, mint megtudtuk, a kezdő BKV-sofőröket nem dobják be rögtön a forgalom sűrűjébe. Először szóló járművekre osztják be őket és egyszerűbb – azaz kevésbé forgalmas és például a hegyvidéki terepet kerülő – útvonalakra.
Bő egy éve indított intenzív toborzókampányt a BKV, hogy gyarapíthassa a buszvezetők számát