Balaton Park Circuit

Visszatér Magyarországra a MotoGP és a Superbike

2024.10.04.

Harminchárom év után a 2025. augusztus 22-24-i hétvégén tér vissza a gyorsasági motorversenyzés királykategóriája, a MotoGP Magyarországra. A következő szezonban a Superbike világbajnokság július 25-27-i állomása is hazánk lesz.

A Balaton Park Circuit bekerült a MotoGP és a Superbike 2025. évi versenynaptárába, így a világ egyik legizgalmasabb sportágai a következő szezonban visszatérnek Magyarországra. A Balaton-parti versenypályát és a környező létesítményeket is fejlesztik, hogy modern infrastruktúrával és megfelelő színvonalú szolgáltatásokkal fogadják a mezőnyöket. A csapatokat és szurkolókat egy csúcskategóriájú sportélmény várja majd, turisztikailag látványos környezetben a Balaton, azaz Közép-Európa legnagyobb tava mellett.

Talmácsi Gábor, Walterné Dancsó Adrienn, Weingartner Balázs, Carmelo Ezpeleta és Hermann Henrik a sajtótájékoztatón

– Nagy örömmel jelentjük be, hogy a Balaton Park Circuit szerepel a MotoGP és a WorldSBK 2025-ös versenynaptárában. A pálya rendkívül látványos helyszínen van, biztos vagyok benne, hogy a nézők számára is fantasztikus célállomás lesz, ahol élőben szurkolhatnak majd. A már tervezés alatt lévő munkák befejezése után a létesítmény készen áll majd a történelmi jelentőségű bemutatkozásra, amely új fejezetet nyit a magyar motorkerékpáros nagydíjak történetében. Nagyon várjuk, hogy visszatérhessünk ebbe a kulcsfontosságú közép-európai országba – emelte ki Carmelo Ezpeleta.

A MotoGP és a Superbike jogtulajdonos, Dorna Sports vezérigazgatója a balatonfőkajári sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hamarosan közzéteszik a versenynaptárt, és ebben ott lesz hazánk is. Sok a jelentkező, ugyanakkor a versenyek száma véges, 22, de Magyarország kulcsfontosságú, és reméli, jól megy a versenypálya engedélyeztetése. Két dologból nem engednek a biztonságból és a telt házból.

– Azt gondolom azzal illendő kezdeni, hogy megköszönjem Ezpeleta úrnak az elmúlt évek bizalmát és természetesen Magyarország Kormányának a támogatását. Végre beérik kollégáimmal közös sok éves munkánk gyümölcse, amelynek köszönhetően bekerültünk a világ egyik legnézettebb sportágának versenynaptárába. Országunk erejét mutatja, hogy a nehézségek ellenére ma itt lehetünk, s közös sikereink ezen új útjára léphetünk – mondta Weingartner Balázs.

A HUMDA Zrt., a versenyek hazai promóterének igazgatósági elnöke hozzátette: „terveink szerint a jövőben e sportágak méltón hirdetik nemzetközi szinten a hazai mérnöki tudást és szakértelmet, a versenyzőink kiválóságát, hazánk turisztikai komplexitását, a fantasztikus vendéglátást és szurkolást. S ha már szurkolás, a magyar szív igazán egy magyar sikerért dobban nagyot, ezért azon leszünk, hogy tehetségeink már jövőre, hazai pályán mutathassák meg tudásukat.”

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy akár Farkas Kevin is megérkezhet szabad kártyával versenyre. A H-Moto UNI Győr Team 17 éves motorosa 16 megszerzett pontjával a 18. helyen zárt idén összetettben a világ legerősebb utánpótlás versenysorozatában, a MotoGP előszobájának számító Red Bull Rookies Cup mezőnyében.

Az első magyarországi MotoGP-versenyt 1990-ben, a másodikat pedig 1992-ben rendezték. Az azóta eltelt évek alatt hazánkban Talmácsi Gábort is ünnepelhették, aki az első magyar versenyzőként 2007-ben világbajnoki címet szerzett a 125 köbcentiméteres kategóriában. A Superbike mezőnye 1988 és 1990 között járt hazánkban.

– A magyarországi MotoGP- és Superbike-futamok megrendezése nem csupán egy-egy nagyszerű sportesemény, hanem lehetőség arra, hogy előre lendítsük a fiatal motorosok karrierjét, fókuszba állítsuk a sportot, és perspektívát adjunk a jövő generációjának. Az a célom, hogy a motorozás ne csak versenysportként, hanem közlekedési eszközként is nagyobb elismerést kapjon az utakon, és hozzájáruljon a fiatalok fejlődéséhez, biztonságos közlekedéséhez. Ebben a szemléletformálási munkában nagy szerepe lehet a 2025-ös futamoknak – hangsúlyozta a sajtótájékoztatón Talmácsi Gábor.

A 125 köbcentis mezőny 2007-es világbajnoka a kivetítőn végig is vezette a pályán az újságírókat és mutatta, meylik az a szakasz, ahol 300 feletti tempóval is száguldhatnak majd a motorosok. Megtudtuk, az óramutató járásával ellentétes irányú a pályán 1:35-ös, 1:40-es köridőt várnak. A már kész 5 ezres fix lelátó mellett sok mobil is épül, így felmehet a nézőszám 40 ezer fölé is.

A jelenleg FIA Grade 2 licenccel rendelkező balatonfőkajári pályán néhány kiegészítő munkát el kell végezni ahhoz, hogy megfeleljen a MotoGP-hez szükséges FIM Grade A licenc követelményeinek is, valamint a Superbike viadalt is tudja fogadni. Olyan stratégiai fejlesztésekről van szó, amelyek célja a pálya biztonságának növelése. Az eredeti nyomvonal 7-es kanyarjánál két kisebb sugarú kanyart alakítanak ki a belső oldalon, így itt is megmarad a nagy sebesség, miközben a nagyobb biztonság érdekében nő a bukótér területe.

A 11-es kanyarnál egy új sikánnak köszönhetően csökken majd a sebesség, miközben nő az előzési lehetőségek száma. Közvetlenül a pálya új szállodája alatt egy technikás kanyarkombinációt építenek ki, amely nagy kihívást jelent majd a versenyzőknek. Ezek olyan kiegészítések, amelyek biztonságosabbá teszik a Balaton Park Circuitet a motorversenyzők számára.

– Büszkék vagyunk rá, hogy a vendégül láthatjuk a MotoGP és a Superbike mezőnyét a Balaton Park Circuiten, ez a verseny az egész térség számára nagy jelentőségű. Izgatottak vagyunk a lehetőség miatt, így októberben el is kezdjük a szükséges kiegészítő munkákat a pályán. Ez a beruházás eddig is a terveink között szerepelt, így a szükséges extra költség is a rendelkezésünkre áll. Azt tartjuk szem előtt, hogy a lehető legbiztonságosabb körülmények várják majd a világ legjobb motorversenyzőit – mondta Walterné Dancsó Adrienn. A Balaton Park Circuit operációs igazgatója hozzátette, idén már több nemzetközi autóversenynek adtak othont és a létesítmény mellett a szakszemélyzet, a versenybírók felkészítése is nagyon fontos.

– Már 2004-ben a Magyar Motorsport Szövetség elnökeként volt lehetőségem a Dornával találkozni és arról álmodozni, hogy Magyarországon „újra” lesz Gyorsasági Világbajnokság, ami azóta a MotoGP néven vált közismertté. Többször volt már látótávolságban ez a cél, de ilyen közel soha nem jártunk még. A célegyenes előtti ráfordító kapujában mosolyog a szemünk a sisak alatt és minden energiánkat arra összpontosítjuk, hogy a kockás zászló végre lecsapjon a tomboló tömegben és mi magyarok itthon is élvezhessük azt – osztotta meg gondolatait a sajtótájékoztatón Hermann Henrik, a Magyar Motorsport Szövetség elnöke.

Újságírói kérdésre válaszolva elhangzott, hogy 10 évre szól a megállapodás a verseny rendezésére. Opciósan három évre írták alá a szerződést a Balaton Parkkal, utána megvizsgálják, hogy átköltözhetnek-e Hungaroringre. Elhangzott a jövő évi versenynaptár már kész volt, de közzétételével meg akarták várni a magyarországi bejelentést.

Szóba került az is, hogy a tervezett napi 40 ezres nézőszám egy pesszimistának mondott optimum. Nem akarják az első évben feljebb vinni az elvárt nézőszámot, azért, hogy biztonságos legyen a verseny megrendezése.

Tulajdonképpen a július végi Superbike lesz a főpróbája a NAGY versenynek, a MotoGP-nek, az augusztus 22-24-i hétvégének. A kettő között pedig ott lesz a Forma-1 is Mogyoródon. Vagyis ebben a szűk egy hónapban igazán Magyarországra figyel majd az autó- és a motorsport világa. Elhangzott, hogy szándékosan kérték az augusztus 20-a utáni időpontot a MotoGP-hez, amikor egy kicsit már elkezdődik az utószezon a Balatonnál.

A 2025-ös magyarországi MotoGP- és Superbike-futamokra a jegyértékesítés várhatóan még idén megkezdődik. A viadalok promótere és szervezője a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. célja, hogy minél több honfitársunk számára legyen elérhető a motorverseny. Magyarországra várhatóan számos motorsportrajongó érkezik majd, a turisták számának növekedésének kihasználásával pedig a térség is fejlődhet. További információkért motogpofhungary.com és a superbikeofhungary.com hivatalos felületeken, valamint ezek közösségi média-oldalain lehet tájékozódni.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.10.04
Kétrészes jubileumi megemlékezésünk második részében a Múzeum archívumából szemezgetünk.   ..
2024.10.04
Elfogtak a rendőrök egy férfit, aki a gyanú szerint megfenyegetett egy taxist, majd elrabolta az....
2024.10.04
A burgenlandi Oberschützen/felsőlövői gimnáziumban érettségizett, majd Grazban kezdte el az....
2024.10.04
A rendőrök 2024. október 7. és október 13. között ismét fokozott közúti ellenőrzéseket tartanak....
2024.10.04
Felesleges extrák, amiket akaratunkon kívül erőltetnek ránk a gyártók.   ..
2024.10.04
Az európai uniós tagállamok többsége megszavazta a Kínában gyártott elektromos autók behozatalára....
2024.10.04
Nem látható, de fájni nagyon tud: az értékvesztés. Minden autóvásárló szembesül a keserű valósággal....
2024.10.04
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai alapján szeptemberben Magyarországon a....
2024.10.04
Harminchárom év után a 2025. augusztus 22-24-i hétvégén tér vissza a gyorsasági motorversenyzés....
2024.10.04
Hibrid, ugyanakkor 1800 lóerős modellel újította meg a hipersportkocsi kínálatát nemrég a Bugatti.....