világítástechnológia

Világítási trendek: A fény mint kommunikátor

2023.01.21.

Míg korábban a fényszórók csak az út megvilágítására szolgáltak, ma már kommunikációs szimbólumokat is kivetíthetnek, rendkívül messzire világíthatnak, vagy egyedi fénydizájnnal világíthatnak.

 

A Škoda Enyaq esetében a hűtőrácsot világítással lehet felszerelni ("Crystal Face").

A modern fényszórók nemcsak jól világítanak, hanem részben ki is fakulnak, és szimbólumokat vetítenek az útra. Ennek célja nemcsak a járművezető nagyobb biztonsága, hanem a közlekedők figyelmeztetése is.

Az olyan prémium modelleknél, mint az Audi A8, könnyen látható, milyen intelligens kiegészítő funkciókat lehet megvalósítani a fényszórók területén. Itt a vezető a legújabb generációs Matrix LED fényszórókat használhatja, amelyek több mint egymillió, másodpercenként 5000-szer dönthető mikrotükör segítségével vetítik a fényt az útra. Ez lehetővé teszi a fény részleges elzárását, hogy például ne vakítsa a szembejövő forgalmat vagy más közlekedőket. Ez azonban csak egy része a fényszóró funkcióinak, mivel a Matrix LED technológiával még több biztonsági funkciót lehet megvalósítani. A tájékozódási fénnyel ellátott sávfénnyel például csak a saját sávot lehet megvilágítani, így a járművezető pontosan erre a területre összpontosíthat. A "fénysávban" sötétített nyilak vannak elhelyezve, hogy a járművezetőnek előre jelezzék a jármű helyzetét. Ez különösen hasznos szűk helyeken, például építőipari munkáknál. Sávváltáskor a sávjelző lámpa mindkét sávot megvilágítja, és a tájékozódási lámpának köszönhetően megmutatja a vezetőnek a jármű pontos helyzetét a sávban.

Egy másik funkció a közúti közlekedési információk megjelenítése. A figyelmeztetések például nemcsak a műszeregységben vagy a head-up kijelzőn jeleníthetők meg, hanem három másodpercig az úttestre is kivetülnek. Ez lehet például egy figyelmeztető háromszög.

A belső égésű motoroktól való megkülönböztetés

Az a tény, hogy a fény nem csak a megvilágítást szolgálja, hanem a többi közlekedővel való kommunikációt is, egyre nagyobb teret nyer. A beszállító Valeo szerint az autógyártók is egyértelműen meg akarják különböztetni az elektromos és az autonóm módon közlekedő autókat a hagyományos belső égésű motoroktól. Ennek oka, hogy a hűtőrács eltűnése új tervezési lehetőségeket teremt a világítás számára, amelyek túlmutatnak a klasszikus első és hátsó lámpákon.

A beszállító Hella például a Skoda Enyaq iV számára fejlesztett ki egy világítási csomagot. A fő hangsúly itt a "Crystal Face" néven ismert hűtőrács dinamikus megvilágításán van, amely a teljesen elektromos SUV markáns megjelenését adja. A hűtőrácsot 131 egyedi LED és 18 függőleges borda alkotja. A bordák felületi textúrájával együtt ez hozza létre a hűtőrács jellegzetes kristályhatását. Vezetés közben a dinamikus hűtőrács megvilágítása támogatja a fő fényszóró funkcióit, és az útfelületet is megvilágítja. A jármű nyitásakor és zárásakor a hűtőrács is végrehajtja a hazaérkezés és hazaindulás animációit. A hűtőrács-világítás opcionális extrafelszereltségként rendelhető, az Enyaq iV RS és Coupé változatában pedig szériafelszereltségként van beépítve.

További ragyogás lézerrel

Bár a LED-technológia mostanra megkezdte diadalmenetét a fényszórók területén, más technológiák, például a lézerfény továbbra is népszerű, mivel a lézer hatalmas előnyt kínál: óriási, akár 600 méteres hatótávolsága miatt különösen alkalmas távolsági fényszórónak. A Magneti Marelli most kifejlesztette a lézeres fényszórók második generációját, amelyben a modulok méretét csökkentették, hogy a fényvezérléshez szükséges működtető elemet integrálni lehessen.

Így ebben a legújabb generációs lézerfényszóróban, a mátrix LED-es fényszórókhoz hasonlóan, állandó távolsági fényszóró is lehetséges, ami az első generációban még nem volt lehetséges. Az energiafogyasztás alacsonyan tartása érdekében a Magneti Marelli csak egy lézerforrást használ a lézerfényszórók új generációjában. Ez felére csökkenti az energiafogyasztást. A lézer fényszóró azonban nem működik teljesen LED-ek nélkül: a LED-ek továbbra is szükségesek a széles alapfényszóró fénysugár eloszlásához. Ennek oka, hogy a lézerfény erőssége a magas, meglehetősen pontszerű, nagy fénysűrűségű tartományban van. Csak a LED-technológiával való kombináció teszi lehetővé a fényes és mindenekelőtt homogén megvilágítást egészen a hatótávolság végéig, ami körülbelül 250 méterre van a jármű előtt. A technológiát a BMW X5-ösben fogják alkalmazni.

A fényszórókban elhelyezett kamerákat mélységérzékelésre lehetne használni.

Érzékelők a fényszórókban

A jövőben az autonóm módon közlekedő autók képesek lesznek fényjelzéssel kommunikálni a többi közlekedővel. Ehhez olyan érzékelőkre van szükségük, mint a lidar- és radarérzékelők, valamint kamerák, amelyek érzékelik a környezetüket, majd megfelelően reagálnak. Ezek az érzékelők azonban nemcsak drágák, hanem a karosszéria különböző részein is el kell helyezni őket. Ezt például a kínai gyártó, a Nio új ET7-es modellje különösen markánsan oldotta meg. Itt a tető szélén található egy érzékelőcsík, amely nagyon feltűnővé teszi a járművet. Néhány érzékelőt, például a kamerákat azonban diszkrétebben is el lehetne helyezni. Az osztrák ZKW csoport, a világítás specialistája ezért a mélységérzékelés megoldását kutatja két, a fényszórókba épített kamera segítségével. "A sztereokamerás rendszer hasonlóan működik, mint a szemünkkel történő képrögzítés. Ez lehetővé teszi az autonóm járművek számára, hogy képet készítsenek a környezetről, valamint hogy pontosan meghatározzák a tárgyak távolságát" - magyarázzák Oleksandr Chistov és Martin Brandstetter, a ZKW alapítói.

 

Cs.A.-Ő.P.

Cikkünk megírását az InterCars támogatta.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..