Bosch
Az aktuális évadban részt vevő nyolc felsőoktatási intézmény tíz csapata 2016 tavaszán, egy nem mindennapi verseny keretében mutathatja majd meg, mire képes. A csapatoknak a modern autók jövőbe mutató funkcionalitását kell minél ötletesebben és profibban megvalósítaniuk a gokartjukban.
A magyarországi Bosch csoport a versenyben a gokartok, az abba beépítendő Bosch komponensek és a szakmai felkészítés mellett, tapasztalt mérnök mentorokkal is támogatja a csapatokat. Az öt senior csapat már 2013 ősze óta dolgozik gokartjain, az öt junior csapat tavaly debütált: 2014 őszén csatlakoztak a versenysorozathoz.
A csapatoknak a korábbi évadok során a gokartba elektromos gázpedált, az eredeti fékrendszertől független és elektromosan második szezonban a gokarthoz a csapatok egy önindítót és két elektromotort kaptak a Bosch csoporttól. Ezekkel és a gokart gyári benzinmotorjának kombinálásával kellett hibrid hajtást megvalósítaniuk.
Három versenykategória a záró szezonban
Az idei utolsó szezonban három kategóriában állhatnak rajthoz a lelkes egyetemisták: a hatékony, az intelligens és az önjáró gokart szekcióban. Egy csapatnak legalább az egyikben el kell indulnia, de akár mindhárom kategóriában is részt vehet.
A „Hatékony Gokart” kategóriában hibrid hajtóművel felszerelt gokartot kell építeni. A fékenergia-visszanyerés a hibrid hajtásláncok alapvető komponense, ezért ezt a funkciót a csapatoknak is meg kell valósítaniuk. A hallgatóknak a hátsó tengelyen differenciálművet kell beépíteniük, amely lehetővé teszi a kerekek egymástól független elfordulását, javítva ezzel a tapadást.
Az „Intelligens Gokart” kategóriába benevezők a Bosch által biztosított kamera és radar rendszerek segítségével a legkorszerűbb vezetéstámogató rendszereket valósítják meg. Gokartjaiknak képesnek kell lenniük automatikusan parkolni, illetve otthoni környezetben navigálni, ami azt jelenti, hogy a járműnek a betanított útvonalon végighaladva be kell tudnia parkolnia a kijelölt parkolóhelyre. A parkolás mellett két további vezetéstámogató rendszert kell beépíteni, a sávtartást, mint komfort funkciót és az automatikus vészfékezést, mint biztonsági funkciót.
Az „Önjáró Gokart” kategória az autonóm közlekedés vízióját tükrözi: itt összetettek a feladatok, hiszen a gokartoknak nemcsak automatikusan kell elnavigálniuk a megadott úticélhoz, hanem saját szenzoraikra épülő vezetéstámogató rendszereik, illetve külső jelek segítségével bizonyos forgalmi szituációkban önjáró módon kell funkcionálniuk.
A kihívások adottak, a csapatok máris gőzerővel vetették bele magukat a projektek megvalósításába. A lelkes hallgatói csapatokat nézve megállapíthatjuk, hogy a Go-Kart, Go-Bosch! verseny – az önjáró gokart megalkotása mellett – beteljesíti másik fő célját is: a mérnök szakma és a gyakorlatorientált képzés magyarországi népszerűsítését.