veterán autók

Veteránautók az alpesi tájon: két kultikus járművel indult a Škoda a Bodensee Klassikon

2017.05.18.

Kifejezetten erre az alkalomra választott, az 1950-es évek végéről származó veteránautókkal állt rajthoz a ŠKODA a hatodik Bodensee Klassik versenyen, amelyet idén május 4–6. között rendeztek. Az 1957-es ŠKODA 440 SPARTAK és az 1961-es ŠKODA FELICIA kabrió birkózott meg a három országot érintő tavaszi ralival, amelynek 600 kilométeres útvonala Ausztrián, Németországon és Svájcon át vezetett. Mindkét jármű a csehországi Mladá Boleslav városában található ŠKODA Múzeum gyűjteményébe tartozik. A verseny rajtja és célja egyaránt a Boden-tó partján fekvő osztrák fesztiválváros, Bregenz volt.

Immár több mint 110 éve otthon érzik magukat az Alpok előterének kihívást jelentő szakaszain a nagy hagyományokkal rendelkező cseh márka járművei. Ugyanis már az automobil történelmének hajnalán úttörő győzelmeket értek el a Mladá Boleslav-i konstrukciók a ralikon és a hegyi felfutókon – ráadásul ezzel egy időben a vonzó szériamodellek az osztrák, a német és a svájci piacon is megvetették a lábukat. E három ország találkozásánál rendezik meg hat éve a neves Bodensee Klassik veteránralit. Idén három napon át tartott a verseny Dél-Németország, az osztrák Vorarlberg tartomány és a svájci Appenzellerland régió varázslatos tájain. Különösen vonzó a táj változatossága: a történelmi járművek a Boden-tó jelentette lenyűgöző háttértől egészen a magashegyi hágókig küzötté fel magukat.

A ŠKODA e kihívásnak két különösen népszerű veteránnal vágott neki: egy 1961-es nyitott FELICIA modellel és a kedvelt ŠKODA 440 egy 1957-es kivitelével – a kétajtós modell beceneve „SPARTAK”. Mindkét jármű már számtalan veterános rendezvényen vett részt Európa és Ázsia útjain.

A ŠKODA 440 SPARTAK az 1959–1971 között készülő OCTAVIA típuscsalád közvetlen elődje. E példány 1957-ben készült és az észak-csehországi Ústí nad Labem városában szállították ki egy vevőnek. A ŠKODA Múzeum a járművet 1995-ben szerezte meg és alaposan felújította. Ennek során a SPARTAK modellt pontosan abban a kivitelben építették újjá, mint amelyben a ŠKODA gyári csapata a 440-est az 1950-es évek végén az országos és nemzetközi ralikon bevetette. Szériakivitelében az 1089 köbcentiméter összlökettérfogatú motor 29,4 kilowattot (40 lóerő) teljesített, s a kétajtóst akár 110 kilométer/óra sebességig gyorsította.

Az 1961-es türkizzöld ŠKODA FELICIA a ŠKODA márka egyik legnagyobb sikertörténetének képviselője: 1959 és 1964 között összesen közel 15 ezer ügyfél döntött a csinos kabriók, a FELICIA és a FELICIA SUPER mellett – az utóbbi modell valamivel erősebb motorjával érdemelte ki az utónevét. E kétüléses járművek az 1950-es évek végének és az 1960-as évek elejének legszebb nyitott típusai közé tartoznak. Különös ismertetőjegyük például a két jellegzetes fecskefarok, amelyek vizuálisan meghosszabbítják a jármű hátulját és hatásosan kiemelik a körülbelül négy méter hosszú jármű arányait. A FELICIA műszakilag a 440-es modellre épül, ám a két karburátor jóvoltából teljesítménye 36,8 kilowattra (50 lóerő) nőtt. A mindössze 930 kilogramm saját tömeg is segíti abban, hogy végsebessége elérje a 130 kilométer/órát. A Boden-tó partján egy padlóra helyezett váltókarral rendelkező sportos kivitel áll rajthoz – a korábbi példányok váltókarja a kardánalagút helyett még a kormányoszlopra került. A ŠKODA Múzeum magántulajdonból szerezte meg ezt a FELICIA kabriót 1995-ben. Felújítása után valóságos közönségmágnesként tűnt fel a ŠKODA standján az 1998-as Nemzetközi Autókiállításon (Internationale Automobil-Ausstellung, IAA) Frankfurtban, ahol a márka új járműveivel együtt vonzotta magára a látogatók pillantásait.

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2023.02.02
Ausztriát beborítja a hó. Az Osztrák Autóklub – ÖAMTC – felszólította az autósokat, hogy csak....
2023.02.02
Európa legnagyobb autókereskedői több autót adnak el évente, mint egész Magyarország teljes éves új....
2023.02.02
Száz kilogramm hasznos terhet vagy akár 300 liternyi árut vihet magával, és akár 100 kilométeren át....
2023.02.02
Január 27-én Purgel Csaba, a Continental váci gyárának vezetője átvette a Ford Q1 díjat Carlos....
2023.02.02
A legkelendőbb autók Ausztriában mind ésszerűek: Skoda Octavia, Toyota Yaris, Tesla Model Y. Az....
2023.02.02
Ismét egy kiégett autót rögzített a forgalomfigyelő kameránk az M0-s autóúton - írja Instagram....
2023.02.01
A kisvárdai nyomozók gyors felderítés után kilenc gépjármű megrongálásával gyanúsították meg a....
2023.02.01
Vevőt, kereskedőt, importőrt is sújt az autóhiány, és ki tudja, még meddig.   ..
2023.02.01
Tavaly több mint duplájára nőtt a polgári repülőterek utasforgalma Németországban a szövetségi....
2023.02.01
A Rheinmetall prémium gyártókat lát el kontaktorokkal – írja az automobilwoche.de   ..