robot

Veszik a robotokat mint a cukrot

2022.07.04.

A robotrendelések ismét megugrottak az első negyedévben az Amerikai Egyesült Államokban, ahogy a technológia egyre megfizethetőbbé és használhatóbbá válik. Kína várhatóan oroszlánrészt hasít ki az iparág növekedéséből, mivel a kínai gazdaság munkaerőhiánnyal küzd.

 

Az elszálló kamatlábak, az infláció emelkedése és a munkaerőpiaci nehézségek nyomása alatt az észak-amerikai vállalatok az év elején minden idők legtöbb robotját vásárolták egyetlen negyedévben: 11 ezer 595 ipari robotot adtak el 646 millió dollár értékben - derül ki a Supplychain Quarterly által közölt friss jelentésből.

Az Association for Advancing Automation (A3) szerint az első negyedéves statisztikák 28 százalékkal nőttek, ami az eladott darabszámot jelenti, a bevétel pedig 43 százalékkal emelkedett a tavalyi év azonos negyedévéhez képest. A korábbi csúcsértékekhez képest pedig - amelyeket mindössze pár hónappal ezelőtt, 2021. negyedik negyedévében mértek – 7, illetve 25 százalékos növekedést mutatnak.

A robotikai ágazat növekedésének első évtizedeiben az autóipar nagyobb keresletet generált, mint más vállalkozások. Azonban 2022 első negyedéve az elmúlt kilenc negyedévből a hetedik volt, amikor a nem autóipari ügyfelek több robotot rendeltek, mint az autóipari ügyfelek - állapította meg a Michigan állambeli Ann Arborban tevékenykedő A3 szakértője.

Összességében a nem autóipari ügyfelek 6122 ipari robotot rendeltek az első negyedévben, szemben az autóiparhoz kapcsolódó ügyfelek 5476 megrendelésével. A megrendelt egységek számában mérve a növekedést a következő ágazatok generálták: fémipar (40 százalékos emelkedés), műanyag- és gumiipar (29 százalék), félvezetők és elektronika/fotonika (23 százalék), élelmiszeripar és fogyasztási cikkek (21 százalék), élettudományok/gyógyszeripar/biomed (14 százalék), minden más iparág (56 százalék).

"Mivel a robotok használata folyamatosan egyszerűbbé és megfizethetőbbé válik, arra számítunk, hogy az alkalmazásuk minden iparágban és minden méretű vállalatnál tovább fog nőni" - mondta Jeff Burnstein, az A3 elnöke a közleményben. "Észak-Amerikában több százezer olyan vállalat van, amely még egyetlen robotot sem telepített".

Bár ez a növekedés az egész robotikai ágazat számára biztató, egy nemzet különösen sokat szakít ebből a trendből. Az együttműködő robotok (kobotok) iparágának bővüléséről szóló külön jelentés előrejelzése szerint Kína az európai, közel-keleti és afrikai (EMEA), valamint az amerikai régiót fogja vezetni a szállítások tekintetében, a 2021-es 49,1 százalékos piaci részesedésről 2026-ra 54,4 százalékra ugorva.

A logisztikai és szolgáltatási iparágak által hajtott kobot-alágazat 2021-ben 45 százalék növekedést mutatott a pandémia utáni fellendülés részeként, és az előrejelzések szerint 2026-ig valamivel 20 százalék feletti növekedési rátával folytatódik az Interact Analysis brit tanácsadó cég szerint. Ennek a képnek egy szeleteként az előrejelzések szerint az amerikai kontinensen ez az iparág ötéves, 19,4 százalékos összetett éves növekedési ütemet ér majd el, ami a többi régióhoz képest a legkisebb piaci részesedést jelentené.

A jövő robotikai piaca azonban világszerte erősnek tűnik, mivel számos ágazat keresi a választ a munkaerőhiányra - áll az Interact Analysis jelentésében. Az együttműködő robotok használatának erőteljes elterjedése az orvosi, oktatási, logisztikai és vendéglátóipari területeken valószínűleg 2026-ra a 2021-es méret háromszorosára fogja növelni ezt a piacot.

"Bár a Covid-19 járványból előbb-utóbb kilábalunk, a munkaerőhiány kérdése látszólag soha nem ér véget" - mondta Maya Xiao, az Interact Analysis vezető elemzője a közleményben. "Kutatásunk azt mutatja, hogy ha egyszer egy versenytárs befektet az együttműködő robotokba, és azt látják, hogy működik, akkor az hullámokat generál az egész szektorban. 2021-ben a globális kobot-szállítások éves szinten fenomenális, 44,6 százalékos növekedést értek el. A kollaboratív robotokat egyfajta jövőbiztosításként használják, mert a világjárvány olyan nagy bizonytalanságot okoz, hogy a vállalatok nem tudják, mire számíthatnak legközelebb. Évente 20-30 százalékos növekedést jósolunk a piac számára, egészen 2026-ig."

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.08.11
Balesetet szenvedett egy siklóernyős a Hármashatárhegyi repülőtér közelében. ..
2022.08.11
Izgalmas és homályos kalandjai miatt film is készült életéről, igaz, kicsit más figuraként jelent....
2022.08.11
Mintegy 4,2 milliárd forint állami forrásból négysávosra bővítik az 52-es főutat Kecskeméten,....
2022.08.11
Az Easyjet mellett a Ryanair idén a világ egyik legjobb fapados légitársasága – írja a Travelbook.....
2022.08.11
Hetven évvel ezelőtt vette kezdetét Mladá Boleslavban a teljes egészében acél karosszériával....
2022.08.11
2022 első hat hónapjában 57 ezer 411 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 11,4....
2022.08.11
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma júliusban 1 294 608 fő volt, elérte a járvány....
2022.08.11
Retró hétvégét tart a MÁV a Balatonnnál augusztus 13-án és 14-én, a szerelvényeket többek közt....
2022.08.11
Minden szabályt áthágott a taxis, aki két piros lámpánál, sajátos vargabetűvel pofátlankodott át a....
2022.08.11
Szerdáról csütörtökre virradó éjszaka óta folyamatosan érkezik kőolaj Magyarországra is a Barátság....