műszaki követelmények
A legfontosabb változások a következők:
Kerékpárok
- A kerékpár hangjelző berendezés csak csengőhangot adhat.
- A kerékpáron legalább 2 db, mindkét oldal felé hatásos, borostyánsárga küllőprizmát kell elhelyezni legalább az első kerékre, az átmérő mentén.
- A küllőprizmát helyettesítheti a két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület.
- Most már a kerékpároson elhelyezett világítás is szabályos – csak feltétlen látható legyen.
- A kerékpár gyermekülés kivitelét és rögzítési módját is pontosan szabályozza a rendelet. A követelmények kiegészültek a közlekedésbiztonság szempontjából fontos elemekkel: az ülésfelület súlypontjának a jármű hosszanti függőleges szimmetriasíkjában, a tengelysíkok között kell elhelyezkednie, a vezető háta mögött közvetlenül elhelyezett gyermekülés azzal a feltétellel megengedett, hogy háttámlával és a gyermek méretére beállítható, általa ki nem kapcsolható, a kibújást minden körülmények között megakadályozó utasvisszatartó rendszerrel van ellátva, továbbá, hogy a gyermek lába a kerékkel érintkezésbe nem kerülhet.
- A lámpák és a fényvisszaverő prizmák fényének 150 méterről is láthatónak kell lenniük.
- Fényvisszaverő prizmából már a kerékpár elejére is kell egy fehéret helyezni, nem csak egy pirosat hátulra.
Motorkerékpárok
- Az európai gyakorlatot követve, a motorkerékpároknál a nappali menetjelző lámpa használatára vonatkozóan megengedő rendelkezés született. (Ehhez természetesen a hazai KRESZ vonatkozó szövege is pontosításra kerül!)
A motorkerékpáros közlekedés biztonságának is kiemelt követelménye a ”látni és látszani” elv maradéktalan érvényesítése, melynek kapcsán a kis és a nagy motorkerékpárokon széles körben terjed a nappal is jól érzékelhető, korszerű világító berendezések (nappali menetjelzők) alkalmazása.
Gépjárművek gumiabroncsai
Téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek…
a) gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen,
b) gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: „M+S”, „M&S”, „M.S”, „MS”, „Winter”, „Winter Use” felirat, „Hópihe” ábra, „Háromágú hegycsúcs” ábra,
c) mintázat-magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4 mm-t.
- A közúti járművek kerekeire a téli gumiabroncs használati kötelezettség jelenleg nincsen sem a nemzetközi, sem a nemzeti szabályozásban. Hangsúlyozni kell azonban a járművek közlekedésben való részvételi feltételeinek betartását. Hazánkban közlekedésbiztonsági követelmény, hogy a járművezetők a mindenkori út- és időjárási viszonyokra felkészített gépjárművel induljanak el, az ehhez igazodó sebességgel és követési távolsággal haladjanak.
A gépjárművek műszaki jellemzőihez igazodó téli gumiabroncs készlet alkalmazása az üzembentartó felelősségi körébe tartozik, ha a megfelelő biztonság érdekében alkalmazni kívánja e speciális tulajdonságú gumiabroncsokat. Ez a módosítás a gumiabroncs jelzéseinek tételes bemutatásával segíti az üzemben tartókat a kiválasztásában és a beszerzésében.
Gyermekszállító autóbuszok
- Megengedő rendelkezés született a gyermekszállító autóbuszok elején és hátulján elhelyezett fényt kibocsátó vagy megvilágított ”álló jármű környezetében gyermekek közlekedésére figyelmeztető” tábla alkalmazására is.
Ez a szabályozás a közelmúltban megjelenő KRESZ-módosítással összhangban, a gyermekszállító autóbusz közúton szabályos közlekedésének megfeleltetése kapcsán, közlekedésbiztonsági szempontokat figyelembe véve alakult ki, ami tovább javítja a pontos felismerhetőséget.
Rakomány szállítása
- A módosítás pontosítja azokat a vonatkozó rendelkezéseket, amikor pl. a gépkocsi hátsó részén hátra túlnyúló rakomány (pl. kerékpár) akadályozza a gyárilag felszerelt fényjelző berendezések és világító lámpák észlelését.
Egyértelműen kimondja: a gépkocsi hátsó világító és fényjelző berendezéseit kitűzhető világító és fényjelző berendezéssel meg kell ismételni akkor, ha a járművön hátra túlnyúló rakomány (pl. vonóhorgon rögzített kerékpár) a gyári lámpák észlelését akadályozza.
A szabályozás az üzemeltetők esetében egyszerűbbé teszi a szükséges intézkedések alkalmazását, a rendszámtáblák rakomány által történő takarásából eredő problémák kezelését.
Műszaki vizsgálati bizonyítvány
A rendeletmódosításban bevezették – a gépjárművek és pótkocsijuk időszakos műszaki vizsgálatáról szóló 2009/40/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek a műszaki fejlődéshez történő hozzáigazításáról szóló 2010/48/EU bizottság irányelv hazai átültetése kapcsán – a műszaki vizsgálati bizonyítványt. Hazánk az uniós előírásoknak megfelelően átültette az irányelvet, azonban ez nem csak a műszaki vizsgálati bizonyítvánnyal, hanem a teljes jármű vizsgálati rendszerrel foglalkozik - a jövőre vetítve. Ennek részletesebb elemzésére most nem térünk ki.
Műszaki vizsgabiztosok
Ez a módosítás pontosítja a közúti járművek műszaki megvizsgálását végző vizsgabiztosokra vonatkozó előírásokat, ami elsősorban a tevékenység minőségének javítását célozza, szigorítja a vizsgabiztosokkal szembeni elvárásokat. A módosításokat a társadalmi szervezetek és a Nemzeti Közlekedési Hatóság vizsgáztatási tevékenységgel kapcsolatos jelzései indokolták.
- A vizsgabiztosi tevékenység folytatása 5 évig nem engedélyezhető olyan személy részére, akivel szemben a hatóság a Nyilvántartásból való törlést alkalmazta. Az engedély csak az ismételten elvégzett vizsgabiztosi alaptanfolyam és az azt követő eredményes vizsgát követően adható ki.
- A közlekedési hatóság visszavonja az engedélyt és törli a vizsgabiztost a Nyilvántartásból, ha a rendeletben meghatározott kötelezettségeit – az első megszegéstől számított 2 éven belül további 4 esetben megszegte, vagy súlyosan megszegte, ha a vizsgálat során a mérőműszereket illetéktelenül befolyásolta, vagy szándékosan valótlan adatot rögzített.
A vizsgabiztosok részére a Nyilvántartásba vételüket követően a közlekedési hatóság igazolványt állít ki.
A kormányhivatalok megalakulásával, illetve a közlekedési hatóság közelmúltbeli átalakulásával összefüggésben a vizsgabiztosi képzési, továbbképzési nyilvántartásba vétel módosulása is folyamatban van. Ennek alapján a közlekedési hatóságnál kormánytisztviselői jogviszonyban álló műszaki vizsgabiztos, aki 2013. január 1-jén az őt alkalmazó szervnél kormánytisztviselői jogviszonyban állt, a műszaki vizsgabiztosi tevékenységet továbbképzési kötelezettség teljesítése nélkül 2014. június 30-ig folytathatja.
Csuklós lassújárművek
- A módosítás egyértelműsíti a közúton közlekedő csuklós lassújárművekre vonatkozó előírásokat.
Csuklós lassújármű az, amely csuklós szerkezettel állandóan összekapcsolt két vagy több merev részből álló lassújármű, ahol a merev részek szétválasztása csak műhelyben, erre használt eszközökkel lehetséges. A több merev tagból álló személyszállító lassújármű abban az esetben is csuklós járműnek tekinthető, ha az utasterek nem átjárhatók és a járműegységek pótkocsi kapcsoló berendezéssel vannak összekapcsolva. A csuklós lassújárművön a merev részek utasterei összeköthetőek egymással úgy, hogy az utasok szabadon közlekedhetnek köztük. A merev részek állandó jelleggel, egymással úgy kapcsolhatóak össze, hogy szétválasztásuk csak műhelyben használt eszközökkel lehetséges. A merev részeknek (járműtagok) külön is meg kell felelniük az azonos kategóriájú vontató járművekre és pótkocsikra vonatkozó követelményeknek. E szabályozás célja a hazánkban több helyen is (Bp; Balaton környéki települések, stb.) alkalmazott, használt turisztikai célt szolgáló, lassújárművek ”városnéző vonatok” használatának műszaki pontosítása.
Forrás:
A Magyar Közlöny 2013. december 2-án megjelent számában a 71/2013. és 72/2013. (XII. 2.) NFM módosító rendelet, továbbá a korábbi 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet és a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet.