műszaki követelmények

Változások a műszaki rendeletekben

2014.01.23.

Tavaly év végén 2013. december 2-án jelent meg a 71/2013. és 72/2013. (XII. 2.) NFM rendelet, amelyben a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (ER), valamint a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (MR) módosításai szerepelnek. Az új rendeletmódosítások tovább korszerűsítik a járművek üzemeltetési, műszaki feltételeit az európai uniós tagországok általános gyakorlatához igazodva, a KRESZ szabályokkal is összhangban.

A legfontosabb változások a következők:

Kerékpárok

- A kerékpár hangjelző berendezés csak csengőhangot adhat.

- A kerékpáron legalább 2 db, mindkét oldal felé hatásos, borostyánsárga küllőprizmát kell elhelyezni legalább az első kerékre, az átmérő mentén.

- A küllőprizmát helyettesítheti a két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület.

- Most már a kerékpároson elhelyezett világítás is szabályos – csak feltétlen látható legyen.

- A kerékpár gyermekülés kivitelét és rögzítési módját is pontosan szabályozza a rendelet. A követelmények kiegészültek a közlekedésbiztonság szempontjából fontos elemekkel: az ülésfelület súlypontjának a jármű hosszanti függőleges szimmetriasíkjában, a tengelysíkok között kell elhelyezkednie, a vezető háta mögött közvetlenül elhelyezett gyermekülés azzal a feltétellel megengedett, hogy háttámlával és a gyermek méretére beállítható, általa ki nem kapcsolható, a kibújást minden körülmények között megakadályozó utasvisszatartó rendszerrel van ellátva, továbbá, hogy a gyermek lába a kerékkel érintkezésbe nem kerülhet.

- A lámpák és a fényvisszaverő prizmák fényének 150 méterről is láthatónak kell lenniük.

- Fényvisszaverő prizmából már a kerékpár elejére is kell egy fehéret helyezni, nem csak egy pirosat hátulra.

Motorkerékpárok

- Az európai gyakorlatot követve, a motorkerékpároknál a nappali menetjelző lámpa használatára vonatkozóan megengedő rendelkezés született. (Ehhez természetesen a hazai KRESZ vonatkozó szövege is pontosításra kerül!)
A motorkerékpáros közlekedés biztonságának is kiemelt követelménye a ”látni és látszani” elv maradéktalan érvényesítése, melynek kapcsán a kis és a nagy motorkerékpárokon széles körben terjed a nappal is jól érzékelhető, korszerű világító berendezések (nappali menetjelzők) alkalmazása. 

Gépjárművek gumiabroncsai

Téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek…
a) gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen,

b) gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: „M+S”, „M&S”, „M.S”, „MS”, „Winter”, „Winter Use” felirat, „Hópihe” ábra, „Háromágú hegycsúcs” ábra,

c) mintázat-magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4 mm-t.

- A közúti járművek kerekeire a téli gumiabroncs használati kötelezettség jelenleg nincsen sem a nemzetközi, sem a nemzeti szabályozásban. Hangsúlyozni kell azonban a járművek közlekedésben való részvételi feltételeinek betartását.  Hazánkban közlekedésbiztonsági követelmény, hogy a járművezetők a mindenkori út- és időjárási viszonyokra felkészített gépjárművel induljanak el, az ehhez igazodó sebességgel és követési távolsággal haladjanak. 
 A gépjárművek műszaki jellemzőihez igazodó téli gumiabroncs készlet alkalmazása az üzembentartó felelősségi körébe tartozik, ha a megfelelő biztonság érdekében alkalmazni kívánja e speciális tulajdonságú gumiabroncsokat. Ez a módosítás a gumiabroncs jelzéseinek tételes bemutatásával segíti az üzemben tartókat a kiválasztásában és a beszerzésében.

Gyermekszállító autóbuszok

- Megengedő rendelkezés született a gyermekszállító autóbuszok elején és hátulján elhelyezett fényt kibocsátó vagy megvilágított ”álló jármű környezetében gyermekek közlekedésére figyelmeztető” tábla alkalmazására is.
Ez a szabályozás a közelmúltban megjelenő KRESZ-módosítással összhangban, a gyermekszállító autóbusz közúton szabályos közlekedésének megfeleltetése kapcsán, közlekedésbiztonsági szempontokat figyelembe véve alakult ki, ami tovább javítja a pontos felismerhetőséget.

Rakomány szállítása 

- A módosítás pontosítja azokat a vonatkozó rendelkezéseket, amikor pl. a gépkocsi hátsó részén hátra túlnyúló rakomány (pl. kerékpár) akadályozza a gyárilag felszerelt fényjelző berendezések és világító lámpák észlelését. 
Egyértelműen kimondja: a gépkocsi hátsó világító és fényjelző berendezéseit kitűzhető világító és fényjelző berendezéssel meg kell ismételni akkor, ha a járművön hátra túlnyúló rakomány (pl. vonóhorgon rögzített kerékpár) a gyári lámpák észlelését akadályozza.
A szabályozás az üzemeltetők esetében egyszerűbbé teszi a szükséges intézkedések alkalmazását, a rendszámtáblák rakomány által történő takarásából eredő problémák kezelését.

Műszaki vizsgálati bizonyítvány

A rendeletmódosításban bevezették – a gépjárművek és pótkocsijuk időszakos műszaki vizsgálatáról szóló 2009/40/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek a műszaki fejlődéshez történő hozzáigazításáról szóló 2010/48/EU bizottság irányelv hazai átültetése kapcsán – a műszaki vizsgálati bizonyítványt. Hazánk az uniós előírásoknak megfelelően átültette az irányelvet, azonban ez nem csak a műszaki vizsgálati bizonyítvánnyal, hanem a teljes jármű vizsgálati rendszerrel foglalkozik - a jövőre vetítve. Ennek részletesebb elemzésére most nem térünk ki.

Műszaki vizsgabiztosok

Ez a módosítás pontosítja a közúti járművek műszaki megvizsgálását végző vizsgabiztosokra vonatkozó előírásokat, ami elsősorban a tevékenység minőségének javítását célozza, szigorítja a vizsgabiztosokkal szembeni elvárásokat. A módosításokat a társadalmi szervezetek és a Nemzeti Közlekedési Hatóság vizsgáztatási tevékenységgel kapcsolatos jelzései indokolták. 
- A vizsgabiztosi tevékenység folytatása 5 évig nem engedélyezhető olyan személy részére, akivel szemben a hatóság a Nyilvántartásból való törlést alkalmazta. Az engedély csak az ismételten elvégzett vizsgabiztosi alaptanfolyam és az azt követő eredményes vizsgát követően adható ki.
- A közlekedési hatóság visszavonja az engedélyt és törli a vizsgabiztost a Nyilvántartásból, ha a rendeletben meghatározott kötelezettségeit – az első megszegéstől számított 2 éven belül további 4 esetben megszegte, vagy súlyosan megszegte, ha a vizsgálat során a mérőműszereket illetéktelenül befolyásolta, vagy szándékosan valótlan adatot rögzített.
A vizsgabiztosok részére a Nyilvántartásba vételüket követően a közlekedési hatóság igazolványt állít ki.
  A kormányhivatalok megalakulásával, illetve a közlekedési hatóság közelmúltbeli átalakulásával összefüggésben a vizsgabiztosi képzési, továbbképzési nyilvántartásba vétel módosulása is folyamatban van. Ennek alapján a közlekedési hatóságnál kormánytisztviselői jogviszonyban álló műszaki vizsgabiztos, aki 2013. január 1-jén az őt alkalmazó szervnél kormánytisztviselői jogviszonyban állt, a műszaki vizsgabiztosi tevékenységet  továbbképzési kötelezettség teljesítése nélkül 2014. június 30-ig folytathatja.

Csuklós lassújárművek

- A módosítás egyértelműsíti a közúton közlekedő csuklós lassújárművekre vonatkozó előírásokat.
Csuklós lassújármű az, amely csuklós szerkezettel állandóan összekapcsolt két vagy több merev részből álló lassújármű, ahol a merev részek szétválasztása csak műhelyben, erre használt eszközökkel lehetséges. A több merev tagból álló személyszállító lassújármű abban az esetben is csuklós járműnek tekinthető, ha az utasterek nem átjárhatók és a járműegységek pótkocsi kapcsoló berendezéssel vannak összekapcsolva. A csuklós lassújárművön a merev részek utasterei összeköthetőek egymással úgy, hogy az utasok szabadon közlekedhetnek köztük. A merev részek állandó jelleggel, egymással úgy kapcsolhatóak össze, hogy szétválasztásuk csak műhelyben használt eszközökkel lehetséges. A merev részeknek (járműtagok) külön is meg kell felelniük az azonos kategóriájú vontató járművekre és pótkocsikra vonatkozó követelményeknek. E szabályozás célja a hazánkban több helyen is (Bp; Balaton környéki települések, stb.) alkalmazott, használt turisztikai célt szolgáló, lassújárművek ”városnéző vonatok” használatának műszaki pontosítása.

Forrás:
A Magyar Közlöny 2013. december 2-án megjelent számában a 71/2013. és 72/2013. (XII. 2.) NFM módosító rendelet, továbbá a korábbi 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet és a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet.

www.tanulovezeto.eu

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.07
A Budapesti Rendőr-főkapitányság munkatársai 99 gyorshajtót mértek be január ötödik hetében. ..
2025.02.06
A HangZóna mai vendége Soltész Bálint rendőrségi szóvivő. ..
2025.02.06
A Volkswagen új hatékonysági mérföldkövet ért el Dél-Olaszországban, a nardói pályán: egy....
2025.02.06
Orvosi incidens történt a Lufthansa Boeing 747-8 típusú repülőgépén – írja a Bild.   ..
2025.02.06
Megkezdődik az M1-es autópálya hatsávosra bővítése Budapest és Győr között 2025 augusztusában. A....
2025.02.06
A Revuelto, az Urus SE és a Temerario díjakat kap a dizájnért, a teljesítményért és a vezetési....
2025.02.06
Lezárják a hétvégén a Lánchidat, valamint a pesti alsó rakpart Eötvös tér és a Jászai Mari tér....
2025.02.06
A tavalyi évben világszinten, Európában és Magyarországon is rekordértékesítéseket elérő Lexus a....
2025.02.06
Könnyű páncélvédettségű terepjáró bázisjárműre fejlesztett autonóm és távirányítási funkciókat a....
2025.02.06
Marihuána tartalmú elektromos dohányterméket, csaknem 1500 doboz magyar zárjegy nélküli cigarettát....