Dakar-rali
A szervezők bejelentették a 43. verseny útvonaltervét, melynek minden szakasza vadonatúj lesz a résztvevők számára. A világ leghíresebb tereprali-viadalára 2021. január 3. és 15. között kerül sor. A mezőny Dzsiddából rajtol el és a versengés ott is zárul majd 13 nappal és összesen 12 szakasszal később. Az egyetlen pihenőnapot Hailban tölti majd a "karaván".
A regisztrációs időszakot már hétfőn megnyitják, a versenyzőknek pedig kedden és szerdán tartanak bemutatót a 2021-es Dakarról. A szervezők most azt is közölték, hogy igyekeznek biztonságosabbá tenni az eseményt, ezért úgy alkották meg a szabályokat, hogy lassítsák a járműveket. Lesznek lassú zónák, a motorosoknak kevesebb szett gumi használatára lesz lehetőségük. Az adott szakaszok útikönyveit pedig csak az etapok rajtja előtt kapják majd meg az indulók.
A táborok ismerősek lehetnek, hiszen azok közül jó néhány idei helyszínt megtartottak, a szakaszok azonban száz százalékban újak. Ez azt jelenti, hogy a navigátorokra még nagyobb figyelem irányul majd, főleg mivel az itinert immár minden egyes szakaszon csak közvetlenül a rajt előtt kapják meg az indulók.
„Az egyik legjobb dél-amerikai Dakar volt az utolsó, amikor nem hagytuk el Perut, ezért szerintem egyáltalán nem baj, hogy kizárólag Szaúd-Arábiában zajlik majd a januári verseny – nyilatkozta Szalay Balázs, az Opel Dakar Team pilótája. – Ahogy hallottuk, az elejétől a végéig dűnéken zajlik majd a viadal, ami a versenyzőket biztosan fellelkesíti, hiszen a legutóbbi Dakar átlagsebessége nagyon magas volt, ami állati veszélyes az indulókra nézve. A motorosok sokszor enélkül is a penge élén táncolnak, de az ő védelmükben is született néhány biztonsági intézkedés.”
Néhány kategória számára digitális itinert adnak ki, egyéb más szabályokhoz hasonlóan ez is arra irányul, hogy egy kicsit lelassítsák a mezőnyt, és hogy biztonságosabbá tegyék a versenyt. Éles hang figyelmeztet majd a „lassú zónákra”, ahol csökkenteni kell a sebességet, a motorosoknál limitálják a felhasználható abroncsok számát, és kötelező lesz a légzsákos mellény használata.
A 2021-es Dakar egy kis időutazást is kínál: bemutatkozik ugyanis a Dakar Classic. A rendes versennyel párhuzamosan teszt-jelleggel zajlik egy klasszikus autós viadal is, amelyre korábban is volt példa. Az 1980 és 1990 között épített versenygépek vesznek részt rajta – a szervezők így tisztelegnek a történelmi viadal legendás korszakai előtt.
„Mivel az utóbbi években klasszikus autóversenyeket is szervezek, természetes, hogy tetszik a Dakar Classic ötlete – folytatta Szalay. – Az utóbbi években is láthattunk néha klasszikus Dakar-autókat a nemzetközi versenyeken, a nyolcvanas években pedig különösen szép versenyautók száguldoztak a sivatagban, úgyhogy a Dakar Classic nemcsak a nézőknek, a versenyzőknek is hatalmas élmény lesz, sőt, engem is elgondolkodtat a lehetőség, hogy egyszer majd egy régi autóval álljak oda a rajthoz…”
A Dakar-ralit 1979-ben rendezték meg először és egészen 2007-ig Afrikában zajlott a verseny érdemi része, a biztonsági helyzet romlása miatt aztán a 2008-as viadal elmaradt és 2009-től Dél-Amerikába költözött át a viadal, és 2019-ig ott is maradt. Idén viszont már Szaúd-Arábia adott otthont a legendás versenynek.