biztosítás
Mikor segít a biztosítás?
Ez mindig a biztosítási konstrukciótól, annak fedezeteitől, avagy a biztosítási csomag típusától függ. Ha olyat választottunk, amely kiterjed üvegkárra is, akkor jellemzően a külső fizikai behatásból eredő repedések, törés esetén téríti meg az üveg javításának költségét, vagy ha nem javítható, akkor a csere költségét. Fontos lehet, hogy az ablaküveget pontosan hol és milyen típusú károsodás éri, milyen gyorsan kerül lefedésre a sérülés a további repedések, koszolódások elkerülése végett és az adott körülmények között milyen technológiával javítható. Tapasztalataink szerint érdemes minél hamarabb intézkedni a kárbejelentésről, így a gyors javítással sok esetben elkerülhető az ablaküveg cseréje.
Mit nem fedez a biztosítás?
Számos konstrukció létezik a piacon, így mindig érdemes elolvasni az általános szerződési feltételek vonatkozó részét. Sok tényező befolyásolhatja a biztosítási szolgáltatásokat. A kártérítés többek között függhet attól, hogy más fedezet, pl. lopáskár alapján térül-e inkább a kár, volt-e esetleg korábbi javítatlan sérülés, javítható lett-e volna a sérülés csere nélkül, illetve mikor, milyen gyorsan történt a kárbejelentés. A mi esetünkben több biztosítási csomag is kiterjed üvegkárokra, és a kártérítés függ a választott csomagtól. Ezen kívül egy üvegkárra is kiterjedő biztosítás esetén vizsgáljuk például, hogy mi okozta a sérülést. Ha a jégeső miatt törik be a szélvédő üvege, akkor elemi kárként kezeljük és akár már alacsonyabb csomagban is megtérülhet a kár, míg ha egy felverődő kavics okozza a kárt, akkor üvegkárként kezeljük. Fontos körülmény lehet az is, hogy az ablaküvegen kívül a gépjármű egyéb alkatrésze, tartozéka is károsodott-e.
Nézzünk egy teljesen hétköznapi esetet, például kőfelverődés, azt hiszem ez elég gyakori. Ilyenkor mit tehetünk?
Ezekben az esetekben is fontos emlékezni arra, hogy mindent meg kell tennünk a kárenyhítés érdekében. Ez egyébként a mi érdekünk és biztosítottként, károsultként, a jármű tulajdonosaként kötelezettségünk is, a szerződésünkben érdemes megkeresni az erre vonatkozó részt. Ha például kőfelverődés miatt sérül meg a szélvédő, akkor azt javaslom, hogy ne késlekedjünk és semmiképp se közlekedjünk a sérült, törött, vagy megrepedt szélvédővel: ha lehetséges, akkor amint tudjuk, a lehető legrövidebb időn belül javítassuk meg, így sok esetben elkerülhető a csere. A szennyeződések lerakodása a sérült részre akadályozhatja az üveg javítását, így sokat segíthet, ha tartunk a kesztyűtartóban egy-két szélvédőtakaró matricát, amivel a helyszínen vagy a közelben konzerválhatjuk a sérülést, amíg szervizbe tudjuk vinni az autónkat.
A gyakorlatban, hogy működik a kárrendezés folyamata? Mire figyeljünk a kárbejelentésnél?
Az első és legfontosabb lépés, hogy a biztosítási eseményt követően haladéktalanul bejelentést tegyünk a biztosítónál a kárról. Érdemes figyelni arra, hogy egyes fedezetek esetében különbözőek lehetnek a határidők is. Mi casco fedezetek tekintetében rendszerint 2 munkanapon belül várjuk el a bejelentést, de nálunk is előfordulnak egyedi esetek, például, ha állattal ütköztünk, akkor 24 órán belül meg kell tennünk a kárbejelentést.
Hol és hogyan jelenthetjük be a kárt?
A kárbejelentést megtehetjük online, telefonon, vagy személyesen is, az ügyfélkapcsolati pontokon, de sok esetben akár szerződött javító partnereknél is. A bejelentéskor rendszerint közölnünk kell a gépjárművezető és a gépjármű adatait, valamint a káreseménnyel kapcsolatos lényeges információkat. A kárbejelentést követően a biztosító elrendelheti a gépjármű szemléjét is, illetve a kárrendezéshez további információkat vagy dokumentumok bemutatását kérheti.
A Casco fedezeteket érintő üvegkárok esetén fontos, hogy amíg a kárfelvétel nem történik meg, a sérült gépjárművet rendszerint kötelesek vagyunk változatlan állapotban tartani, és kizárólag a kárenyhítéshez szükséges mértékben változtathatunk rajta.