utánpótlás

Utánpótlás – Kiváltható az autós közlekedés

2017.11.08.

Egyre többen vagyunk az utakon, mert manapság a legegyszerűbben autóval tudjuk megoldani a napi távok leküzdését, vezessen utunk akár a munkahelyünkre, akár az egyéb elintéznivalóink felé, amik gyakran a város kellős közepén vannak. Vajon naponta hány percet töltünk azzal, hogy az agglomerációból a városba autózva egy kellemes kis torlódásban ücsörgünk, és csak telik az idő? Vagy parkolóhely kereséssel mennyi felesleges bosszúságot okozunk nap, mint nap magunknak? Sokszor észre sem vesszük, hogy milyen ügyes, és gazdaságos alternatívák zúgnak el mellettünk a sávok között a pirosra várva, vagy milyen mámoros érzés lehet háztól-házig dugó, és parkolóhely keresés nélkül megérkezni. Elmesélem miért.

c.pxhere.com

Néhány hete kezdtem el megfigyelni a városi dugóban ülve, hogy milyen sok az autó körülöttem. Ekkor kezdett el zavarni az is, hogy szinte minden autóban csak a sofőr ült, vagy jobb esetben egyetlen utasa. Tudom, ezek azok a dolgok, amik másoknak is feltűnhetnek, de tenni ellene nem is olyan egyszerű. Pedig ha ez az előbbi helyzet gyakran előfordul, mármint kényszerűen ülünk egy torlódás massza kellős közepén, akkor előbb utóbb elkezdünk gondolkodni azon, hogy mit csinálhatnak másként azok, akiknek nincs akadály, és nem befolyásolja olyan drasztikusan a haladásukat egy-egy forgalmi szituáció. Igen, ők azok, akiknek elegük lett a napi felesleges idegeskedésből, és most éppen időt, és nem utolsó sorban pénzt spórolnak azzal, hogy egy másik közlekedési formát használnak. Arról a leginkább becsülendő dologról nem elfeledkezve, hogy a környezetet is kevésbé terhelik. Direkt vártam azzal, hogy bedobjam a bűvös megfejtést, mivel ettől a járműkategóriától nagyon sokan félnek. Igen, mindenki tudja, hogy a motorokról, illetve a robogókról van szó. Amik valljuk be a legtöbb autós szemében azonnal veszélyforrást jelentenek, már a puszta említésükkel hatalmas balesetre, és elhúzódó kórházi ellátásra asszociálnak. És mekkorát tévednek. Számos pozitív tapasztalattal tudok szolgálni ismeretségi körömből, és jómagam is nagyon elégedetten használok egy régi, de megbízható robogót, ráadásul amióta kipróbáltam, még egyszer sem merült fel, hogy esetleg végérvényesen visszatérjek kizárólag az autómhoz. Több pozitív dolgot is megtapasztaltam azzal, hogy ezt a közlekedési formát is kipróbáltam. Például ritkábban késem el a találkozóimról, általában kevesebbet bosszankodom egy-egy autós bénázásán, mindig találok parkolóhelyet, akár az uticélom mellett pár méterre, és nem kell parkolójegyet sem vásárolnom. Ha pedig az anyagi dolgok szóba kerültek, akkor azt sem szabad elfelejteni, hogy egy robogó, vagy 125 köbcentis motorkerékpár üzemeltetési költségei elenyészők egy autóéhoz képest.

images.fineartamerica.com

Az előbbi pozitív eredmények talán elég meggyőzőek lehetnek ahhoz, hogy átgondoljuk a saját járműhasználatunkat. Persze, ez nem egy egyszerű helyzet. Korábban is foglalkoztunk már ezzel a témával, még ha csak felületesen érintve is, és természetesen akkor is az lett a konklúzió, hogy a kényelemből nagyon nehéz engedni. Mert azt én sem állíthatom, hogy egy ilyen váltás nem jár némi lemondással. Azt mindenki tudja, hogy sokkal kellemesebb az általunk temperált autóban, a kedvenc együttesünk dalait hallgatva a négykerekű által nyújtott burokban megérkezni a munkahelyre, de mivel másoknak is tetszik ez a komfort, így az utazással töltött idő egyre hosszabb, ami senkinek sem jó. De ha elindult az igény a változtatásra, tehát megvan a motiváció, akkor ismerkedésként bármelyik motorkerékpár márka kínálatából szemezgethetünk, és tesztvezetésre is van lehetőség. Ami nagyon fontos, hiszen nem állíthatom, hogy mindenki született motoros, vagy robogós, de meglepően kevés energia ráfordításával könnyen azzá válhat. Fiatalként, illetve kezdő autóvezetőként talán még nyitottabbak vagyunk az új dolgok felé, és természetesen ebben a korban is kifejezetten számít, hogy életünk mely területén milyen kiadásokat tudunk megspórolni.  Ha kiszámoljuk, hogy mennyit spórolunk azzal, hogy a belvárosi lóti-futit nem autóval, hanem egy ügyes ötven köbcentis robogóval oldjuk meg, akkor nap végén félre tettük valamennyi pénzt, megspóroltunk tengernyi időt, és nem utolsó sorban idegeskedést.

pixabay.com

Nos, ezek után talán tényleg elindul a vezérhangya, így érdemes nem elereszteni a gondolatot, és kezdésnek választani egy B kategóriás jogosítvánnyal is vezethető robogót. Ez a kategória általában nem igényel hatalmas szakmai felkészülést, - az automataváltónak köszönhetően nincs más dolgunk, mint húzni a gázt. Ráadásul a robogó idomzatának kialakításából adódóan nagyon jól véd az időjárás viszontagságaitól is. Ha tehát szoktunk kerékpározni, akkor nem sokkal bonyolultabb kezelésre kell számítani. Néhány kiegészítő megvásárlása után (például egy jó bukósisak, illetve védőfelszerelések) el is kezdhetjük gyűjteni a kilométereket. A saját példámból kiindulva az első meglepetés a dinamizmus lesz majd, hiszen míg egy négykerekűvel félszegebben, és többször átgondolva váltunk sávot, egy kétkerekű motoron mindez csak egy szempillantás, itt valóban eggyé lehet válni a forgalom dinamikájával.

 

upload.wikimedia.org

Persze mindezek ellenére meg kell említeni azt a néhány kevésbé jó dolgot is, ami az ellenoldalt képviseli. Például hazánk kontinentális éghajlata, ami miatt néhány hónapra csak a legmerészebb motorosok, illetve robogósok használják járműveiket, illetve azok, akiknek ez a munkaeszközük. Sajnos ezzel a ténnyel nem lehet vitába szállni, és el kell ismerni, hogy 10 Celsius-fok alatt tényleg kihívás a motorozás. Viszont azok, akik a szezonban már megismerték a kétkerekű motorizáltság előnyeit, bizony nagyon várják a tavaszt, hogy újra nyeregbe pattanjanak, aztán legalább nyolc hónapon keresztül élvezzék a robogós kategória által nyújtott előnyöket. A szezonon kívül pedig lesz idejük kiszámolni, hogy mennyit spóroltak, és persze a jó érzés, hogy tettek valamit a környezetükért, szintén az előnyök közé sorolható. Így a végén teljesen más kontextusba helyezhetik a kijelentést, miszerint fél decivel is meg lehet váltani a világot.

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.04
Kompolt község polgármestere, Blahó László, valamint a helyi polgárőrség egyik tagja, Kiss Norbert....
2025.02.04
A japán hatóságok még mindig küzdenek egy 74 éves teherautó-sofőr kimentéséért, aki járművével....
2025.02.04
Ötvenhat Gidránnal erősödik Magyarország. Az ország elkötelezett a Gidrán harcjármű mellett,....
2025.02.04
A Volvo Cars januárban 50 820 autó globális eladásáról számolt be, ami 5 százalékos csökkenést....
2025.02.04
Az Európában Európa számára fejlesztett és gyártott, azóta ugyanakkor már több kontinensen sikerrel....
2025.02.04
A beszéd az ember számára a legtermészetesebb kommunikációs eszköz, ezért a kommunikáció....
2025.02.04
Összehangolt közlekedésrendészeti ellenőrzést tartottak Győrben – írta a Győr-Moson-Sopron....
2025.02.04
A Budapesti Közlekedési Központ idén is folytatja a 2024-ben elkezdett taxiállomás-felújítási....
2025.02.04
A Használtautó.hu szakértője megnézte, tavaly melyik településekről adták fel a legtöbb hirdetést,....
2025.02.04
Franciaországba is megérkezik LoJack, az ellopott autók visszaszerzésére szakosodott szolgáltató.....