Oroszország
Oroszország és Észak-Korea között négy éve, 2020-ban szakadt meg a vasúti személyszállítás a COVID-19 világjárvány miatt.
A határzár komoly csapást mért Oroszország és a világtól amúgy is elzárt, önkényuralmi Észak-Korea kapcsolataira. Bár a teherforgalom folytatódott, az emberi kapcsolatok fenntartásában és a határforgalom fejlesztésében fontos szerepet játszó személyforgalom teljesen befagyott.
A személyforgalom fokozatos „újjáéledése” az idén nyáron kezdődött, hébe-hóba, szabálytalanul jártak vonatok a két ország között, s azóta a vámhatóságok szerint mindössze körülbelül 1200 ember kelt át a határon vonattal.
Mostantól hetente háromszor van újra menetrend szerinti vasúti közlekedés a két ország között. A határ két oldalán két település, az észak-koreai Tumangang és az oroszországi Haszan közötti útra szóló vonaljegy 380 rubelbe kerül (1300 Ft).
Azt nem állítható, hogy a járatok újraindításával hirtelen megugrott volna a személyforgalom a két ország között: az első szerelvényre mindössze két ember– mindketten orosz állampolgárok – szállt fel a tumangangi vasútállomáson. Ez – írja a moszkvai sajtó – „aláhúzza a közlekedési kapcsolatok helyreállításának fokozatos jellegét”.
Más tekintetben, különösen katonai téren, „virágzóak” a kapcsolatok a két ország között. Nyílt titok, hogy az ukrajnai háborúban az orosz oldalon újabban észak-koreai katonák is harcolnak, és Phenjan lőszerrel, illetve fegyverekkel segíti Moszkvát. A két ország stratégiai partnerségéről szóló megállapodást júniusban írta alá Phenjanban Vlagyimir Putyin orosz elnök Kim Dzsong Un észak-koreai vezetővel.
Mindenesetre a gyönyörű tájakban bővelkedő Észak-Koreát csak turistacsoport tagjaként vagy meghívó birtokában kereshetik fel orosz állampolgárok. A külföldi vendégeket mindenhová „jól felkészült” idegenvezetők kísérik, néha pedig őrző-védő emberek.