Skoda
A lehető legszebb módon ünnepli 120 éves évfordulóját a Skoda Motorsport. A jeles alkalomra teljesen restaurálták 1959-es Skoda 1100 OHC Coupe versenyautójukat, amiből mindössze egy létezik a világon, viszont kulcsszerepe volt a mlada boleslavi gyár autósport történetének elindulásában. Ahogy két évvel idősebb, és egyébként nyitott tetős társa, úgy a zárt tetős, kupé változat is csővázas bódét kapott, valamint iker lengőkaros trapéz futóművet, amik akkoriban rendkívül modern újításnak számítottak. Hogy csökkentsék a rugózatlan tömeget, a hátsó dobfékeket a diffire szerelték.
Motorterében egy Skoda 440 Spartak motor volt, de majdnem kétszer erősebbre tuningolva. 39 helyett 91 lóerőt teljesített az 1100 köbcentis, négyhengeres motor, ami akár 200 km/h-ra is tudta repíteni a mindössze 555 kilogrammos apró versenyautót. Nem csoda, hogy elődjével még a Le Mans-i 24 órásra készült a cseh gyár, ahol viszont a hidegháború miatt nem indulhattak. Ez persze nem állította meg a Skodát, hogy ne nevezzenek be számtalan szocialista autóversenyre, ahol sorra hozták a győzelmeket. Két év után viszont megváltozott a szabályrendszer, úgyhogy mind a nyitott tetős, mind a zártetős 1100 OHC-t értékesítették privát csapatoknak, akik sajnos idővel összetörték őket.
Az élet mégis úgy hozta, hogy a pótolhatatlan alkatrészek apránként visszakerültek Mlada Boleslavba, és a Skoda megkezdte a teljes körű felújítást a 120-dik évfordulóra. A hiányzó részeket már modern alumínium ötvözetből öntötték, amit komoly 3D-s grafikai tervezés előzött meg. Mindezek ellenére igyekeztek leginkább az eredeti állapotra helyreállítani a versenyautót – például kézzel hegesztettek, és a lemezek formálását is kézzel végezték. Szerencsére az olyan alkatrészek, mint például az ajtókilincsek, akármelyik korabeli Skoda modellről fellelhetőek voltak. A frissen felújított kupé változat már meg is kapta méltó helyét a nyitott tetős változat mellett a Skoda múzeumban, úgyhogy érdemes megtekinteni őket.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!