Lancia
Immár 118 gyertyát kell elfújni a Lancia idei születésnapján. A torinói autómárka feledhetetlen lapokat írt nem csak az olasz, hanem a világ autógyártásának történetébe. Olyan innovatív modellekkel büszkélkedhet, mint a 12 HP, a Lambda és az Aurelia. A Lancia név azonban nem csak ez: a márka a maga 15 megnyert világbajnoki címével Olaszországot a ralivilág élvonalába emelte.
A Stellantis csoporthoz tartozó márka ünnepségeit a torinói székhelyen, a Via Plaván tartják, ahol a dolgozók a felső vezetéssel együtt ünnepelhetik az évfordulót, és testközelből is megismerhetik az a főbejáratnál berendezett bemutatóhelyen az Nuova Ypsilont. A Lancia alkalmazottai hasonló ünnepségeket tartanak a spanyolországi Zaragozában és a franciaországi Poissy-ben található üzemekben is. Ezt egyfajta szimbolikus ölelésnek szánják azok között, „akik minden nap elkötelezetten dolgoznak, hogy új oldalt írjanak a Lancia történetében”.
"Büszke vagyok arra, hogy együtt ünnepelhetjük ezt az évfordulót, legendás történelmünk újabb állomását, amelyet a kortalan elegancia, a technológiai innováció és a sportrekordok jellemeznek" - jelentette ki Luca Napolitano, a Lancia márka vezérigazgatója. "118 éves történelmünk során a Lancia gyönyörű, innovatív és jellegzetesen olasz autókat hozott létre, amelyeket az idő múlása ellenére az emberek a szívükben hordoznak."
A márka gyökerei 1906. november 27-ig nyúlnak vissza, amikor Vincenzo Lancia és Claudio Fogolin, a Fiat alkalmazottai és az autók szerelmesei megalapították a Lancia márkát. Az első, 1908-ban gyártott autó a Lancia 12 LE volt, az akkoriban kifejezetten szokatlan alacsony és könnyű alvázú, kardánváltóval szerelt autó több mint 100 eladott példányával a korszak igazi sikerszériájává vált. A Lancia hírneve egyre nőtt, a márka túlélte az első világháborút, amelynek végén új modellek érkeztek, köztük a Lambda, az Augusta és az Aprilia.
A második világháború után, 1950-ben a Lancia bemutatta az Aureliát, az első olyan autót a világon, amelyet V6-os motorral szereltek fel: a modell számos versenyen diadalmaskodott, és megerősítette Vincenzo fiának, Gianni Lanciának a szándékát, hogy versenyekre szakosodó részleget alapítson, melynek Scuderia Lancia lett a neve. 1956-ban a márka már a csúcskategóriás autókra koncentrált: a Flaminiára és a Flaviára, az első elsőkerék-hajtású, orrmotoros olasz autókra.
A 70-es évek elején újra sikerágazattá vált a sportautó részleg, amely a Stratos-szal, a 037-tel, majd a Deltával több mint 20 éven át uralta a rali világát, és lehetővé tette a Lancia számára, hogy feljusson a motorsport Olümposzának tetejére: 15 rally-világbajnoki címet, három konstruktőri világbajnokságot, egy 1000 mérföldes versenyt, két Floriót és egy Carrera Panamericanót nyertek.
A sport-szegmensen kívül a kis Y10 az 1985-ös Genfi Autószalonon debütált, megváltoztatva a városi autó koncepcióját. Az modell gyorsan tekintélyt vívott ki magának és rendkívül népszerűvé vált: 4 generáció és 37 speciális széria készült belőle, valamint ez lett szegmensének vezető márkája Olaszországban.
A stafétabotot tavaly április óta a Nuova Ypsilon viszi tovább, amely az előző sikerkorszakok, a korábbi bevált dizájnok néhány stílusjegyét idézi. Ez az első Stellantis szériaautó, amely az S.A.L.A rendszerrel, virtuális és intelligens kezelőfelülettel van felszerelve. Az Ypsilon megjelenésével egyidőben pedig a torinói márka az is bejelentette, hogy 2025-től visszatér a rali világába.