Peugeot 3008
Kicsit késésben voltam a szokásos szombat délelőtti lábteniszről, amikor átvettem az autót és hirtelen nem találtam meg az előválasztó kapcsolót, amely a műszerfalra költözött. Pedig mentem korábban az autóval. Szégyen ide, szégyen oda, majdnem vissza kellett menni a szalonba, de azután csak megakadt rajta a szemem és végül elegánsan kigördültem.
Az autó gyönyörű. Ez a csúnyácska első generációról nem mondható el, a második formatervezése már sokat javult és korrektnek minősíthető, a legújabb azonban nagyon rendben van. A 4,54 méter hosszú, 1,89 széles és 1,64 méter magas 3008 igazán szép lett, látványos elölnézettel és végre meggyőző nagymacska karmolás nyomokkal, valamint masszívan lecsapott hátsó résszel.
Az új első lámpatestek és a karosszéria színében játszó hűtőrács nem válnak el élesen az új Peugeot-embléma köré szerveződő orrrész többi elemétől. A hűtőrács fölött az autó teljes szélességében egy keskeny, elegáns sáv húzódik, benne az ultrakompakt fényszórókkal. Tényleg egybe van és nagyon harmonikus az külcsíny.
A beltér is tetszetős, igényes anyagokkal, korrekt illesztésekkel, külön dicséretet érdemelnek a felületek jelentős részét borító feszes szövetek. Ez a méretes és hűthető rekeszt rejtő könyöklőn külön is praktikus, már ha nem koszolódik majd el idővel. Ebből a borításból egyébként jutott belülre bőven, feleségem szerint kényes a színe, és nem biztos benne, hogy könnyű lesz majd tisztítani.
A kelleténél talán bátrabban használták zongoralakkot is, ez további ujjlenyomatgyűjtő felület a kormányon az érintőkijelzők mellett. De az összbenyomás dicséretes.
A csúcs természetesen új Peugeot Panoramic i-Cockpit látványos 21”-os, osztatlan, lebegő panoráma-képernyője. Grafikája és felbontása is kiváló, kezelhetőségével az elején kicsit meggyűlt a bajom. Sajnos én már ingyen utazhatom a vonaton és gombokon, tekerőkön karokon szocializálódtam.
Először kicsit nehezen találtam meg menüben az ülésfűtést, a levegőt befújó ventilátor fokozatkapcsolóját, de utána már minden működött. Utána, mert elsőre simán fel tudja mérgelni a bérautó sofőrjét, aki síelni repül a francia Alpokba és kemény mínuszokban próbál elindulni és meleget csinálni.
Ezt az új Peugeot 5008-as bemutatóján fel is vetettem Mocsai Zoltán marketingvezetőnek, aki sűrű bólogatások között biztosított együttérzéséről. Nem saját márkáról, hanem általában a bérautókról beszélve jegyezte meg, hogy a fejlődésnek ára van. Ezt érzik is a leterhelt call centerek, a kedves, de türelmetlen ügyfél ugyanis gyorsan felhívja őket, ha elakad egy-egy autó menüjében. Vagy nem találja az előválasztó kart…
Természetesen az ember saját autóját gyorsan megtanulja és akkor már szerelem is lehet az új Peugeot 3008, még ha nem is az első látásra. A menüben nagyon sok funkció testre szabható, a kedvenceket ki is rakhatjuk az orrunk elé, a kezünk ügyébe, amit télen az ülésfűtéssel például meg is tehetünk. És akkor tényleg egyetlen érintés, hogy ne fázzon a hátsónk.
Mint az utolsó jó néhány tesztautó, ez is nagyon hamar és kis sebességtúllépés esetén rásípol a vezetőjére, hogy vegye vissza a tempót. Kikapcsolható, de minden indításkor újra aktiválódik, és persze nem Peugeot sajátosság. Az viszont igen, hogy ez volt a leginkább barátságos valamennyi eddigi tesztautó sípolása közül, én például ki sem kapcsoltam, inkább megtanultam vele együtt élni. És ez sikerült is.
Praktikus, felhasználóbarát a három fokozatban állítható távolságtartó tempomat, ezt a funkciót minden tesztautónál vallatóra fogom és itt tényleg hibátlanul működött. Ráadásul nagyon könnyen és gyorsan meg is találtam, mit hol és hogyan kell működtetni. Kulturált volt az aktív sávtartás is, néhányszor nem tolakodóan belekormányoz, ha index nélkül lépnénk át a terelővonalat, később persze ránk szól, hogy ragadjuk meg a kormányt. Igaza is van, ez még nem önvezető autó, de a tempomattal együtt nagyon sokat tud segíteni. Nekem ez a kettő a sztrádán a fél önvezetést jelenti...
Míg az ülésfűtéssel nem sikerült elsőre boldogulnom, addig a navigációs rendszerrel igen: magam is meglepődtem, milyen gyorsan be tudtam állítani az úticélt, ment minden, mint a karikacsapás. Lehet, hogy nem ez a legfejleztem rendszer a piacon, de bolondbiztos, mintha nekem írta volna fel receptre az orvos.
Nem csak a sebességtúllépésre figyelmezetés aktiválódik újra minden indításhkor, hanem a vezetési mód beállítás is. Miután kipróbáltam a Sport és a Normál üzemmenetet, hosszabb távon az ECO mellett döntöttem, mégis csak egy Földünk van. Így azután minden újraindítás után jött a visszaállítás, igaz, egyetlen mozdulattal és kézre eső gombbal, nem a menüből.
Megírtuk már de nem árt az ismétlés, az új 3008-as az első olyan modell, amely a Stellantis vadonatúj STLA Medium platformjára épült. Az elsődleges cél a tiszta elektromos autózás volt, olyannyira, hogy az akkupakk alvázmerevítőként is funkciónál. Az általunk tesztelt hibrid modellnél, vagyis a „kistestvérnél” ezért plusz merevítéseket kellett beépíteni.
Ahhoz a generációhoz tartozom, amelyiknek számít a lökettérfogat és a hengerszám, de lehet, hogy ez már az öregség jele. A Peugeot 3008 „csupán” háromhengeres és 1,2 literes erőforrása a 48 voltos öntöltő hibriddel meggyőző és nekem elegendő. 24 lóerős villanymotor segíti a hajtást, a teljes rendszerteljesítmény 136 lóerő, a sebességváltó hatfokozatú automata. A maximális nyomaték 230 Nm, a gyári üzemanyag-fogyasztás 6 liter alatt tartható. A 10,2 másodperces százas gyorsulás is elfogadható, 1,6 tonna körüli tömeget kell megmozgatni.
Az általunk tesztelt Allure felszereltségű hibrid 3008 indulóára 12,8 millió forint, a kényelmi és biztonsági extrák hosszú sorával. A tesztautóba azért még betettek 1,3 millió forintnyi pluszt. Az Ingaro kék metál fényezést 220, a kitűnő navigációt 350 ezerért „mérik”.
Az extrák legnagyobb tétele az 560 ezres vezetési asszisztens csomag. Ennyi plusz pénzt biztosan megér a 360 fokos parkolóradar, a fejlett riasztórendszer, a távolságtartó tempomat, a nagy hatótávú holttérfigyelés és a sávváltó rendszer, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelés a fűthető kormánykerék és visszapillantó tükör, az utóbbi természetesen behajtható és tolatáskor lebillenő. Van még távolsági fényszóró asszisztens is, ami nagyon hasznos, bár nekem nem sikerült aktiválnom...
Az általunk próbált Peugeot 3008 árlistája 14,1 millió forintnál áll meg, az 1,8 milliós kedvezménynek köszönhetőan azonban már 12,3 millióért elvihető a kocsi. Elérhető hozzá a a 3+2 év /100 ezer kilométeres kiterjesztett garancia is, csupán plusz 76 ezer forintért.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!