autógyártás

Új gyártók ígéretekkel, autók nélkül

2021.09.09.

Az elektromos autók gyártásának egyszerűsége és a hatalmas érdeklődés a befektetők részéről rengeteg új gyártót eredményezett. Ezek között vannak valóban ígéretesek, de sokan egyelőre csak prezentációk készítésében és a befektetői pénzek begyűjtésében jeleskednek. Bemutatunk néhány nagyon fiatal elektromos autókat gyártó vállalkozást, amiknek jövője igen kérdéses.

Nikola

Talán a legismertebb autógyártó, amely még egy darab autót sem adott el, a Nikola nevű vállalat. 2020-ban rövid ideig tőzsdei értéke alapján többet ért, mint a Ford, és ahogy sok másik elektromos autókat gyártó vállalkozást, a Nikolát is gyakran titulálták a Tesla trónját bitorló, feltörekvő gyártóként.

Nagyot szólt a sajtóban, amikor kiderült, hogy a valóban nagyon jól kinéző reklám, amivel az elektromos kamionjukat hirdették, kis csalást tartalmazott: az autó azért mozgott, mert egy dombról gurult le és nem az akkumulátor hajtotta, hanem a gravitáció.



A Nikola egyik ígérete

Ennek ellenére is elérték, hogy szövetséget köthettek a General Motors-szal. Az eredeti megállapodás úgy szólt, hogy a hidrogén üzemanyagcellák biztosítása mellett a GM 11%-os részesedést szerez magának a Nikolában és gyárt neki egy elektromos pickupot is, de miután a Nikola alapítóját csalással és egyéb bűncselekményekkel vádolják, végül csak a cellák szállítása maradt a megállapodásból.

Az egykor több, mint 20 milliárd dolláros piaci kapitalizációval rendelkező vállalat ma nagyjából 4 milliárd dollárt ér, ami továbbra is elképesztő összeg, ha figyelembe vesszük, hogy még egy Nikola sincs az utakon.

Lordstown Motors

53 évig az ohiói Lordstownban egy hatalmas General Motors gyár volt, amelyet a GM 2019-ben bezárt. Az autóóriás még abban az évben eladta a 6,2 millió négyzetméteres gyárat, amely majdnem kétszer akkora, mint a Pentagon, az akkor induló Lordstown Motorsnak, amely ígéretet tett arra, hogy szakszervezeti szintű bért fizet a dolgozóknak az Endurance pickup megépítéséhez. Ennek a teherautónak a gyártását szeptemberben kezdték volna meg, de ezt elhalasztották jövő januárra. Egyelőre nem látni olyan jövőképet, hogy valaha szükségük lesz egy ekkora gyárra.



Az Endurance nevet viselő modell

Idén már egyszer bajba kerültek, amikor bejelentették, hogy lehetséges, év végére elfogynak forrásaik, így csődöt kell jelenteniük. Ez végül elmaradt, nemrég pedig vezérigazgatónak nevezték ki Daniel Ninivaggit, az autóipar egy híres veteránját, az Icahn Enterprises korábbi vezetőjét. Ez jót tett az egyébként elég volatilis részvényáraknak, de semmiképp sem biztosítja a Lordstown Motors jövőjét.

Canoo

A legtöbb elektromos startuphoz hasonlóan a Canoo is egy igazán klassz kinézetű pickupot és furgont mutatott be. Viszont a stílus önmagában soha nem visz sikerre egy autógyártót. Noha a Canoo azt állítja, hogy úttörő technológiával rendelkezik, nem világos, hogy mi ez. A cég oldalain nem találni le semmit, amit senki más nem csinál. Emellett, a Canoo számos botrányt élt meg, és a tőzsdei felügyelet is vizsgálja a potenciálisan befektetőket megtévesztő gyakorlatukat.



A Canoo pickupja

A tervek szerint jövőre már legyártanak 1.000 darab autót, 2023-ra pedig már 25.000 darabbal készülnek, de ennek megvalósulása egyelőre kérdéses.

Workhorse

Szintén érdekes még a Workhorse nevű vállalat, ami korábban a fent bemutatott Lordstown-nal működött együtt. Ők már szállítottak néhányat a kisteherautóikból, de nemrég bejelentették, hogy máris újra kell tervezniük azt. A Workhorsenak csak hat teherautót sikerült leszállítania az első negyedévben, és összesen 38 C-sorozatú járművet gyárott - mindenesetre ez több mint a duplája az előző három negyedév alatt legyártott mennyiségnek.

Ez a lassú évkezdés szükségessé tette, hogy a vállalat a 2021-es gyártási előrejelzését 1.000 darabra csökkentse - ez jóval alacsonyabb, mint a korábban ígért 1800, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a Workhorse március elején azt mondta, hogy körülbelül 8000 autónyi megrendelési állománya van.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..