autósport
Mogyoródon utcahosszal nyert a M1RA Forrás: TCR EE
2021-ben hazai pályán kezdheti az évet címvédőként a M1RA csapat, ha jövőre is rajthoz állnak a TCR Eastern Europe sorozatban, ahol idén száz százalékos teljesítménnyel zárták a szezont.
Meg is lesz a következménye, mert dominanciájuk miatt változtatnak a szabályokon, jövőre már lesz fordított rajtrácsos futam. De mi is történt az idei szezonban? Ahogy az összes sportágban és különösen az autós-motoros szakágakban, a TCR-ben is borult a naptár, a Covid alaposan átrendezte a pilóták és csapatok életét, az első hullám idején törölték a tavaszi futamokat.
Aztán jött az enyhülés és több sorozatban is elrajtolhatott a mezőny, ám a szervezés sem volt izgalommentes, hiszen a hosszú járványszünet után egyáltalán nem volt biztos, hogy a pilóták és a korlátozott létszámú csapatok időben eljutnak a pályákra.
Esős szezonzáró a Hungaroringen Forrás: TCR EE
Kockázatos határátkelések
A kedélyek akkor nyugodhattak meg, amikor a kockázatos, de végül sikeres utazások és határátkelések után mindenki időben megérkezett a bokszokba és rajthoz is állhatott. Nagy ugrás volt ez az ismeretlenbe, hiszen többen is az első futamon ismerkedtek meg versenymérnökeikkel, szerelőikkel, meg az új helyszínekkel.
A lényeg a biztonság volt, amit egész szezonban sikerült megőrizni a mezőnynek, de különösen a M1RA-nak, melynek Hyundai i30 N versenyautóját Dusan Borkovics vezette. A tapasztalt szerb pilóta 2014-ben teljes szezont töltött a WTCC-ben, Japánban másodikként állt a dobogón Gabriele Tarquini és Michelisz Norbert társaságában. A következő évben megnyerte a túraautó Európa-bajnokságot, méghozzá a M1RA csapatvezetőjével, Bári Dáviddal és a csapat több tagjával.
Több kategóriában is taroltak a magyarok
A magyar csapat egyébként teljes szezonban szimultánozott, mert több kategóriában is indult. A Michelisz Norbert és Bári Dávid által alapított M1RA rengeteg kupával zárta a szezont, annak köszönhetően, hogy érdekelt volt a Suzuki Swift Cup Europe és a Magyar Országos Bajnokság futamain. A csapat tagja a tavalyi WTCR világkupa győztes Michelisz Norbert által mentorált 13 éves Bucsi Attila a juniorok között szerzett győzelmével szaporította a kupagyűjteményt, miközben többször is a felnőttek előtt végzett, de a szabályok szerint ott nem kaphatott pontokat.
Bucsi Attila a legfiatalabb bajnok Forrás: M1RA
Agyonvasalva is bajnok a M1RA
A TCR Eastern Europe idei sorozatát százszázalékos teljesítménnyel nyerte meg a M1RA, annak ellenére, hogy kiugró eredményeiknek alapján az egész szezont a technikai szabályzatban előírt maximális súllyal teljesítették a BOP és a CW, vagyis a Balance of perfomance és Compensation Weight előírásoknak megfelelően. Mivel a CW-t az időmérőn elért köridőkből számolják a szervezők, a sorozatos pole pozíciók következtében Dusan Borkovics és a versenytársak autói között futamról futamra nőtt a súlykülönbség.
Mindhiába, mert a magyar csapat a vetélytársakénál olykor 110 kilóval nehezített autója agyonvasalva is mindig első lett.
Borkovics nyolcból nyolszor nyert a M1RA csapattal Forrás: TCR EE
Nehezített nyitás a Hungaroringen
A hízókúrás manőverek ellenére is tökéletes lett a szezon mérlege: nyolc futamból minden időmérőt megnyert és minden futamon győzelemre váltotta polepozícióját a magyar M1RA és pilótája, Dusan Borkovics.
Jövőre nehezebb lesz ismételni, mert a 2020-as M1RA dominancia miatt változnak a 2021-es szabályok. A szervező és sorozatot irányító a Krenek Motorsport testülete módosította a hétvégi második futam rajtsorrendjére vonatkozó cikkelyt. Eddig az egyetlen időmérőn minden versenyző leggyorsabb köre alapján állt össze az első futam rajtsorrendje, a kvalifikáción futott második leggyorsabb kör adta a második futam rajtsorrendjét.
Ennek vége, mert 2021-ben a TCR Eastern Europe sorozatban is bevezetik a más szériából ismert fordított rajtrácsot, némi módosítással: az első futam után sorsolással döntik el, hogy az első 6, 7, 8, 9, 10, 11 vagy 12 célba érkező sorrendjét fordítják meg a második futamra.
A Suzukik között is a M1RA pilóta Bucsi Attila nyert Forrás: M1RA
TCR EASTERN EUROPE, 2021-ES NAPTÁR
április 18.: Hungaroring
május 23.: Spielberg
június 13.: Poznan
július 25.: Grobnik
augusztus 22.: Slovakia Ring
szeptember 4.: Brno
M1RA TCR GYŐZELMEK
Dusan Borkovics 10 (TCR Eastern Europe)
Roberto Colciago 3 (TCR International)
Tassi Attila 2 (TCR International)
Michelisz Norbert 1 (TCR International)
Nagy Dániel 1 (TCR Europe)
Luca Engstler 1 (TCR Europe)
Francisco Mora 1 (TCR Europe)
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!