születésnap
A világ első parkolóháza Londonban nyitott meg a Denman Street 6. szám alatt, nem messze a londoni Piccadilly Circus-tól. A City & Suburban Electric Car Company 1901 májusában állt elő a világújdonságnak számító parkolóházzal. A feljegyzések szerint hét emeletes volt, csaknem 1800 négyzetméternyi helyet biztosított 100 autó számára Az épületben elektromos lift szállította a járműveket.
Volkswagen parkolóház: tágas, világos, modern. Fotó: VW
Németországban az 1920-as évektől nagyobb léptékben, de mindenekelőtt az egyéni mobilitás diadalával a második világháború után kezdődött a nagy parkolóház építés. Kezdetben még meglehetősen ambiciózus volt, de különösen az 1960-as és 1970-es években szeretet nélküli, funkcionális betonépületek formájában, amelyek sok helyen nemcsak a városképet rombolták le, hanem a parkolóház arculatát is az emberek fejében – írja a német honlap.
Az egykoron lepusztult épületek helyett új parkolóházak épültek. Mélygarázs vagy több emeletes. Ezek fényesebbek, tágasabbak, villamosítottak és digitalizáltak, irányítási rendszerekkel, előfoglalásokkal és jegy nélküli belépéssel és kijárattal - és ha úgy tetszik, akár egy tetőtéri lakással, illetve bárral a tetőn. A jövőre vonatkozó tervek pedig néha merészek. Egyes elképzelések szerint a parkolás csak kisebb jelentőségű, az épület inkább a mobilitás és mindenféle egyéb szolgáltatás központja.
Jürgen Hasse professzor egykor az építészet mostohagyermekeinek nevezte az akkori épületeket egy, a témához kapcsolódó cikkében.
Sokáig azt mondták, hogy a parkolóházaknak meg kell oldaniuk a belvárosi parkoló problémáját, és pénzt kell hozniuk üzemeltetőiknek, de nem kell szépségdíjakat nyerniük. Az, hogy ez a gondolkodásmód időközben megváltozott, annak is köszönhető, hogy megváltozott a környezet. "A gépkocsik egyre kisebb szerepet játszanak a városközpontokban" - mondja Helmut Dedy, a Német Városok Szövetségének vezérigazgatója.
A helyi közlekedési ajánlatok átfogóan bővülnek, biztonságos és kényelmes kerékpár- és gyalogutak jönnének létre. Ez a parkolóházakat is érinti. "Nem tűnnek el teljesen, de tovább kell fejlesztenünk és integrálnunk őket a jövőorientált belvárosi koncepciókba" - mondja Dedy. A legtöbb esetben a többszintes parkolók vonzó és központi elhelyezkedéssel rendelkeznek, amely ideális alternatív felhasználásra.
Példaként említi a Dedy a kölni Friesenplatz többszintes parkolót. Mivel a 450 parkolóhely hosszú ideig nem volt teljesen kihasználva, a Contipark üzemeltető két emeletet 200 férőhellyel eltávolított 2014 és 2017 között - ehelyett három emeletet adott lakásokkal.
"Sajnos parkolóházainkat soha nem használják ki teljesen, kivéve talán karácsony előtti néhány szombaton" - mondta nemrég a német sajtóügynökségnek Frank van der Sant, az Apcoa menedzsere.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!