Trabant

Trabantok, amikből csak egy van. Vagy egy sem!

2023.08.20.

Hárommilliónál több Trabit gyártottak Zwickauban, napjainkra már csak néhány ezer maradt meg, volt amiből egy készült és azt is gyorsan bezúzták, hiába várták a népek valami mást.

A több évtizedes állandóságot olykor megpróbálták megtörni a gyáriak, még a honeckeri korszakban is készült több prototípus, de egyik sem került sorozatgyártásra. Igaz, némelyik elég koppintás szagú volt, bizonyos szögből Fiatot, Citroënt idéztek a különböző tanulmánymodellek, melyek között akadt wartburgos ihletésű is, mert hogy a motorháztető és a fényszóró is NDK termék volt.

Pártutasítások

Azonosak voltak koncepciójukban és sorsukban: többségük olykor a pártvezetés tudta nélkül titokban készült és párt áldás híján soha nem is került sorozatgyártásra, sőt, a Wartburg próbálkozásokhoz hasonlóan egy kivételével valamennyi Trabant koncepciómodellt is megsemmisítették.

P 100, P 603

Az egyetlen példányban készült a P 100-ast a Trabantnál nagyobb és kényelmesebb családi autónak szántak 1961-ben. A másik műanyag karosszériás változat, a P 603-as kerek fényszórókat kapott, de mindkettőt kétütemű forgótárcsás motorral tervezték.

Több prototípus is készült, ám az 1971-ben nyilvánosan is bemutatott modelleket központi utasításra megsemmisítették, mert közben az NDK és Csehszlovákia autóipari szakembereinek közösen kellett kifejleszteni egy új KGST modellt. Hiába dolgoztak, mert 1973-ban leállították a programot.

A 276-os számú prototípus

Az 1966-os prototípus minit még csak átöltöztették, az 1981-es már teljesen új szerkezetet és karosszériát kapott, olaszos fazonja leginkább a Fiat 127-est idézte.

Volt olyan modell, például a P760-as prototípus, melyre személyesen a Német szocialista Egység Párt PB tagja, NDK államtanácsának elnöke, Willi Stoph mondta ki a halálos ítéletet: 1973. március 29-én kelt utasítására az eredeti méretű modelleket megsemmisítették, csak néhány kisebb makett, fotó és tervrajz maradt meg.

Folyamatos reszelgetés

Később tovább reszelgették a klasszikus kétütemű kéthengerest, mely 1982-ben új porlasztót kapott, a hat voltos hálózatot tizenkét voltosra, a dinamót generátorra cserélték.1988-ban a hátsó laprugókat csavarrugók váltották fel. Ebben az évben már működőképes volt a négyhengeres, négyütemű, folyadékhűtéses 1043 köbcentiméteres, 40 lóerős teljesítményű benzinmotor, melyet Volkswagen licenc alapján gyártottak. A négyütemű motorral kapcsolatos átalakítások miatt a némileg módosított fazonú 601-es és immár Trabant 1,1-es 85 kilóval hízott.

Trabi helyett Polo

A fekete műanyag lökhárítókon kívül elől módosított hűtőrács, hátul új lámpák jelezték az ütemváltást. A VW szívű változatban már nem kellett tankoláskor kinyitni a motorháztetőt, mert a benzintartály a hátsó ülés alá, a tanksapka pedig a jobboldalra, a hátsó kerék mögé került.

De ezek már késői mentőakciók voltak, az új szíves Trabant már csak ideig óráig bírta a versenyt a vetélytársakkal. Új modell és tőkeerős beruházó kellett. A motorszállítóként már bevált Volkswagen lett a partner, és zöldmezős beruházás keretében teljesen új összeszerelő és fényező üzemet épített Zwickau város Mosel negyedében, ahol a négyütemű Trabantok mellett már Volkswagen Polókat is készítettek.

Gyári próbálozás 1965-ből

Egy 601-es Universal maszek változata Fotó: Fortepan/Urbán Tamás

Universal, Kübel, Tramp

A 601-es Trabantból közel három évtized alatt 2,858 millió készült Limousine, Universal, vagyis kombi, Kübel katonai, Tramp terepjáró és pick-up karosszériával. 1988. és 1991. között 38 256 négyütemű Trabantot gyártottak 1,1 literes Volkswagen Polo motorral, az utolsó 1991. április 30-án gördült le a szalagról. Az 500-as, 600-as és 601-es típusokból összesen 3 millió 96 ezer, az 1988-as rekordévben 146 500 Trabant készült A csúcsidőben 12 ezer embert alkalmaztak Zwickauban, ám közülük csak 3400 dolgozott közvetlenül a termelésben, a Német Szocialista Egységpárt tagja volt 2300 fő. Sok embert foglalkoztattak a kényszerűségből létrejött szerszámkészítő üzemben és a szociális ellátásban. A gyárhoz tartozott orvosi rendelő, bölcsőde, óvoda, iskola, kultúrház, több üdülő és lakásépítő szövetkezet is.

VW jelvényes UNI 1

A régi jelvény és márka iránti nosztalgiában bízva 1995-ben egy teljesen új modellt mutattak be Zwickauban. A prototípuson csak a hűtőrács közepén díszelgő S-betűs logó emlékeztetett a Trabantra., az UNI 1-es már inkább az új idők ás tulajdonosok szellemében készült. A Volkswagen szakemberei két évet dolgoztak és 15 millió márkát költöttek a hibridre. A 4,4 méter hosszú, hétüléses busz-limuzin orrában 90 lóerős turbó-dízel lapult, a belsőégésű és a sebességváltó közé 40 lóerős villanymotort építettek, az áramot kétszáz kilós nikkel-kadmium akkumulátorok szolgáltatták. Az UNI 1-es nem került sorozatgyártásra, egyetlen példánya gyári múzeumban parkol.

Olimp és AfriCar

1997. november 20-án az amerikai-üzbég vegyes-vállalatnál készült Trabantot mutattak be Taskentben, az Olimp üzemében korábban kerékpárokat gyártottak. Az üzbég kétütemű Trabi mindenben megegyezett ősével, pontosabban karosszériája nem fenolból és gyapjúszál keverékéből, hanem gyapotcserje-szárból készült. Az évi harmincezer darabos tervből nem lett semmi, pedig a 2000 dolláros ár sokak szívét megdobogtatta. Dél-Afrikában is gyártatták volna a háromezer eurósra tervezett AfriCar nevű Trabantot, de ebből sem lett semmi.

Elektromos Trabant a 2007-es frankfurti IAA kiállításon   Fotó: Boros Jenő

EV modell és plasztik makett

Vannak, akik később is láttak fantáziát a kelet-német népautóban: a Herpa játékcég igazgatója, Klaus Schindler az „initiative newTrabi” project keretében akart retró autót gyártani, az 1:10 makett formájában őrzi a hagyományt. A 2007-es Frankfurti Nemzetközi Autószalon premierjén készült felmérés szerint sem lett volna olcsó a harmadik évezred Trabantja, ám ahogy Klaus Schindler elmondta, nem tömegautónak szánta, és azt remélte, hogy a nosztalgiázók talán hajlandóak 16-18 ezer eurót áldozni az elektromos Trabantra. Aki mégsem, az tíz euróért vehetett egy Herpa makettet.

Trabant alapokra épített magyar kisautó terve    Fotó: Boros Jenő

Magyar próbálkozás

Borlóy Mátyás egykori úszó és formatervező barátjával, Varga István autószerelővel először a 127-es Fiat négyütemű motorját építette Trabantba, majd az NDK népautó alapjaira kreált egy látványos formatervű kisautót. Az eredmény egy funkcionális és takarékos jármű, némi Citroën Kacsa bájjal, a korszakhoz képest előremutató dizájnnal.

Sok munkával és rengeteg segítséggel 1988-ban megszületett a Mathias nevű autó, mely az elegáns expók érinthetetlen és csak látványt szolgáló show-modelljeivel szemben működött és nemcsak hozzá lehetett nyúlni, de bele is lehetett ülni, szóval bírta a közönségtesztet, ráadásul igazi automobil módjára ment, nem is akárhogy.

Borlóy Mátyás formatervező a mini makettel    Fotó: Boros Jenő

Királyi modell

A Mathias autó 90 százalékig Trabant vázas volt, 10 százalékban saját készítésű lemezprofil. Az egyszerű recept működött: kilincstől lefelé maradt minden, de húsz centivel hosszabb lett a tengelytáv, vagyis tágasabb lett az ndk-s modellre épült tetszetős karosszéria. Az elemeket természetesen Borlóy Mátyás készítette, mert már megtanulta az üvegszálas építést, így később vízi-járművet is csinált: a 300 kilogrammos, 4,9 méter hosszú és 2,3 széles, valamint 8 személyes motoros sporthajója 80 km/órával száguldott, ami vízen igen csak elismerésre méltó tempó.

Trabant alapokra épített Fiat motoros Mathias     Fotó: Boros Jenő

Ikarus és Lancia rokon

Szélvédője Salgótarjánban készült, hátsó ajtaja egy átalakított Lancia Y10-estől, a kormány az 55 GTL Zastavától, a műszerfal és a két fényszóró a 126-os Polski Fiatból, a két első index a farmotoros Škodától, a km-óra és a két hátsó lámpa műszerfal és a benzintank a Wartburgtól, a kapcsolók a Ladától származtak. A látványos és sportos fazonú keréktárcsákat öntötték alumíniumból saját szerszámukkal.

A Mathias menetkész tömege 620 kg, ami nagyjából a 601-es Trabant súlya.

Visszapillantás

Apró részletekben is nagyot alkotott Borlóy: a külső visszapillantó tükörbe épített irányjelző ötletét megvalósította saját Fiat Ritmo autóján, ám az 1987-es okmány szerint a Közlekedési és Postaügyi Minisztériumhoz tartozó Közlekedési Főfelügyelet elutasítása miatt nem került fel a a Mathias autóra.

Az Alma hobbiautó is Trabant klón   Fotó: Boros Jenő

Alma láda

1990-ben Trabant, Fiat és Lada alkatrészekből kreálták Biharkeresztesen az Alma kabriót, melyet Szorcsik Lajos tervezett. A vállalkozást a Pápai testvérek finanszírozták, ám a sorozatgyártású változat 720 ezer forintos ára már 1995-ben sem volt versenyképes, ráadásul nem volt pénz a homológizációra sem, így a projekt megbukott és a tervezett évi 250 autó helyett mindössze tizenkét Alma buggy készült.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is! 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..
2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....
2024.04.29
A Széchenyi István Egyetem együttműködési megállapodást kötött a független kutatóhálózat....
2024.04.29
Május 23-26. között Győr-Budapest-Békéscsaba útvonalon vonul végig Közép-Európa legnagyobb motoros....
2024.04.29
Gyászolnak az osztrák tűzoltók – írja a Heute című osztrák napilap. ..
2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....