járműgyártás

Toyota: karbonsemlegesség kompromisszummal?

2021.12.27.

Újabb nagy ívű elektromobilitási tervekről rántotta le a leplet Akio Toyoda, a Toyota cégelnöke minapi sajtótájékoztatóján. 

Szerző: Heimer György

Eszerint a japán céggigász 2030-ig 70 milliárd dollárt fordít modellválasztékának elektrifikálására, és ezek fele akkumulátoros e-jármű (bev) lesz, mivel úgy látják, hogy ugrásszerűen nő a kereslet a zéró-emissziójú típusok iránt. Ám a világ legnagyobb autógyártója, amely relatíve később jelent meg a tisztán e-autók piacán úgy számítja – derült ki az elnök szavaiból –, hogy az évtized végén évente csak 3,5 millió bev-kocsit bocsátanak majd ki.

Ez a mennyiség a jelenlegi eladások mintegy harmadának felel meg, vagyis elmarad a nagy riválisok terveitől, így például a VW Csoport globális értékesítésnek mintegy felét az akkus autók teszik majd ki. Mindazonáltal a Toyota többféle, köztük hibrid és hidrogén hajtású járművekkel is számol a széndioxid-csökkentést megcélzó stratégiai terveiben. „Több idő kell ahhoz, hogy lássuk, merre megy a piac” – jegyezte meg magyarázatként a cégelnök Toyoda.

Tájékoztatójából az is kitűnt, hogy 2030-ig 30 modellből álló teljesen elektromos modellflotta kibocsátását tervezik, és az akkumulátor-gyártás felfuttatására a korábban tervezettnél többet, 2 trillió yent fordítanak. Ennek részeként Észak-Karolinában (USA) 1,29 milliárd dolláros befektetéssel egy új akkuüzemet húznak fel, ahol 2025-ban startol a termelés. A japán óriáscég eladásaiban az bev-modellek aránya még jelentéktelen, ugyanakkor az ilyen négykerekűek forgalma gyorsan bővül, miközben az autók világpiaca már hatodik éve szűkül.

Ezzel együtt a Toyota nem volt hajlandó csatlakozni a világ hat legnagyobb autógyártójának vállalásához, miszerint 2040-ig felhagynak a szénhidrogén-üzemű személyautók gyártásával. A japánok azzal érvelnek, hogy az átmeneti idő túlságosan rövid, addig az időpontig a világ nem minden részén állnak készen a zöld autók használatára. Ez is magyarázza, hogy a Toyota nem állt le a hidrogén üzemű belső égésű motorok fejlesztésével.

Másfelől a hagyományos technológia abban is segíthet, hogy megőrizzék Japán 5,5 millió autóipari munkahelyét, a cég fenntartsa az ellátási láncokat, amelyek az e-autók esetében egy teljes műszak eltűnését vonná maga után. A sajtótájékoztatón 15 tisztán villanyos Toyota és Lexus modell koncepcióját szellőztették meg, köztük szedánok, városi terepjárók, kisteherautók, valamint egy újfajta LFA-Lexus szupersport-kocsi tervét.

A Lexus célkitűzései közé tartozik, hogy 2030-ra az összes járműkategóriában legyen akkus e-modellje, 2035-ben pedig az európai, amerikai és a kínai főpiacokon kizárólag ilyen négykerekűeket árusítson, világméretekben évi egymilliós darabos mennyiségben.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
A kedvezőbb adózás, a zöldebb és biztonságosabb budapesti közlekedés, a munkalehetőségek és a....
2025.01.15
A VCÖ mobilitási szervezet szerint tavaly 48 gyalogos halt meg közlekedési balesetben Ausztriában,....
2025.01.15
Joe Biden leköszönő amerikai elnök nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva bejelentette, hogy....
2025.01.15
23 ország szakértői döntöttek az év autójáról.   ..
2025.01.15
Idén eddig huszonhárman haltak meg közlekedési balesetben az utakon - közölte az Országos Rendőr-....
2025.01.15
Gilyén Krisztián a Bükk Aqua Audival képviseli a magyar színeket. ..
2025.01.15
Erős évet zárt az AutoWallis Csoport 2024-ben, miután a cégcsoport által eladott gépjárművek száma....
2025.01.15
A brit What car? magazin időről-időre kutatást végez a használtpiacon, hogy egy-egy kategóriában....
2025.01.15
Halálra gázolt a villamos egy férfit keddről szerdára virradó éjszaka a IX. kerületi Gubacsi úton,....
2025.01.15
10 éves Sportage kulcsa került a karácsonyfa alá   ..