duális képzés

Továbbfejlesztik a duális képzés kecskeméti modelljét

2014.06.27.

Egy uniós projekt keretében közel 500 millió Ft-ot fordíthatnak a Kecskeméti Főiskola és konzorciumi partnerei a duális képzés kecskeméti modelljének továbbfejlesztésére.

„A kecskeméti duális képzési modell a kiemelt járműipari térségben, a társadalom sikerességének, a nemzetgazdaság fejlesztésének szolgálatában” című projekt megvalósításával a modell széles körben alkalmazható lesz a felsőoktatási intézményekben. A 2015. szeptember végén záruló projektben a főiskola konzorciumi partnerei az AIPA Nonprofit Közhasznú Kft. és a Türr István Képző és Kutató Intézet. A nyitórendezvényen az is elhangzott, elkötelezett vállalati partnerek nélkül nem létezik duális képzés.


A Kecskeméti Főiskolán jelenleg két évfolyamon 70 duális hallgató folytatja tanulmányait, és 22 olyan cég szerepel a rendszerben, amely fogad hallgatókat, ill. tervezi duális hallgató felvételét. Ahogyan dr. Ailer Piroska, a Kecskeméti Főiskola rektora kifejtette, nagyon nagy az érdeklődés a képzés iránt mind a cégek, mind a leendő hallgatók részéről és számos felsőoktatási intézmény is megkereste a főiskolát a modell átvételének szándékával. A rektor asszony úgy látja, a duális képzéssel a főiskola nem csak egyszerűen egy képzést kínál, hanem karrierpályát, jövőt, sikeres életutat tud nyújtani a hallgatóknak.

Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét alpolgármestere arról beszélt, hogy a duális képzés bevezetésével egy olyan országos mozgalmat indított el Kecskemét, amely a kormányzat figyelmét is felkeltette, mert a duális képzés a tehetséges, motivált fiatalok itthon tartásával társadalompolitikai szerepet is betölt. A kormányzat éppen ezért külön eszközöket is biztosít a fejlesztéséhez. Az alpolgármester asszony azt is kijelentette, a kecskeméti önkormányzat kiemelt célja, hogy a Kecskeméti Főiskola három éven belül egyetemmé váljon. Ez természetesen egyedül nem megy, de a partnerekkel együtt megvalósítható.

Dr. Kovács Lóránt projektmenedzser és dr. Lukács Pál szakmai vezető ismertették a projekt részleteit. A projekt keretében lehetőség nyílik arra, hogy a főiskola megalkossa és lefektesse a képzés szervezeti, működési és irányítási standardjait, azokat az eljárási szabályokat, ajánlásokat, amelyek egyértelműsítik a szereplők együttműködését. Sor kerülhet a tantervek, tananyagok áttekintésére, átdolgozására a duális képzés igényeinek megfelelően.


Az elképzelések között szerepel többek között a duális logisztikus alapszak és a cégek elvárásainak megfelelően új szakirányok (pl. felületkezelő) beindítása, valamint a GAMF kar mellett a másik két kar, a Kertészeti Főiskolai Kar és a Tanítóképző Főiskolai Kar bevonása a duális képzés rendszerébe. A Miniszterelnökség Vidékfejlesztési Államtitkárságának Kecskemétre költözése jó esélyeket teremthet a vidékfejlesztési agrármérnöki szak „dualizálásához”. A projekt tartalmaz olyan szervezetfejlesztési elemeket is, amelyek segítségével egymásra épülhet a középiskolai és a felsőoktatási duális képzés.

Az AIPA Kft., mint konzorciumi partner a képzés révén a kis- és középvállalkozások beszállítóvá válásának elősegítését tűzte ki célul a projektben, a Türr István Képzési és Kutató Intézet pedig, ahogyan Kádárné dr. Balla Anita osztályvezető ismertette, a hallgatói motivációk és a lemorzsolódás okainak kutatásával járul hozzá a projekt sikeréhez.

Lepsényi István, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. vezérigazgatója és az AIPA klasztertanács elnöke hangsúlyozta: az tekinthető valódi duális képzésnek, amit Kecskeméten csinálnak, mert nem egyszerűen arról van szó, hogy a hallgatók kimennek gyakorlatra a vállalatokhoz, hanem egy meghatározott tanrend szerint ott is tanulnak. Lepsényi István nagyon elégedett a duális hallgatókkal, ahogyan fogalmazott, elkötelezettek és keményen dolgoznak, s ez sikeressé teszi őket és a vállalatokat is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.13
Járatainak több mint felét törli a Brussels Airlines belga légitársaság hétfőn a tervezett....
2025.01.13
Egy magyar szállítmányozó cég kamionsofőrjét navigációs rendszere egy árvízvédelmi gátra terelte....
2025.01.12
Az összetettben éllovas dél-afrikai Henk Lategan előnye mindössze 21 másodpercre csökkent a Szaúd-....
2025.01.12
Vannak fétistárgyak, melyek láttán erősebben ver az autóbuzik szíve, ilyen a Bilstein gátló, a....
2025.01.12
Heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Magyar vágyálom. ..
2025.01.12
Nyolchengeres ellendugattyús motort készül piacra dobni a Great Wall Motor kínai járműgyártó....
2025.01.12
Az éves viszonylatban növekvő átlagár ellenére is egyre többen keresnek autót. ..
2025.01.12
Fotókon kevésbé, élőben viszont remekül működik a Suzuki Vitara új orra, pláne a nagyobb hátsó....
2025.01.12
Meglepő rekordokat produkált 2024-ben is a biztosítási piac a Netrisk saját adatain alapuló....
2025.01.12
Tavaly közlekedett a legtöbb vonat Utasellátó szolgáltatással, amit összesen csaknem 1 millió utas....