járműértékesítés
Minden idők legjobb évét zárta a Toyota 2023-ban Magyarországon: az új személyautók és kishaszonjárművek piacán a japán autómárka 17.300 autó értékesítésével, 13,5%-os piaci részesedéssel őrizte meg az első helyét. A Toyota márka annak ellenére tudta 14,6%-kal növelni az eladásait, hogy a teljes piac a kedvezőtlen gazdasági környezet miatt minimális mértékben (0,6%-kal) csökkent.
Remek éve volt a japán gyártó prémiummárkájának, a Lexusnak is, amely magyarországi története során most először ért el négyszámjegyű értékesítési eredményt: 2023-ban már 1.105 új Lexus talált gazdára az országban, ami a teljes magyarországi személyautó-piacra vetítve 1% fölötti részesedést jelent (ha pedig csak a re-exporttól megtisztított prémium-piacot nézzük, akkor már 6% fölötti részesedése van a márkának).
A Toyota és a Lexus együtt összesen 18.405 autót adott el Magyarországon 2023-ban, ami a regisztrált új autók 14,4%-át teszi ki, azaz tavaly minden hetedik autót a világ legnagyobb autógyártója adta el hazánkban. A két márka együttesen 16,1%-kal növelte az eladásait és 16,7 %-kal a piaci részesedését a stagnáló piacon.
1. A teljes újautópiac (-0,6%)
A teljes magyarországi személyautó- és haszonjármű-piacon regisztrált 17.300 új Toyota azt jelenti, hogy a márka megőrizta az első helyét, és 14,6%-kal növelte is az eladásait a kedvezőtlen kamatkörnyezettől és magas inflációtól sújtott, ezért lényegében stagánáló teljes újautópiacon. A 2022-es 11,7%-ról 2023-ra 13,5%-ra emelkedett a Toyota piaci részesedése, más gyártó nem is tudott kétszámjegyű részesedést elérni. Összesen 4.747 autóval (38%-kal) értékesített többet Magyarországon a Toyota, mint a második helyezett Suzuki, ez a mennyiség a Toyota több mint háromhavi átlagos értékesítésének felel meg. A harmadik helyezett Fordot már 6.297 autóval (57%-kal) múlta felül a japán márka, ami közel négy és fél havi értékesítésének felel meg.
A teljes új személyautó-piac (-3,4%)
A teljes hazai új személyautó-piacon értékesített 14.223 új Toyota révén a japán autómárka 7,2%-kal növelte eladásait, ami azért nagy szó, mert a piacnak ez a szegmense 3,4%-kal csökkent. A Toyota piaci részesedése 11,9%-ról 13,2%-ra nőtt 2023-ra. Összesen 2.056 személyautóval adott el többet a márka, mint legközelebbi versenytársa, a Suzuki, ami kéthavi átlagos értékesítésének felel meg, és 17%-os különbséget jelent. A harmadik helyezett Skodánál 3.307 autóval adott el többet a Toyota, ami már több mint 30%-os különbség.
A teljes új kishaszonjármű-piac (+17,5%)
A kishaszonjármű-piacon továbbra is a Ford vezet 5.053 autóval, viszont az amerikai márka csak 6,5 %-kal növelte értékesítését, így az ennél jóval dinamikusabban (17,5 %-al) növekvő piacon a részesedése 26,9%-ról 24,4%-ra csökkent. 3.077 új kishaszonjármű értékesítésével a dobogó harmadik fokáról a másodikra kapaszkodott fel a Toyota, amely az értékesítését egy év alatt 67,2 %-al növelte, így a piaci részesedése 10,4%-ról 14,8%-ra ugrott. A másodikról a harmadik helyre csúszott vissza a Renault, amely 16,9%-kal, 2.843 darabra növelte az eladásait, viszont a piaci részesedése így is csökkent minimális mértékben (13,8%-ról 13,7%-ra).
2. A teljes magánvásárlói újautópiac (-4,2%)
A Toyota a privát vevők körében letaszította az első helyről a Suzukit. Magyarországon a magánvásárlók 6.560 új Toyotát vásároltak, ami azt jelenti, hogy a környezetbarát hibrid autóiról ismert márka 4,5%-kal növelte eladásait ebben a 4,2%-kal csökkenő piaci szegmensben, és a tavalyi 17,9%-ról 19,5%-ra emelkedett a piaci részesedése. Összesen 448 autóval (7,3%-kal) értékesített többet magánvásárlóknak a Toyota, mint a második helyre csúszott Suzuki, amelynek értékesítési volumene 15 %-kal, piaci részesedése pedig 18,1%-ra csökkent (20,4%-ról). A harmadik helyezett Kiát már jelentős mértékben, 4.435 autóval (309%-kal) múlta felül a Toyota, vagyis több mint háromszor annyi autót adott el, mint a 23,1%-os csökkenést elkönyvelő koreai. Érdekesség, hogy a magánvásárlók körében hagyományosan népszerű Daciának Magyarországon egy év alatt 41,6%-kal csökkentek az eladásai, így a román márka nálunk csak a negyedik helyet szerezte meg 2.060 eladott autóval.
A magánvásárlói újszemélyautó-piac (-5,1%)
Privát vevőknek 6.043 személyautót értékesített (1,3%-os bővülés) a Toyota, amivel átvette a vezetést a 14,9%-os eladáscsökkenésről beszámoló, de 6.010 eladott autóval még biztos másodiknak számító Suzukitól. Érdekesség, hogy a Toyotán kívül a top10-ben csak az ötödik helyezett Skoda, a kilencedik Opel és a tizedik MG tudta növelni az eladásait, de utóbbinak nem volt nehéz, mivel csak 2022 végén lépett be a magyar piacra, így szerény bázishoz kellett viszonyítani a 2023-as eredményeit. A teljes magánvásárlói személyautó-piac egy év alatt 5,1%-kal csökkent (31.870 autóra), a Toyota piaci részesedése viszont 17,8%-ról 19%-ra nőtt. A harmadik helyezett Kiát már jelentős mértékben, 3.918 autóval (284%-kal) múlta felül a japán gyártó, vagyis közel háromszor annyi személyautót adott el 2023-ban magánvásárlóknak, mint a 23,1%-kal kevesebb autót értékesítő koreai.
A magánvásárlói újhaszonjármű-piac (+14,0%)
Ebben a kis szegmensben is élre állt a korábbi második Toyota, mégpedig annak köszönhetően, hogy az értékesítését 65,7%-kal, 517 haszonjárműre növelte. A japán márka piaci részesedése 19,4%-ról 28,2%-ra nőtt. A korábbi első Ford csak 5,4%-kal növelte az eladásait, így a 412 autós eredménye és a 22,5%-ra csökkent (24,3%-ról) piaci részesedése már csak a második helyre volt elég. A gyártók közül a legnagyobb ütemben (129%-kal) az Isuzu növekedett, a haszonjármű-specialista 158 eladott járművel dobogós is lett.
3. A teljes flottapiac (+0,8%)
A hazai flottapiacon is a Fordot taszította le a dobogó tetejéről a dinamikusan növekvő Toyota. A teljes magyarországi újautópiacon a céges magánvásárlók összesen 10.740 új Toyotát vásároltak, ami azt jelenti, hogy a környezetbarát hibrid autóiról ismert márka 21,7%-kal növelte eladásait a minimálisan bővülő szegmensben. A tavalyi 9,4%-ról 11,3%-ra emelkedett a Toyota piaci részesedése. 2023-ban 917 autóval (9,3%-kal) értékesített többet flottavásárlóknak a Toyota, mint a második helyre csúszott Ford, amelynek értékesítési volumene 16,7%-kal, a piaci részesedése pedig 10,4%-ra csökkent (12,6%-ról). A harmadik helyezett Skodát 1.331 autóval (14%-kal) múlta felül a Toyota, pedig a cseh gyártó egy év alatt 53,1%-kal növelte az eladási volumenét, így a piaci részesedése 6,5%-ről 9,9%-ra javult.
A flottavásárlói személyautó-piac (-2,7 %)
A korábbi években szállítási nehézségekkel küszködő Skoda már behozta az elmaradásait, aminek köszönhetően több mint másfélszeresége növelte a flottaeladásait, és 9.409 autóval az élre állt. A cseh gyártó a piaci részesedését 7,9%-ról 12,4%-ra növelte, ami a legnagyobb ütemű növekedés volt 2023-ban. A Toyota a harmadik helyről a másodikra lépett elő 8.180 darab személyautóval, ami 12,1%-os növekedést jelent az értékesítéi volumenben 2022-höz képest. A japán gyártó piaci részesedése 9,4%-ról 10,8%-ra növekedett. A korábbi első Volkswagennek ezúttal meg kellett elégednie a harmadik hellyel, a német gyártó 7.483 személyautót adott el flottavásárlóknak, ami 15,4%-os csökkenést jelentett 2022-höz képest., és a piaci részesedése is 11,4%-ról 9,9%-ra mérséklődött.
A flottavásárlói haszonjárműpiac (+17,9%)
Ebben a piaci szegmensben a Ford őrzi az első helyét 4.641 eladott haszonjárművel, ami 6,6%-os növekedést jelent 2022-höz képest. Igaz, az amerikai cég piaci részesedése 27,1%-ról 24,5%-ra csökkent. Szintén megtartotta a helyét a második Renault, a francia gyártó 2.690 haszonjárművet értékesített, ami 18,7%-os növekedést, és szinte változatlan, 14,2%-os piaci részesedést jelent számára ebben a dinamikusan bővülő szegmensben. Azonban a legnagyobb ütemben, 67,5%-kal a Toyota tudta növelni az eladásait, a japán márka 2.560 haszonjárművet értékesített jogi személyeknek, ezzel a piac 13,5%-át szerezte meg a korábbi 9,5% helyett. 2024-ben még előrébb törhet a Toyota, mivel bevezeti a piacra a Stellantis-alapokra épülő nagy haszonjárművét, a dízel- és elektromos hajtással, valamint háromféle hosszú karosszériával rendelhető Proace Max-ot.
4. Járműszegmensek értékesítési eredményei (2023 teljes év):
A Toyota az összeladásokat tekintve nem kevesebb mint 11 járműkategóriában került dobogóra valamelyik modelljével. Ha csak a magánvásárlókat veszük figyelembe, akkor már 12 kategóriában került be a legjobb háromba a japán márka, ha pedig csak a flottavásárlókat, akkor 10 kategóriában dobogós.
Miniautók (A szegmens)
A magánvásárlók körében 51%-os (!) piaci részesedéssel toronymagasan első Toyota Aygo X a teljes miniautó-piacon is fölényesen vezet, ha a Fiat/Abarth 500 jelentős re-exportjától megtisztítjuk az értékesítési eredményeket. 2024-ben várhatóan a Suzuki Ignis és a Fiat Panda is befejezi majd a pályafutását, ami átalakíthatja a sorrendet.
Kisautók (B szegmens)
Nincs másik szegmens, amiben ennyire dominálna a Toyota: a Yaris a magán- és a flottavásárlók között is magabiztosan vezet, a teljes kisautó-piacon pedig közel 50%-kal fogy több belőle, mint a második helyezett Opel Corsából.
Kis szabadidő-autók (B SUV szegmens)
A magánvásárlók körében csak a hazai gyártású Suzuki Vitarából fogyott több, mint a Toyota Yaris Cross-ból, viszont a teljes B-SUV szegmenst figyelembe véve a japán autó „csak“ harmadik lett, mert a diszkontáron kapható, kifutó Dacia Duster még népszerűbb volt nála a flottavásárlók körében.
Kompakt autók (C szegmens)
A legszorosabb küzdelem ebben a szegmensben volt az első helyért, az év közben modellfrissítésen átesett Toyota Corollából mindössze hárommal fogyott több, mint a Kia Ceedből. A magánvásárlók körében a koreai, a flottásoknál a japán modell szerepelt hajszállal jobban.
Kompakt szabadidő-autók (C SUV szegmens)
Ebben a kategóriában a hazai gyártású Suzuki S-Cross toronymagasan vezet, viszont figyelemre méltó, hogy a kifutó, első generációs Toyota C-HR még életciklusa végén is képes volt a második helyet megszerezni. A Toyota még egy modellel, a Corolla Cross-szal is befért a legjobb hatba, a legnagyobb meglepetést viszont a magánvásárlók második legkedveltebb modelljének, a Ssangyong Korandónak az összesített harmadik helye jelenti
Középkategóriás szabadidő-autók (D SUV szegmens)
A négyéves Toyota RAV4 úgy tudta megnyerni ezt a szegmenst összesítésben, hogy a magán- és a flottavásárlók körében is lecsúszott az első helyről: előbbiben a Kia Sportage, utóbbiban a kifutó Skoda Kodiaq előzte meg.
Nagy szabadidő-autók (E SUV szegmens)
Szoros verseny alakult ki ebben a szegmensben is, a Kia Sorento az 50 darabbal jobb flottás értékesítésének köszönhetően tudta megelőzni összesítésben a magánvásárlók körében hat darabbal vezető Mazdát. A Toyota Land Cruiser még kifutó modellként is népszerű volt, a jövőre érkező új nemzedék átrajzolhatja az erőviszonyokat. Csak három eladott autón múlt, hogy egy másik Toyota, a Highlander nem került be a legjobb hatba.
Közép- és felső-középkategóriás-autók (D-E szegmens)
A magánvásárlók körében 49%-os, a flottásoknál 60%-os piaci részesedésével a Skoda Octavia kiütéssel győz ebben az egyre kevesebb indulóval rendelkező, kihalófélben lévő szegmensben. Érdekesség, hogy az első négy helyen műszakilag szinte azonos felépítésű modellek találhatók a VW-konszerntől. Szép teljesítmény az alapvetően az amerikai piacra fejlesztett Toyota Camry-től, hogy a magánvásárlók között felfért a dobogóra, és hogy az összesített listán is 5. lett.
Közepes méretű kishaszonjárművek (MDV szegmens)
Fölényes Ford-győzelem ebben a szegmensben, a magán- és flottavásárlók között is első Transit Customból több mint kétszer annyi fogyott, mint a második helyezett Opel Vivaróból.
Közepes méretű kishaszonjárműből kialakított mikrobuszok (MDV PC szegmens)
A Transit a soküléses mikrobuszok között is verhetetlen, de a Toyota Proace Versónak sikerült közvetlenül mögötte végeznie a flottás és az összesített tabellán is.
Kompakt méretű kishaszonjárművek (CDV szegmens)
A Renault Express Van úgy nyerte ezt a szegmenst, hogy a magánvásárlók között csak az ötödik lett. A privát vevők legkedveltebb modellje, a Toyota Proace City az összesített listán a második, egy hajszállal előzte meg a Volkswagen Caddy-t.
Kompakt kishaszonjárműből kialakított személyszállító egyterű (CDV PC szegmens)
A nagycsaládosok kedvelt egyterűje, a Toyota Proace City Verso a magánvásárlók körében és az összesített listán is vezet. Összesen két és félszer fogyott több belőle, mint a flottás sorrendet vezető, és az összesítésben csak ezüstérmes Volkswagen Caddy Life-ból.
Személyautóból kialakított kishaszonjármű (SDV szegmens)
A Suzuki azért tudott fölényesen nyerni ebben a szegmensben, mert a divatos lifestyle terméknek számító Jimny terepjárót csak haszonjárműként forgalmazza (nincs is más haszonjármű a kínálatában).
Pickupok (PUP szegmens)
A Toyota Hilux még a vadonatúj Ford Ranger támadását is képes volt visszaverni, és megőrizni a vezetést, amit a magánvásárlók körében tapasztalható kétszer nagyobb keresletének köszönhet. Jövőre jön a takarékos lágy hibrid változata, ami segíthet neki az élen maradni.
Adatok: DATAHOUSE
Fotó: Toyota