BYD
A nyugati szaksajtó idézte Bloomberg hírügynökséget, amely szerint a BYD és a Chery jelentős járműipari beruházásokat hajthat végre Törökországban, miközben a kínai autógyártók továbbra is terjeszkednek szerte a világon, és növelik eladásaikat Európában. A törökországi gyárak alapítása rendkívül előnyös lehet a kínai autógyártók számára, mivel Törökországnak vámuniós megállapodása van az Európai Unióval. Az elektromos járművek a helyi piacon is jól fogynak: 2023-ban az összes újautó-eladás 7,5 százalékát tették ki Törökországban, és ez a szám 2032-ben a várakozások szerint 30,4 százalékra fog nőni.
A BYD Europe ügyvezető igazgatója, Michael Su a közelmúltban azt mondta, hogy a cég a egy második európai gyár létesítése iránt érdeklődik, amely támogatná a jelenleg épülő magyarországi telephelyet. A Bloomberg megjegyzi, hogy további európai befektetések segíthetik a kínai cégeket abban, hogy elkerüljék azokat az esetleges uniós vámokat, amelyek a kínai vállalatok állami támogatása miatt sújthatják őket.
Mehmet Fatih Kacir, Törökország ipari és technológiai minisztere is megerősítette, hogy a kormány előrehaladott tárgyalásokat folytat a BYD-val és Cheryvel. Kacir szerint szeretnék a lehető leghamarabb befejezni a tárgyalásokat, és mindkét céggel ezen a téren már „hosszú utat tettek meg”. A tárcavezető hozzátette, hogy másik két kínai vállalattal, így az MG-t birtokló SAIC-kal és a Great Wall-lal is folynak tárgyalások.
"A globális márkák jelentős érdeklődést mutatnak az elektromos autók törökországi gyártása iránt. Törökország európai uniós vámuniós tagsága továbbra is nagy előnyt jelent számos globális márka számára" – mondta Kacir.
Törökország tavaly 40 százalékos vámot vetett ki a Kínában gyártott elektromos járművekre, hogy megvédje egyetlen EV-gyártóját, az állami kézben lévő TOGG vállalatot. Kacir szerint azonban ha egy kínai autógyár úgy döntene, hogy autógyárat épít Törökországban, az „kiváltságos lehetőségeket kínálna az akkumulátoros befektetésekhez is”.
A nyugati szaksajtó szerint BYD magyarországi összeszerelő üzeme körülbelül 200 ezer jármű gyártására lesz képes évente, s noha ez sok, nem elég ahhoz, hogy a vállalat elérje távlati célját, s 2030-ra Európa vezető elektromos járműgyártójává váljon. Ésszerű választás lenne számára gyáregység telepítése Törökországba, amely összeköti Ázsiát Európával.