piac
A személyautó márkák versenyében magasan vezet a Toyota (7148 személyautó, 11,51 százalékos javulás 2021-hez képest), a japán márka piaci részesedése 12,45 százalék, mögötte az áprilisban még első Suzuki a második (6496 személyautó, 32,51 százalékos gyengülés), harmadik jócskán lemaradva a Volkswagen (4873 személyautó, 25,88 százalékos növekedés), negyedik a korábban dobogós Ford (4787 autó, 15,54 százalékos mínusz). Ötödik a Kia (4268 autó, 6,79 százalék romlás), hatodik a Dacia (3511 személyautó, 18,46 százalék mínusz). Jól tartja magát a magyar piacon az Opel (2169 személyautó, 60,19 százalékos növekedés), jól megy a Ssangyongnak (980 autó, 114,91 százalékos ugrás), a Teslának (258 autó, 2480 százalékos elrugaszkodás), az Abarthnak (196 autó, 37,06 százalék növekedés), a Cuprának (139 autó, 208,89 százalék javulás), a Subarunak (53 autó, 35,9 százalék plusz), a DS-nek (40 autó, 37,93 százalék gyarapodás), a Bentley-nek (14 autó, 180 százalék felívelés), a Smartnak (12 autó, 50 százalék plusz), az Aston Martinnak (12 autó, 300 százalékos emelkedés), a Maseratinak (6 autó, 50 százalék plusz) és a Lotusnak (2 autó, 100 százalék megugrás).
Rosszul áll a szénája a Fiatnak (-52,57 százalék, 1631 személyautó) és a Seatnak (-37,23 százalék, 435 autó). Nem úgy fogy a Jeep (-81,17 százalék, 351 autó), mint a tavaly ilyenkor, sem a Land Rover (-55,26 százalék, 102 autó), gyengélkedik a Jaguar (-54,17 százalék, 33 autó) és a Lamborghini (-50 százalék, 2 autó).
A magyar személyautó-piacon 2022 első négy hónapjában az alsó-középkategória volt a legnépszerűbb (25,16 százalék részesedéssel), bestseller modell az Év Magyar Autója 2022 közönségdíjas Suzuki S-Cross 3758 autóval), a B kategóriás SUV-ok a második helyet foglalják el (20,45 százalék részesedéssel) (bestseller az Év Magyar Autója 2021 díjas Suzuki Vitara 2261 autóval), ezután jönnek a C SUV-k (17,85 százalék a részesedés). Ezek közül a legkelendőbb a Toyota CH-R modell (1126 autó). A legnépszerűbb egyterű a Dacia Jogger (517 autó), a legnépszerűbb felső-középkategóriás kocsi a Skoda Superb (571 autó), a kisautók között a Toyota Yaris vezet (1070 autó), a minik között a Fiat 500 (1198 autó) az első, a nagyautók között vezet Mercedes-Benz E-osztály (T, AMG) (157 autó), a Datahouse sportkocsi kategóriájában a Ford Mustang (79 autó), a luxusautók között nagyon belekezdett a Mercedes-Benz S-osztály/Maybach (196 autó), a B kategóriás egyterűk között a Toyota Proace City Verso (302 autó), a D kategóriás szabadidő-autók között a Volvo XC60 (472 autó), az E kategóriás SUV-ok között a BMW X5/M (417 autó), az F kategóriás prémium szabadidő-autók között pedig az Audi Q7/SQ7 (108 autó). A legkelendőbb kisteherautó a Ford Transit (992 jármű), a kishaszonjárművek között a Renault Express Van (237 jármű), a legmenőbb pickup a Magyar Év Autója 2021 díjat nyerő Ford Ranger 802 jármű), a legnépszerűbb kisbusz pedig a Ford Tourneo Custom (1035 jármű).
A modellek versenyében a dobogón nincs változás, a két népszerű Suzukit a Kia Ceed követi, az első tízből kipottyant a Yaris és a Tourneo Custom, a helyükre érkezett a T-Roc és a RAV4.
Az év első hat hónapjában is sok különlegesség kapott magyar rendszámot: egy Aston Martin Speedster, egy Aston Martin DB11, egy Rolls-Royce Phantom, egy Maserati Quattroporte, egy Toyota Mirai, egy Lamborghini Urus, egy Lamborghini Aventador, egy Ferrari F8 Spider, egy Ferrari Portofino, egy Ferrari F8 Tributo, egy Nissan GT-R, egy Ferrari 812 GTS, két Lotus Exige, két Jaguar F-Type, két Bentley Flying Spur, két Aston Martin DBS, három Aston Martin Vantage, három Volkswagen California, öt Audi S8, öt Rolls-Royce Cullinan, öt Lexus LC500, öt Aston Martin DBX, öt Ferrari Roma, öt Bentley Continental, öt Ferrari SF90, hat Mercedes-Benz GLS Maybach, hat Audi RS 7 Sportback, hat Alpine A110, hét Bentley Bentayga, nyolc BMW X7 M, tíz Mercedes-Benz EQS AMG, tizenkét Audi SQ8, 15 Porsche Panamera, 16 Audi e-tron GT, 18 Audi RS 6 Avant, 23 BMW M5, 30 Mercedes-Benz S-osztály Maybach, 33 Porsche Taycan, 40 Porsche 911, 48 Porsche Cayenne, 61 Mercedes-Benz G-osztály AMG, 72 Mercedes AMG GT.
A nagyhaszonjárművek között a 16 tonna feletti kategória dominál (95 százalékos piaci részesedéssel), szinte csak a nemzetközi fuvarozásban résztvevők vásárolnak új 3,5 tonna fölötti járművet (összesen 2868-et, 24 százalékos növekedés). Jelentősen visszaesett a buszértékesítés, 156 ilyen járművet – ezek kétharmada hazai gyártmány - vettek januárban Magyarországon (38,3 százalékos visszaesés).
Top 75 új autó Magyarországon 2022-ben (személyautó és kishaszonjármű, I-VI. hónap)
(forrás: Datahouse)