Tóbiás és Balambér
A napokban is megjelentek a KRESZ-hez kapcsolódó olyan módosítások, amelyek a bicikliseket is érintik. De ne szaladjunk ennyire előre, kezdjük ezt is az elején.
Számos olyan alapvető közlekedési szabály van, amiről kijelenthetjük, hogy sem az autósok, sem a biciklisek nincsenek vele teljesen tisztában. Pár ilyet szabályt fogunk átnézni, és gyakorlati oldalról is tisztába tesszük a dolgokat, remélve, hogy ezáltal is csökken a balesetek száma.
Elsőbbségadás!
Sok bringás gondolja úgy, hogy mivel ő biciklis, neki mindenhol elsőbbsége van. Ez természetesen nem igaz, hiszen ők is a közlekedés résztvevői, rájuk is vonatkoznak bizonyos szabályok, de mivel a biciklihez nem kell jogosítvány, ezekről sokszor nem is tudnak.
A jobbkéz-szabály a KRESZ egyik fontos építőkockája, és bizony a kerékpárosok nagy része nem kezeli a helyén ezt a szabályt. Pedig ez a szabály ugyanúgy vonatkozik a bicajosokra, mint az autósokra. Én is kerültem már többször olyan helyzetbe, ahol a bringás csak úgy átsuhant a kereszteződésen, pedig nekem lett volna elsőbbségem.
Ha D jármű egy kerékpáros, akkor ugyanúgy elsőbbséget kell(ene) adjon az A jelű járműnek
Forrás: www.autosuli.hu
Tehát ha nem tudunk meggyőződni arról, hogy a keresztező utcán haladó jármű elsőbbséget kell adjon nekünk biciklisnek, akkor inkább adjunk elsőbbséget minden jobbról érkező autósnak. Egyenrangú útkereszteződésben a balról érkezőkkel szemben elsőbbségünk van, de ettől még legyünk elővigyázatosak, mert sajnos jónéhány közlekedő utolsó mondata lehetne, hogy: "De nekem volt elsőbbségem."
A zebrán gyalogosként elsőbbségünk van az autókkal szemben, de a kerékpárúton nem feltétlen!
A képen látható a kerékpárosok számára elhelyezett elsőbbségadás kötelező tábla. Ilyen esetben kerékpárosként nekünk kell elsőbbséget adni az autósnak. Vagy szálljunk le a bicikliről és gyalogosként toljuk át a kerékpárt a zebrán, elsőbbséget élvezve így az autókkal szemben.
Körforgalom, mint veszélyforrás
A fenti helyzettel találhatjuk magunkat szembe városon belüli körforgalmaknál is.
Itt sincs elsőbbségünk az autósokkal szemben kerékpárosként!
Szóval csak óvatosan!