útépítés
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) megbízásából a NIF beruházásában valósul meg az M0-s autóút M1-es és M7-es autópálya közötti 2,7 kilométer hosszú szakaszának bővítése. A fejlesztés részeként a bal pálya kiépítésével kétszer három sávot és egy leállósávot alakítanak ki, így ősztől az autósok az M3-as irányába három forgalmi sávot és egy leállósávot, illetve Győr irányába szintén három forgalmi sávot és egy leállósávot használhatnak. A fejlesztés 85 százalékban uniós és 15 százalékban hazai pénz felhasználásával valósul meg a Betonútépítő Zrt. kivitelezésében, értéke meghaladja a nettó hatmilliárd forintot.
A déli szektorban további felújítások lesznek – tette közzé a NIF. Eredményes közbeszerzési eljárás esetén az M6-os autópálya és az 51. számú főút között 11,5 kilométer hosszan betonburkolatúvá építik át az elhasználódott bal pályát. A szakaszon mindenhol megújítják a szalagkorlátokat, ahol szükséges, a kandelábereket is. Kicserélik a hárosi Duna-híd mederhídjának felszerkezetét. Százharmincezer négyzetméter zajvédő fal telepítésével fejlesztik a szakasz védelmét, hogy ezzel csökkentsék a XXII. kerület, a hárosi híd és környéke, Dunaharaszti, Szigetszentmiklós zajszintjét. A beruházás befejezése 2017 nyarára várható.
Az északi szektor előkészítése ütemterv szerint halad – közölte az infrastruktúra-fejlesztő szervezet. A nyolc kilométer hosszú északi szakasz 600 méter hosszú felüljáróval kezdődik, majd két kilométeres alagutat követően a Budakalászi úton egy csomópontba köt be, innen pedig újra egy 3,2 km hosszú alagutas szakasz következik, egészen a 10-es úti csomópontig. A tervezési szerződésre – amely tartalmazza az építési engedély megszerzését is – június 21-én a NIF Zrt. kiírta a közbeszerzési eljárást.
A nyugati szektor, a 10. számú főút és az 1. számú főút közötti szakasz nyomvonalára előzetes környezeti vizsgálati dokumentáció készült, ami öt lehetséges alapváltozatot, illetve azok kombinációit tartalmazta. A környezetvédelmi hatóság erre adott véleménye alapján következő lépésben környezeti hatástanulmányt kell készíteni. A nyomvonal hossza mintegy 18 kilométer, amelynek több mint a fele szakaszosan alagútban vezet. A nyomvonallal érintett települések: Solymár, Budapest II. kerület (Pesthidegkút, Budaliget), Nagykovácsi, Remeteszőlős, Budakeszi, Biatorbágy, Budaörs. A szakasz kivitelezése a 2020–2027-es uniós költségvetési ciklus első felében kezdődhet – tette közzé a NIF. Az M0-s körgyűrű fejlesztése az Új Széchenyi-terv részeként, uniós pénzek segítségével valósul meg.
Jámbor Gyula
Megjelent a Napi Gazdaság 2015. július 22-i számában