hidrogén üzemanyagcella
Bár nem sok, de néhány hidrogénmeghajtású modellt már ma is forgalmaznak, ilyen például a Hyundai Nexo vagy a Toyota Mirai. Ezek a modellek egyelőre nem fogják megtörni az elektromos autók uralmát, elsősorban utóbbiakénál is magasabb áraik miatt. Ez viszont nem jelenti azt, hogy a mostanság egyre inkább gyorsulú ütemű fejlesztéseknek köszönhetően idővel jelentős szerepe lehet a hasonló modelleknek az autóiparban.
Környezetvédelmi szempontból a hidrogén-meghajtás mellett több érv is szól az elektromos autókkal szemben. Az elektromos autók bár működésük közben valóban nem bocsátanak ki károsanyagokat, de az akkumulátor gyártása, kezdve a benne található anyagok bányászatával erősen környezetszennyező. Ezért az elektromos autók már az első kilométer megtétele előtt jelentős kibocsátás-deficittel indulnak, még a hagyományos, belső égésű motorral hajtott kocsikkal szemben is.
A Polestar egyik vezetője például nyíltan beszélt arról, hogy az átlagos európai energiamixszel számolva 78.000 kilométer megtétele után tekinthető egy hagyományos autónál környezetbarátabbnak egy elektromos modell. Még teljesen zöld, szélenergiával termelt árammal töltve is 50.000 kilométer szükséges ehhez. Ezen felül pedig még mindig nem egyértelmű, hogy mit kezdünk az elhasznált akkumulátorokkal az autó életciklusának végén és az sem, hogy ez az élettartam milyen hosszú a hagyományos autókhoz képest.
Szintén a hidrogén-meghajtás mellett szól, hogy a töltés a hagyományos autókhoz hasonló megoldásokkal kifejezetten gyorsan megoldható. Persze ehhez kellene töltő-infrastruktúra, ami egyelőre gyakorlatilag sehol sem tart, ráadásul az elektromos autók fejlődése együtt jár a gyorsabb töltési megoldásokkal, de ez egy olyan probléma, amit a hidrogén esetében nem kellene hosszas fejlesztések árán leküzdeni.
A helyzet valójában az, hogy ha az ICDP európai autóipari kutatószervezet jövőképe valós, akkor a hidrogén töltőállomások számát nem is kell olyan ütemben növelni, hogy megközelítsék a hagyományos üzemanyag töltőállomások számát. Az elektromos meghajtáshoz használt akkumulátorok súlya és a kiszámítható utak miatt jó esély van rá, hogy a hidrogén elsősorban a buszok és kamionok üzemanyaga lehet a jövőben.
Bár a koronavírus-járvány ezt a fejlődést is megakasztotta, de Európa számos országában fejlesztenek hidrogén-meghajtású buszokat. Az elektromos autók terjedése megállíthatatlannak tűnik, de jó esély van rá, hogy hasonló módon fog terjedni a hidrogén-meghajtás is, csak nem elsősorban a személyautók, hanem a buszok és kamionok esetében.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!