BYD

Tíz éven belül a Toyota helyébe lép a BYD

2024.02.03.

A kínai autógyártók fellendülése már a Holdról is látszik. És innen Magyarországról is, hisz itt vannak már. Az osztrák Industrie Magazin járműipari szaklap Ferdinand Dudenhöffer autóipari szakértővel boncolgatta a kínai autóipar előretörésének következményeit. Meg lehet menteni Európa autóiparát?

A 2023 negyedik negyedévében eladott több mint 520 ezer elektromos autóval a kínai BYD autógyártó az amerikai listavezető Teslát letaszította a globális trónról - a hír megdöbbenést váltott ki az iparágban. Elon Musk vállalata ugyanebben az időszakban 484 ezer 507 járművet adott el a végfelhasználóknak. Éves szinten azonban még mindig az amerikaiak voltak előrébb. A Tesla még mindig az első számú elektromos autó az Egyesült Államokban, ahol a BYD nem képviselteti magát, mert magas importvámokkal kellene megküzdenie.

byd5

Ferdinand Dudenhöffer autóipari szakértő szerint szerepcsere zajlik ma az autóiparban. Az autógyártók többsége csak autót szerel össze, valójában a technológiai óriások beszállítóivá váltak. Utóbbiak felelnek az autó ökoszisztémájáért és intelligenciájáért. - A fémlemezek hajlítása kezd unalmassá válni - mondja Dudenhöffer.

Az iparág legnagyobb átalakulása küszöbön áll

Európa legnagyobb autógyártója, a Volkswagen is érzi, hogy a BYD alacsony áraival felrázza a kínai- és hamarosan a globális piacot. Évtizedeken át a németek voltak a piacvezetők Kínában. Idén azonban a BYD gyors növekedésével megelőzte a németeket. Ez annak is köszönhető, hogy elektromos autóikat, például az ID.3-at kezdetben nem fogadták jól Kínában. Ennek következtében a VW-nek jelentősen csökkentenie kellett az ID.3 árát, hogy fellendítse az eladásokat. - A BYD körülbelül tíz éven belül a Toyota helyébe lép - véli Dudenhöffer. A japán vállalat jelenleg a világ legnagyobb autógyártója.

Toyota bZ3

Ráadásul új versenytársak érkeznek: a Xiaomi és a Huawei más vállalatokkal együttműködve saját elektromos autómodelleket dobtak piacra, illetve a Huawei esetében márkát hoztak létre. Ferdinand Dudenhöffer iparági szakértő szerint ez a meglévő autógyártókat tisztán összeszerelő üzemekké változtathatja, míg az autó számára fontos szoftverek a technológiai cégektől származnak. - Úgy tűnik, hogy az iparág legnagyobb átalakulásának vagyunk tanúi. A szoftveralapú jármű a jövő járműve. Ez azt jelenti, hogy a jövőben hangvezérlő rendszerek lesznek a járműveinkben. Lesz félautonóm vezetés. Lesz ez az intelligens pilótafülke, amely szórakoztatja az embereket, amely információkat ad az embereknek. És mindezek nagy része Kínából érkezik. A kínai technológiai vállalatok gyakran jobbak és gyorsabbak, mint a mi technológiai vállalataink - magyarázza az interjúban Dudenhöffer.

Az akkumulátoriparnak is új otthona van Kínában. A legnagyobb akkumulátorgyártók, a CATL, a Gotion, az EVE Power és sokan mások mind kínaiak. Ez azt jelenti, hogy az akkumulátoripar hangsúlya Dél-Koreáról (a Samsung, LG) áttevődik Kínára. - A szakértelem ott van, a mérnökök ott vannak, az elektrokémia ott van. Ezek a legjobb feltételek, így most egy olyan évtizedbe lépünk, amelyet én kínai évtizednek neveznék. Az amerikaiak - a General Motors, majd a Ford -, a japánok, a koreaiak után most úgy tűnik, eljött a kínaiak ideje - mondja a szakértő. - Kína az elektromos autók legnagyobb, a világ legnagyobb piaca. Tavaly jóval több mint ötmillió járművet adtak el. Ott lehet bekerülni az úgynevezett mérlegekbe. Ott ki lehet terjeszteni a költségelőnyöket. Ott van pénz az akkumulátorgyártók, a szoftver- és technológiai cégek innovációira - teszi hozzá Dudenhöffer.

CATL (1)

Mennyire veszélyes Kína iparpolitikája?

A kínai növekedési modell a jövőben újabb és újabb kereskedelempolitikai konfliktusokba sodorja az ázsiai szuperhatalmat a Nyugattal. Ennek oka, hogy a világ USA után második legnagyobb gazdaságában a gyenge belső kereslet azt jelenti, hogy a kínai államilag támogatott vállalatok olcsó termékekkel árasztják el a külföldi piacokat. A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) korábbi vezetője, Pascal Lamy szerint ez a megközelítés újabb kereskedelmi konfliktusok garanciája. - Ez nem fenntartható. A túlkapacitás elkerülhetetlenül problémához vezet - mondja a szakértő, aki jelenleg a China Europe International Business School professzora. Ennek hátterében az áll, "hogy a kínai termelési rendszer egy részét nem a piaci magatartás határozza meg, hanem a Kínai Kommunista Párt által ellenőrzött beruházások".

Ez a fejlődés számos ágazatban megfigyelhető, például az acéliparban, az elektromos autókban, az akkumulátorokban és a napenergia-iparban. Az Economist Intelligence Unit (EIU) elemző és tanácsadó cég feltételezi, hogy a kínai akkumulátorgyártási kapacitás 2027-re négyszeresen meghaladja a keresletet. Az Európai Unió ugyanakkor arra törekszik, hogy csökkentse az európai iparnak a zöld átmenethez szükséges anyagok és termékek tekintetében Kínától való nagyfokú függőségét. Támogatja a saját akkumulátorgyártás fejlesztését.

Nio EC7

Ha a kínai gazdaság a következő tíz évben évente 4-5 százalékkal növekszik, Kína részesedése a globális beruházásokból 33-ról 38 százalékra nőhet. Ez Michael Pettis, a Carnegie China vezető munkatársának becslése. A feldolgozóiparban a globális termelésből való részesedése 31 százalékról 36-39 százalékra emelkedne. A többi nagy gazdasági területnek ekkor megfelelő veszteségeket kellene elszenvednie, ami komoly kereskedelmi és gazdasági konfilktusokat eredményez. A jelent már Kína határozza meg az európai autóiparban és úgy tűnik, hogy a jövőt még inkább.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.15
A J. D. Power idén is kiadta a hivatalos és szerződött márkaszervizek teljesítményét mérő Customer....
2025.04.15
A CUPRA bejelentette a CUPRA Design House érkezését, amely a márka küldetésének középponti elemét....
2025.04.15
Figyelmükbe ajánljuk a Toyota Magyarország YouTube csatornáján útjára indított Toyota Insider....
2025.04.15
A Volkswagen Golf ráncfelvarrásának fontos hozadéka, hogy Európa egyik legnépszerűbb autója is....
2025.04.15
Innovációs elismerésben részesült a győri Széchenyi István Egyetem, az intézmény Digitális....
2025.04.15
A személyautó és a motorkerékpár a szlovákiai Továrne és Sedliská községek (Vranov nad Topľoui....
2025.04.15
A RabócsiRingen zajló húsvéti szezonnyitó hétvégén az autósportok rajongói és családtagjaik is....
2025.04.15
A rendőrök és az útdíj ellenőrök Simmeringben megállítottak egy lengyel rendszámú nyerges....
2025.04.14
Az idei első negyedévben 0,7 százalékkal kevesebb motorbenzin és 0,7 százalékkal több gázolaj....
2025.04.14
Az említett SUV mérete még nagyobb lesz, továbbá a spanyol márka már a teljes elektromosításra való....