Szintetikus üzemanyag

Tiltás után mivel megy majd másfélmillárd autó?

2024.12.11.

Miközben dúl a harc a 2035-ban életbe lépő szabályozás ellen és mellett, vannak, akik már megtalálták a kibúvót, ami tényleg tiszta megoldás, ráadásul törvényes.

Az e-Fuel: tiszta, de drága, és bár a szintetikus üzemanyagot már több mint száz éve feltalálták, de igazából csak mostanság kap fontos szerepet a közlekedésben.

A szintetikus üzemanyag olyan szénhidrogén termék, melyet vízbontással nyert hidrogén és a légkörből kivont szén-dioxid, vagy szén-monoxid szintézisével állítanak elő, majd a metanolt alakítják e-Fuel üzemanyaggá, ami jóval tisztább a jelenleg használatosaknál, mert szinte korom és nitrogén-oxidok keletkezése nélkül ég el.

Az is környezetbaráttá teszi, hogy gyártásakor a zárt körfolyamat során felhasználják az elégetésekor keletkező vegyületeteket. A szintetikus üzemanyag nagy előnye, hogy műszaki módosítása nélkül használható a hagyományos belsőégésű motorokban. A technológia kész, a probléma az árral van, mert az bizony többszöröse hagyományos üzemanyagoknak.

A Transport&Environment elemzése szerint a fejlesztés költségekkel és az új üzemanyagok logisztikájával számolva 2025-ös piacra kerülés esetén a szintetikus benzin, gázolaj a töltőállomásokon minimum ötszörösébe kerülne, mint a hagyományos, nagyrészt fosszilis alapanyagokból készülő üzemanyagok.

Egyelőre még érvénye a 2035-ös céldátum, mely szerint az új autók károsanyag-kibocsátási határértéke Európában Nulla g/km, ám a világban futó több mint 1,5 milliárd benzines és dízel járműbe is tisztább üzemanyagot kellene tankolni.

Több gyártó is foglalkozik a megoldással: Izlandon 2006. óta működik a Carbon Reciclying Internationalt (CRI), ami 2012-ben már 5500 tonna CO2 felhasználásával 4000 tonna e-metanolt állított elő. Szóval a technológia adott és működik, a kérdés, hogy ki fizeti meg az ilyen tankolást.

A CRI már nem csak tesztelésre gyárt e-metanolt, legfőbb vásárlói hajós cégek és olajtársaságok, melyek kis mennyiségben (3-15%-ban) kevernek e-metanolt az üzemanyagukhoz.

Ahhoz, hogy az így készülő üzemanyag valóban karbonsemleges legyen, a felhasznált energiának is megújulónak kell lennie: a szintetikus üzemanyag legfontosabb alapanyaga a CO2, vagyis szén-dioxid, ami végtelen forrást biztosít. Az e-metanolhoz szükséges másik elem a hidrogén vízbontással, elektrolízissel elérhető, elektromos áram kell hozzá, ami pedig szél, víz, napenergiából szintén megújuló energiaként rendelkezésre áll. Ezért telepítették a CRI Shunli-i üzeme egy vasércfeldolgozó mellé, az izlandi telephely pedig a terület vulkánilag leginkább aktív részére.

A kémiai folyamatok során olyan szintetikus alapú metanol készül, ami szállítás szempontjából azonos a benzinével, gázolajéval.

A finnországi és kínai CRI gyár évente 150 ezer tonna CO2-ből 100 ezer tonna e-metanolt állít elő, a Shunli üzem 160 ezerből 110 ezret. Mindegyik gyár magának állítja elő a szükséges hidrogén mennyiséget vízbontással, ami a nagyobbak esetében 20 ezer tonna évente.

A metanol komolyabb energiasűrűségű üzemanyag, mint a benzin, vagy a gázolaj, oktánszáma 109, míg a benzinkúton kapható legerősebb benziné 100, hivatalosan, ezért a metanolt és az etanolt (szintén alkohol) leginkább versenyautókban használják. Az egyik szempont a hatásfoka, a másik pedig, hogy speciális üzemanyag-rendszert kíván, a hagyományos autók műanyag és gumi alkatrészekből felépülő rendszere nem húzná sokáig, ha alkoholt tankolnánk.

Több sportkocsi gyártó is részt vesz a programban, a Porsche például saját fejlesztésű e-benzint tankol a Mobil1 versenysorozat 911-es autóiba, de ezt használ több közúton is használható hipersportkocsi: a Gemera fejlesztésekor a Köenigsegg már együttműködött a CRI-vel.

Globálisan több száz energetikai, autóipari és szállítmányozási vállalat csatlakozott az e-üzemanyagok fejlesztését támogató szövetséghez.

Ne legyenek illúzióink, mert a szintetikus üzemanyaggal hajtott motor is bocsát ki káros anyagokat, viszont azzal, hogy nem fosszilis forrású üzemanyagot éget el, hanem melléktermékből, alapvetően CO2-ből készül, így globálisan nem terheli több szén-dioxiddal a Föld légkörét, mint amennyi az elégetés előtt volt a légkörben.

Mivel kémiai összetételét tekintve alig van különbség a szintetikus üzemanyag és a hagyományos benzin/gázolaj között, ezért nincs szükség a motor semmilyen átalakítására.

Egyelőre az a realitás, hogy növelik és egyre nagyobb százalékban kevernek szintetikus üzemanyagot a hagyományoshoz, az OMW és a Shell néhány százaléknyit már jelenleg is hozzáad a forgalomban lévő üzemanyagaihoz.

A veteránok megoldották

2025-ben mind a tizenöt futamot fenntartható üzemanyaggal rendezik meg a Goodwood Revival fesztiválon, ahol autómatuzsálemekkel és milliárdos értékű veteránokkal versenyeznek. A 2024-es úttörő Revival a világ első olyan történelmi motorsport eseménye, amelyet kizárólag fenntartható üzemanyaggal rendeznek meg. Minden versenyzőnek olyan üzemanyagot kell használnia, amely legalább 70 százalékban fejlett, fenntartható összetevőket tartalmaz, ahogy az Audrain Motorsport által bemutatott 82. taggyűlésen is szerepel.

A nézők tizenöt izgalmas csatára számíthatnak, miközben tizenhárom rajtrácson sorakoznak majd fel az őszi Goodwood Revival műsorán.

KATEGÓRIÁK

Freddie March emléktrófea

Az 1950-es évek Goodwood Nine Hour versenyei előtt tisztelegve a Freddie March Memorial Trophy az 1998-as induló esemény óta minden Revival versenylistán szerepel. A 60 perces, kétpilótás versenyen a Jaguar C-Types, az Aston Martin DB3S és az Allard J2X-ek várják.

Sussex Trophy

Visszatérve a versenylistához, a Sussex Trophy szerepelt a Revival egy kivételével minden lebonyolítási programban. Az 1955 és 1960 között versenyzett, elegáns világbajnoki sportkocsik és sorozatgyártású sport-versenyautók versenyén a Lotus 15-ösök, a Lister-Jaguar Knobblys és a Jaguar D-Type-ok várhatóak.

Madgwick Kupa

Tizenharmadik alkalommal jelenik meg a Revival versenylistáján, a Madgwick Kupa többféle formát öltött a Revivalen. Idén a 25 perces verseny olyan 3 literes alatti versenyautókból áll, amelyek 1960 és 1966 között versenyeztek. A versenyen kisebb motorok állnak rendelkezésre, mint a hétvégén versenyző többi autóé, így a versenyen olyanok szerepelnek majd, mint a Lotus 23B-k, az Elva MK7-esek. és Brabham BT5s.

 

Goodwood Trophy

A Goodwood Motor Circuit legkorábbi napjait idézve a Goodwood Trophy a háború utáni motorsport jellemzője. Az 1930 és 1951 között versenyzett Grand Prix és Voiturette autók rajtrácsával két évtizeden keresztül számos autó fog feljutni a történelmi Körpályára a korábbi rajtrácsokkal, beleértve az ERA-kat, a Maserati 6CM-eket és a BRM Type 15 V16-ot.

Barry Sheene emléktrófea

A Barry Sheene Memorial Trophy az eredeti kétkerekű párbaj előtt tiszteleg a Goodwood Motor Circuit-en 1951-ben. Az 1948 és 1966 között versenyzett 500 köbcentis Grand Prix motorkerékpárok esetében, beleértve a Norton Manx 30M-eket és a Matchless G50-eseket, minden kerékpárt egy pár hajt meg. versenyzőket, és a hétvégén két versenyen is versenyezzenek az összesített eredményért.

Stirling Moss Emléktrófea

A korábban Kinrara Trophy néven ismert, mielőtt 2020-ban átnevezték, a Stirling Moss Memorial Trophy 2025-ben visszatér a Revival versenylistájára. A néhai Sir Stirling Moss – vagy „Mr Goodwood” – zárt pilótafülkés GT autók tiszteletére nevezték el. 1963 előtt versenyzett pályára lép egy 45 perces kétversenyzős versenyen. A verseny arról ismert, hogy a világ legértékesebb és legszebb autóit fogadják, köztük a Jaguar E-Types-t, az Aston Martin DB4GT-ket és a Ferrari 250SWB-ket.

Whitsun Trophy

A hétvége leggyorsabb versenye, a Whitsun Trophy 2001 óta a Revival alapja. A Whitsun Trophy az 1960 és 1966 között versenyzett sportversenyek prototípusaira fókuszál, beleértve a Lola T70 Spydereket, a McLaren M1B-ket és a Ford GT40-eket, és így néhányat leghevesebb verseny a hétvégén.

Fordwater Trophy

2023-ban a Fordwater Trophy volt az élen, és ez lett a legelső, fenntartható üzemanyag verseny, amely Goodwoodban zajlott. 2025-ben a Fordwater Trophy-n az 1964-1966-os versenyek által ihletett szériasportok és GT-autók küzdenek meg a győzelemért, köztük a Lotus 26R, a Ford Mustang GT350 és az Alfa Romeo TZ1.

Szent Mária trófea

Az ünnepelt évtized között minden évben váltakozva a 2025-ös St Mary's Trophy az 1950-es évek sorozatgyártású limuzinjaiból álló kollekciót köszönti majd. A hétvégi két részből álló versenyen Austin A40-esek, Alfa Romeo Giulietta Tis-ek és Jaguar Mk1-esek vesznek részt, szombaton pedig VIP pilóták.

Chichester Kupa

A Chichester Kupa kicsi, de fürge elülső motoros Formula Juniors rajtrácsát gyűjti össze, ami a Lola Mk2s, Alexis Mk2s és az Elva-BMC-100s összecsapását ígéri. A 25 perces időmérő edzés összehozza azokat az autókat, amelyeket egykor az 1950-es, 1960-as és 1970-es évek jövőbeli F1-sztárjai vezettek.

Richmond és Gordon trófeák

A Forma-1 aranykorszakát ünneplő Richmond & Gordon Trophies 2,5 literes, 1952 és 1960 közötti Grand Prix autók flottáját fogadja. Az első és hátsó motoros autók, köztük a Lotus 16s, a Maserati 250F és a Cooper T5 között heves, 25 perces összecsapás következik.

Royal Automobile Club TT ünnepség

A Revival találkozó kék sávos versenye zárt pilótafülkés GT-ket és válogatott prototípusokat tartalmaz, és felidézi a Motor Circuit történelmét és örökségét, amikor a RAC TT ott rendezték 1960 és 1964 között. Goodwood aranykorának leggyorsabb és legikonikusabb nagy túraautói. fej-fej mellett a 60 perces kétpilóta viadalon, sztárokkal teli pilótasort vonzva.

Glover Trophy

A Glover Trophy, amely megtartotta nevét a korai goodwoodi versenytalálkozókról, az 1961 és 1965 közötti Grand Prix autókat gyűjti össze – betekintést nyújtva a Forma-1-es versenyek történetébe a Motor Circuit-en –, amelyekkel Goodwoodban olyanok versenyeztek, mint Sir Jackie Stewart. Jim Clark és Graham Hill. A Goodwood's Easter Meetings-en átadott trófea tiszteletére elnevezett versenyen olyan autók szerepelnek majd, mint a Lotus 25s, BRM P261 és Lotus 18s.

Fotók: LSB, Drew Jackson, Chris Ison, Dominic James, Jason Fong

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.11
Naná, hogy a Tokiói Autószalonon debütál majd a japán Drift King által fémjelzett Hyundai Ioniq 5 N....
2025.01.11
Az Alpine Forma-1-es istálló tartalékversenyzőjeként folytatja pályafutását Franco Colapinto, aki....
2025.01.11
A Szegeden autógyárat építő BYD három új márkakereskedéssel bővíti magyarországi értékesítési és....
2025.01.11
A baleset vétlen elszenvedőjének fedélzeti kamerája rögzítette a felvételt, január 8-án, este.   ..
2025.01.11
A teljes egészében megújuló nyersanyagokból készült üzemanyag (HVO100) a hagyományos dízelhez....
2025.01.11
A koreai autógyártó a mai napon bejelentette, hogy stratégiai együttműködésre lép az NVIDIA....
2025.01.11
Az Egri Járási Ügyészség vádat emelt egy férfi ellen, aki ittasan vezetve egy bejárati kapu....
2025.01.11
Három speciális kivitellel és egy kulcsfontosságú alkatrészpiaci fejlesztéssel bővíti a GR Yaris....
2025.01.11
A villanyautópiac fejlődése Németországban tavaly elmaradt a várakozásoktól. A szövetségi gépjármű-....
2025.01.11
Andy Cowell lett az átszervezett istálló új vezetője. ..