IKARUSZ
Látom, alaposan megnézik ezt az öreg buszt a gyalogos járókelők és az autósok is. Sokan talán nosztalgiából, a fiatalok számára meg teljesen ismeretlen ez a jármű. Büszke rá?
Hogyne lennék. Aktívan benne voltam a felújításában is.
Kié ez az 55-ös faros?
Simon Pálé, aki a magyar buszgyártás egyik legérdekesebb alakja. Van három diplomája, plusz lakatos végzettsége, és több, felújított busza. Kalandos körülmények között talál rá régi roncsokra, s teljesen rekonstruálja őket.
Maga is neki dolgozik?
Ikaruszos voltam, apám 47 évet húzott le a buszgyárban, de ott dolgozott szinte az egész család. Az Ikarusz az én életemet is meghatározta. Most Simon Pál cégének tesztpilótája vagyok.
Mit tud ez a jármű?
Sebességben kilencvenet, százat erőlködés nélkül teljesíteni tud 9300 köbcentis motorjával.
Mikor gyártották?
Farmotoros Ikarusok 1954 és 1973 között készülek Mátyásföldön, ez az 55-ös távolásgi változat ötvenegy éves.
Korábban hol szolgált ez a kívül-belül gyönyörűen rendbehozott Ikarusz?
Weiler Péter festménye
Sikerült kiderítenünk, hogy a saját korában főleg a belvárosból a ferihegyi reptérre szállította az utasokat.
Annak idején ez nemcsak komfortosnak, hanem szinte luxusnak számított?
A maga korában korszerű volt és közkedvelt. A szembeforduló ülések asztalán például herendi porcelánból készült lámpák világítottak, azért ezeket később lecserélték sokkal olcsóbb műanyagokra.
Mennyi bír egyhuzamban biztonságosan ez a jármű?
Simon Pálnak Erdély a szerelme, gyakran megyünk le oda a busszal. Soha semmi baj nem volt vele. Megbízható. Nyilván a napi forgalomban közlekedő mai buszok paramétereit már nem tudja, eredetileg ebbe klímát sem szereltek. De olyan konstrukció, amit most is lehet szeretni. Hozzám nagyon közel áll, boldogan vezetem. És úgy látom a fővárosiak is rokonszenvvel fogadják, ha felbukkan az utakon.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!