Mazda CX-5 teszt

Teszt-a-rossa – Mazda CX-5 G194 AT Sport teszt

2022.04.16.

Innen is elnézést a címben szerelő szörnyű szóviccért, ami kínosan próbálkozik egy vörös autó tesztelését egyetlen kegyetlen szófacsarásba sűríteni.

Ugyanakkor a mélyvörös Mazda CX-5 tesztautó tényleg ilyen érzelmeket – és szóvicceket – váltott ki az emberekből. Jómagam kedves ismerősként fogadtam az új CX-5 tesztautót, hiszen pontosan egy éve utaztunk el a még facelift előtti változattal a horvát WRC futamra. Életem legpihentetőbb utazását tudhattam le abban a végtelenül csendes, kényelmes és tágas kabinban, amely tulajdonságok szerencsére mára sem csorbultak a japán márka hazai kínálatának legnagyobb autójában.

Ráadásul akkor egy összkerekes változattal mentünk, aminek már az első napon hasznát vettük a gyorsaságik közötti hajszában, de a fogyasztása nem volt túl barátságos, főleg autópályázáskor. Most egy elsőkerekes modellt próbálhattam, ami megmutatta, hogy mire képes valójában a 2,5 literes, 194 lóerős szívómotor mögötti technológia, és mi értelme annak a szokatlanul magas, 13:1-es kompresszió aránynak. Nos, egy 6,4 literes külvárosi átlag már sokkal barátságosabban hangzik egy 1,6 tonnás SUV-tól. A nagy tesztátlag persze ennél magasabb, 7,8 liter lett, de ebben volt belvárosi dugózás és a fotózással, erőpróbálgatással járó extra terhelés is.

Továbbra is nagyon szerethető a motor rendkívüli ereje, amit késlekedés nélkül kapunk a nyakunkba, hiszen itt nem kell turbóra várni. Egyedül a 6-fokozatú automata küszködik néha az erőátvitellel. Noha rendkívül gyors a gázreakciója, néha mégis indokolatlanul kipörgeti a motort a váltások között, főleg hideg motorral pedig képes összevissza kapcsolgatni, ami kevésbé illik a CX-5 már-már prémium körítéséhez. Ugyanakkor a mozgása továbbra is meghazudtolja méreteit, többek között a zseniális torque vectoringnak köszönhetően, ami egy pillanatra sem engedi, hogy megcsússzanak a kerekek.

Továbbra is csodálattal néztem, hogy a CX-5 formavilága mennyire megállja a helyét ennyi év után is. Sikerült egy annyira arányos, időtálló formát rajzolniuk, amilyet egy ekkora SUV testen eddig még nem sokaknak sikerült – és mostanában még maga a Mazda is küszködik, ha az új CX-60 meredek és szögletes oldalfalaira tekintünk. Mindezt tovább tetézték a tesztautó esetében azzal a Soul Crystal névre hallgató, mélyvörös fényezéssel, amin csak úgy táncolnak az autó vonalai. Megunhatatlan színjátékát minden egyes nap képes voltam csodálni, ahogy az utastér illatát is nehezemre esett elengedni.

Van egy jellegzetes illata a CX-5 kabinjának, ami rögtön tudatja velünk, hogy mennyire minőségi anyagokból építkezik az utastér. Nehéz olyan pontot találni, ahol ne lenne puha, finom tapintású anyag odabent, miközben minden letisztult, már-már prémium hatású. Kívülről ugyanígy a minimalizmus jellemzi a faceliftet: az első lökhárító alján egyszerűsítették a légbeömlőt, és a hűtőrács króm karimája sem fut már bele annyira a fényszóróba. Egyébként új, osztott rajzolatot kaptak a lámpák elől-hátul, és persze a felnidizájnok is frissültek.

Mielőtt végleg beleesnénk a Soul Crystal színbe, érdemes megtekinteni az új Zircon Sand névre hallgató katonazöld fényezést is. Amikor visszavittem a tesztautót, épp bent állt egy olyan példány is, és elég megkapó jelenség volt. Odabent nehéz észrevenni bármi változást, és ez lehet akár pozitívum is. Ugyanis a Mazda 10,25 colos infotainment rendszere még mindig ugyanolyan jól kezelhető, mint a BMW iDrive-ja. Nem tudom, hogy miért mondott le az autóipar a középkonzolra helyezett HMI tekerőkről, de ez a CX-5 újra és újra bebizonyítja nekem, hogy nincs ennél elegánsabb és praktikusabb megoldás a digitális felület kezelésére.

Egy biztos: a CX-5 mindenkit érdekel, és mindenki kívánja, akárkivel is beszéltem. Jelenleg éppen 10 millió forint alatt rajtol a frissített Mazda CX-5 a konfigurátor szerint, Emotion felszereltséggel, de számtalan egyéb széria közül választhatunk, mind sajátos karakterrel: terepes, sportos, a kínálat tetején a Takumi Plus-szal, fényezett kerékjárati ívekkel, 13,6 millió forintért. A mi Homura Plus tesztautónk a maga sötétített betétjeivel, fekete felnijeivel és vörös hűtőrács elemeivel 13,8 milliót kóstál ezzel a motorral, elsőkerékhajtással és egy meglehetősen jó kombinációnak bizonyult.

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.08.19
Összeütközött két autó az 51-es úton Dunavarsány közelében, az útszakaszt teljes szélességében....
2022.08.19
Több mint kétszer annyival ment, mint a megengedett. ..
2022.08.19
Az indiai autók 2022-ben jelenhetnek meg az orosz autópiacon – írja a carsweek.ru. A Business News....
2022.08.18
Egy turisztikailag népszerű település igyekszik minél nagyobb, akár idényjellegű forrásokat bevonni....
2022.08.18
Két motoros életét vesztette Parádsasvár közelében. Teljes útlezárás mellett tart a helyszínelés. ..
2022.08.18
Egy Ifo-tanulmány szerint különösen az autógyártók és a gépipar szenvednének súlyos károkat, ha....
2022.08.18
Egy korszak a végéhez közeledik, több új elektromos és hibrid személygépkocsit adtak el idén, mint....
2022.08.18
Valamikor a 80-as években tartalékosként behívót kaptam egy katonai továbbképzésre. A behívó....
2022.08.18
Az eset Angliában történt ugyan, de a baleset megdöbbentő. A felvételt az Origo szúrta ki. ..
2022.08.18
Megkapták idei első éles riasztásukat a balti légteret védő magyar Gripenek - közölte a honvédelmi....