Akkumlátorok

Tényleg létezik a gyakorlatilag örök életű akkumulátor?

2021.11.30.

A közelmúltban bemutatott tisztán elektromos modelljével minden eddiginél magasabbra emeli a lécet a Toyota: a bZ4X akkumulátor-csomagja tíz év után is újszerű marad, és ez nem az egyetlen előnye.

A közelmúltban bemutatott tisztán elektromos modelljével minden eddiginél magasabbra emeli a lécet a Toyota: a bZ4X akkumulátor-csomagja tíz év után is újszerű marad, és ez nem az egyetlen előnye.

Sokan kárhoztatták a Toyotát, amiért késlekedve reagált a tisztán elektromos járművek piacának fejlődésére. A vállalat valójában negyed évszázada hozta forgalomba első akkumulátoros villanyautóját, a RAV4 EV-t, amelyet aztán 2012-ben annak második generációja követett, tavaly pedig a C-HR EV lépett a kínai piacra (Izoa néven.) Az, hogy erre a termékvonalra nem fektetett nagyobb hangsúlyt az elmúlt huszonnégy évben, a legkevésbé sem volt véletlenszerű.

A Toyota tudatosan döntött úgy, hogy az értékesítésben kiforrott hibrid típusaira koncentrál, miközben nem csak tökéletesíti EV-technológiáját, de az iparág legfejlettebb hálózatról tölthető akkucsomagját hozza létre. Ez az új generációs technológia jelenik meg a frissen bemutatott Toyota bZ4X tisztán elektromos crossoverben.

A Toyota idén jelentette be, hogy az évtized végéig 4 billió forintnak megfelelő összeget fordít elektromos hajtóakkumulátorok fejlesztésére és gyártására. Ebben a folyamatban három alapvető technológiára koncentrál a vállalat. Rövid távon finomítja nikkel metál-hidrid és lítiomion akkumulátorait, ezt követően pedig megalkotja új generációs lítiumion akkumulátorát, valamint kiküszöböli a szilárd elektrolitos akkumulátorok sorozatgyártását hátráltató hiányosságait. Ez a két utóbbi technológia túlzás nélkül új korszakot nyit az elektromobilitás történetében; a várakozások szerint már 2025-től rendelkezésre állnak majd.

A Toyota bZ4X fedélzeti rendszere még nem ezt az új generációs Li-Ion akkumulátort alkalmazza, ám a jelentős mértékben tökéletesített rendszerének megjelenésével gyakorlatilag egy csapásra elavulttá vált a piacon forgalmazott hasonló rendszerek többsége. Az új rendszer ugyanis 30 százalékkal olcsóbban gyártható, a jelenleginél nagyobb fajlagos kapacitást kínál, és ami különösen fontos: élettartama a sokszorosa lesz a most szokásos megoldásoknak.

A Toyota arra tett ígéretet, hogy a bZ4X akkumulátorcsomagja tíz év elteltével is eredeti kapacitásának 90 százalékáig lesz tölthető. Összehasonlításként: ez az érték manapság, más gyártóknál nem haladja meg a 70 százalékot. Egy tízéves Toyota villanyautó tehát 28 százalékkal messzebb tud majd eljutni egyetlen feltöltéssel, mint egy hozzá eredetileg hasonló paraméterekkel rendelkező versenytársa – míg az utóbbinál érzékelhetően romlik tehát a használati érték, a Toyota vezetője jóformán észre sem fogja venni az eltérést.

Mintha ez nem volna elég, 2025 után ezt a piacvezető paraméterekkel bíró akkumulátor-technológiát is lecseréli a Toyota. Az új generációs lítiumion energiatároló rendszerek további 50 százalékos árcsökkenést ígérnek azonos kapacitás mellett. A kétlépcsős fejlesztés eredményeként tehát a következő nem egészen öt év leforgása alatt harmadára – a jelenlegi költségek 35 százalékára – csökkenhet az akkumulátorok ára, és ennek köszönhetően nagyságrendekkel válhatnak olcsóbbá a Toyota villamosított járművei.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.15
115 évvel ezelőtt, 1910. augusztus 1-én a ma Horvátországhoz, akkoriban a Magyar Királyság Zágráb....
2025.12.15
A mobilitási technológiák területén globális vezetőnek számító LG Electronics (LG) a 2026-os CES....
2025.12.15
A Pirelli mérnökei két új, nagy teljesítményű abroncsot mutattak be, amelyeket kifejezetten a....
2025.12.15
Megalakult a Magyar Mesterséges Intelligencia Tanács hétfőn Budapesten, testület egyebek mellett....
2025.12.15
Együttműködési megállapodást kötött a Szegedi Tudományegyetem és a BYD Auto Hungary Kft., amely új....
2025.12.15
Kartellezés miatt bírságolta meg a Rombat SA román autóipari céget az Európai Bizottság - írta az....
2025.12.15
A politikusasszony első új autója volt az 1991-es Supra 2.5 GT Twin-Turbo Limited, amelyet ma már....
2025.12.15
Magyarországon a közlekedésnek mindenki számára alapjognak kell lennie - hangoztatta az építési és....
2025.12.15
A Toyota Európa kínálatában jelenleg 3 plug-in hibrid elektromos (C-HR, RAV4, Prius) és 6....
2025.12.15
A járműkommunikáció jövője már láthatáron van, de a világ nagy része még nem áll készen a teljes....