Nissan N7
Az autóipar egy érdekes év végső heteiben jár. Rengeteg visszaesés volt 2023-hoz képest, az elektromos autók piaca visszaesett, az SUV-őrület kissé talán csökkenni látszik és ezzel egyidőben újra felerősödtek a hangok, amelyek benzines családi autókat akarnak. A kínai gyártók megerősödtek és egyre nagyobb konkurenciát jelentenek az európai és észak-amerikai piacon is. Az autógyártók közül sokan nehéz évet zárnak. Ilyen a Nissan is, az egyik legnagyobb japán márka, amelynek viszont a 2024-es év nem volt kedvező. A gyártó nemrég jelentette be, hogy 9000 munkahelyet lesz kénytelen megszüntetni a válságos helyzet csillapításának reményében. Emellett régi partnerének, a Mitsubishinek adja részvényei egy részét, amely döntés szintén felszabadít némi erőforrást.
Ebben a helyzetben azonban továbbra is szükség van fejlesztésekre és új modellekre. A Nissan be is mutatta új autóját, az N7-est, amely a fenti tényezők hatásának terméke, ugyanis ez egy elektromos szedán, kínai koprodukcióban. Első ránézésre egy hatalmas, amerikai, vagy akár lassan európai piacos szedán rengeteg bel- és csomagtérrel és íves vonalakkal, azaz egy hamisítatlan családi autó a kétezres évek elejéről, modern külsővel. Azonban van egy kis probléma, ugyanis a modellt csak Kínában lehet majd kapni. A Nissannal partner Dongfeng megkötése volt, hogy a modell csak belpiacon legyen elérhető és a fejlesztés is 50:50 arányban történt a két cég között. Őszintén, ha nem Nissan embléma lenne a kocsi elején, könnyen gondoltam volna, hogy egy újabb kínai márka modelljéről van szó - ami félig igaz is.
Ha valakinek ismerős lenne az N7 kinézete, az amiatt lehet, mert a modell az áprilisban bemutatott Epoch koncepcióautóra épül, ami a modern elvárások mindegyikét igyekszik kielégíteni. Osztott elülső fényszórók, a modell teljes széltében végigfutó hátsó fényszóró, megvilágított márkajelzés, kéttónusú felnik, íves tetővonal. A fényszórók LED-ek és az elülső lámpák érdekes, bumerángalakot kaptak.
Ez lenne a Nissan első teljesen elektromos szedánja, azonban a kínai piacon már 2018-ban debütált egy másik EV szedán, a Sylphy Zero Emission, ami valójában csak egy szalon kivitelű Leaf. Az N7 azonban nem ennek a modellnek az utódja, a kivitelen és az elektromos hajtáson kívül nem kapcsolódnak egymáshoz. Az N7 egy nagyméretű, családi autó. Hogy mennyire nagy? 4930 milliméteres hosszával és 1895 milliméteres szélességével majdnem akkora, mint egy Volkswagen ID.7-es. A magassága persze nem SUV-mértékű, az N7 1487 mm magas, tengelytávja pedig 2915 mm, azaz rövidebb, mint a VW-é.
A beltérről egyelőre nem sokat lehet tudni, a Nissan erősen titkolózik, de a látványképek alapján egy átlagos családi autó kényelmére lehet számítani. A szoftveres és technológiai specifikációk azonban sajnos nem megmondhatók, annyit árult el a gyártó, hogy egy "Navigate on Autopilot" is helyet kap a modellben, valamint a Qualcomm Snapdragon 8295 rendszere lesz elérhető az érintőképernyőn. Az elektromos platform helyi fejlesztésű.
Az N7 2025 első felétől lesz elérhető Kínában és a "The Arc" fantázianevű tervezet része, amelynek keretében a Dongfeng Nissan több hibrid és EV-modellt is debütál Kínában. A terv egyébként 30 modellt takar, amelyek része Európában és az Egyesült Államokban is megjelenik majd. Többek között átmatricázott Renault 5-ös és egy pickup is lesz majd a tervben, de a modellek többsége nem meglepő módon SUV és crossover lesz.
Képek forrása: Nissan