autóteszt

Telitalálat a modell - frissített Mercedes GLA

2017.09.21.

Pontosan 4 éve, a Frankfurti Autószalonon mutatták be a gyorsan növő kompakt SUV szegmens első Mercedes-Benz modelljét, amely akkor egyértelműen válasz volt a BMW X1-esére. A GLA tette teljessé a márka SUV-választékát – minap kipróbálhattuk a modell frissített változatot és szinte mindent rendben találtunk.

Az autó jól fogyott, érthetően óvatosan is nyúlt hozzá a márka: tetszetős új hűtőrács-minták tűnnek fel és változtattak az első lökhárító kialakításán is. Megújult a kerékkínálat és a színpaletta – tesztautónk új bézs árnyalata és felnigarnitúrája mutatja, ez jó irány. Hátul szinte csak a lámpaburát módosították – az autó formatényezője viszont 0,29-ről 0,28-ra csökkent. Egyáltalán nem dobozszerű a modell frissített SUV, ha van ilyen minősítés, akkor a GLA „pozitívan zömök" és összhatásában is tetszetős.



A világításnál a bixenon opciót LED-esre cserélték, utóbbi a tompított és a távolsági funkciót is tudja, a hátsó lámpák pedig helyzethez igazodó, változó fényerővel működnek. Az autó most is nagyobbnak látszik, mint amekkora, lányaim a hátsó ülésre szállva gyorsan beszóltak, hogy tágasabb helyre számítottak. Az előző modellnél ez még nem volt probléma, nem az autó ment össze, ők nőttek. Meg kellett védenem a modellt, hogy ez mégiscsak a legkisebb Mercedes SUV, 185 centiméter fölött már az első GLA sem volt javallott.

A beltér is frissült az elődhöz képest, strapabíróbbnak tűnik és jól illik az autó karakteréhez, bár itt-ott keményebb műanyagokat is látni. A kormányoszlopon találjuk az automata váltó előválasztó karját, a középkonzolban így egy hasznos tárolót nyerünk. Nagyobb, 8 colos a kijelző és a multimédiás rendszer már képes a mai modern okostelefonos tükrözési formák kihasználására. Okosnak okos, de magyarul még nem beszél – e tekintetben nőni kell még a legkisebb Mercedes SUV-nak.



A GLA kezes, jól vezethető az első futóműve McPherson rendszerű, a hátsó kerekeket oldalanként három kereszt- és egy hosszlengőkar vezeti. Forszírozott kanyartempónál is jól viselkedik, a menetstabilizáló elektronika magabiztosan tartja az íven az autót, miközben a visszajelzés egyértelmű. A GLA jól mozog enyhe terepen, és még inkább otthon van a tesztautónk 3 centis futóműemeléssel járó Off-road csomagjával. Terepre nem vittük az autót, a szaksajtó igen, ám a kollégák rögtön meg is jegyezték, hogy ez az extra normál, aszfaltos használatban egy kicsit a komfort rovására megy, különösen a 9 colos defektmentes abroncsokkal. Nekem talán azért nem tűnt fel, mert nem a nagy Mercedesek szuper futóműkomfortját vártam a kis SUV-tól.



Számos asszisztens-rendszer támogatja és tehermentesíti a GLA vezetőjét. Már az első modellben is széria volt például az éberség figyelő és a radaros baleset-megelőző rendszer, adaptív fékasszisztenssel, amely már 7 km/órától megóv a karamboltól. Vannak a GLA-ban egyebek is, például a sávtartó csomag, holttérfigyelő, vagy az adaptív távfény-asszisztens, extra felszerelésként. Az automatikus beállást hossz- és keresztirányú parkolóhelyre az aktív parkló asszisztens biztosítja opcionálisan.



A szegmensben ma még versenytárs nélküli a 360 fokos kamera, amelynek köszönhetően az autó teljes környezete nyomon követhető a műszerfalba épített 8 hüvelykes kijelzőn. Új a Handsfree Access rendszer is, amivel egy lábmozdulattal nyitható a csomagtér-ajtó, bár ezt a funkció már sok márka modelljében elérhető.

A 109 és 381 lóerő közötti, különösen széles teljesítménysávban kínált motorok választéka bővült, a 184 lóerős benzines GLA 220 csak összkerékhajtással kérhető és beékelődik 156 és a 211 lóerős közé. Az általunk próbált autóban a 220-as gázolajos hajtáslánc szolgált 7 sebességes automata váltóval és négykerék-hajtással. A már nem mai kétturbós motor 2143 köbcentis, teljesítménye 170-ről 177 lóerőre erősödött – csúcsnyomatéka 350 Nm és már 1400-as fordulattól a vezető rendelkezésére áll.



A gyári fogyasztás adatai keveset ígérőek és a gyakorlatban sem vall szégyent a GLA. Amikor vittem vissza Budapestre az autót, Szeged után 110-re állítottam a tempomatot. Ami persze néha felment 120-ra, sőt 130-ra is, hogy ne akadályozzam a dinamikus forgalmat, de nyugalmi állapotban 110 volt a sebesség. Egy kávészünet és 136 kilométer megtétele után kerek öt litert mutatott a fogyasztásmérő – 95 km/óra átlagsebesség mellett. Sőt rövid ideig láttam a 4,9-es számot is, de ezt hamar, még az amatőr megörökítés előtt elsodorta a felgyorsult tempó. Ekkora autótól ez a valós fogyasztás barátságosnak minősíthető. Országúton szerintem akár 4,5 liter alá is leszorítható az étvágy és vegyes üzemmódban, különös odafigyelés nélkül is elegendő lehet 6 liter gázolaj 100 kilométerre.



A tesztautónak 16,5 milliós listaára és bár lehetne tovább extrázni akár a 18 millióig is, ebben már valóban nagyon sok minden benne van. Nekem egyedül a távolságkövető tempomat hiányzott. A tesztmodell alapára egyébként 11,85 millió forint, ami még mindig nem kevés az erős dízelmotorért, a dupla kuplungos automataváltóért és összkerékhajtásért – plusz persze a számos kényelmi és biztonsági extráért. A belépőmodell a korrekt alap benzinmotorral, fronthajtással, dicsérhető széria futóművel és kézi váltóval szerelt autó 8,46 millió forintért viszont vitathatatlanul versenyképes ár-értékarányú.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.14
Új sorhatost vezetni 2025-ben olyan élmény, mint egy régen megkedvelt és nehezen beszerezhető ízt....
2025.02.14
Közlekedéstörténeti pillanat: forgalomba állítják az új magyar elektromos buszt! A magyar-cseh....
2025.02.14
A Porsche folytatja megszorító programját, és 2029-ig 1900 munkahelyet szüntet meg Németországban.....
2025.02.14
Azt gondolnánk, hogy az autóépítés nagyon drága dolog. Egy vietnámi Youtuber-csapat azonban inkább....
2025.02.14
A gyártó 2025-ös előrejelzései alapján a váltás "jelentős további kiadásokat" fog eredményezni. ..
2025.02.14
A finiséhez érkezett az általános felvételi eljárás, február 15-ig, szombatig lehet jelentkezni a....
2025.02.14
A VOLÁN Egyesülés – az Építési és Közlekedési Minisztérium, valamint a KTI Magyar....
2025.02.14
Az európai szintű közlekedésbiztonsági ellenőrzés elsősorban a tehergépjárművek és autóbuszok,....
2025.02.14
A Lexus NX SUV új változata azoknak szól, akik a megszokottól eltérő kalandokra vágynak: a....
2025.02.14
Meglepő keresztségek, melyekkel tesztelheti általános műveltségét is.   ..