autóteszt

Telitalálat a modell - frissített Mercedes GLA

2017.09.21.

Pontosan 4 éve, a Frankfurti Autószalonon mutatták be a gyorsan növő kompakt SUV szegmens első Mercedes-Benz modelljét, amely akkor egyértelműen válasz volt a BMW X1-esére. A GLA tette teljessé a márka SUV-választékát – minap kipróbálhattuk a modell frissített változatot és szinte mindent rendben találtunk.

Az autó jól fogyott, érthetően óvatosan is nyúlt hozzá a márka: tetszetős új hűtőrács-minták tűnnek fel és változtattak az első lökhárító kialakításán is. Megújult a kerékkínálat és a színpaletta – tesztautónk új bézs árnyalata és felnigarnitúrája mutatja, ez jó irány. Hátul szinte csak a lámpaburát módosították – az autó formatényezője viszont 0,29-ről 0,28-ra csökkent. Egyáltalán nem dobozszerű a modell frissített SUV, ha van ilyen minősítés, akkor a GLA „pozitívan zömök" és összhatásában is tetszetős.



A világításnál a bixenon opciót LED-esre cserélték, utóbbi a tompított és a távolsági funkciót is tudja, a hátsó lámpák pedig helyzethez igazodó, változó fényerővel működnek. Az autó most is nagyobbnak látszik, mint amekkora, lányaim a hátsó ülésre szállva gyorsan beszóltak, hogy tágasabb helyre számítottak. Az előző modellnél ez még nem volt probléma, nem az autó ment össze, ők nőttek. Meg kellett védenem a modellt, hogy ez mégiscsak a legkisebb Mercedes SUV, 185 centiméter fölött már az első GLA sem volt javallott.

A beltér is frissült az elődhöz képest, strapabíróbbnak tűnik és jól illik az autó karakteréhez, bár itt-ott keményebb műanyagokat is látni. A kormányoszlopon találjuk az automata váltó előválasztó karját, a középkonzolban így egy hasznos tárolót nyerünk. Nagyobb, 8 colos a kijelző és a multimédiás rendszer már képes a mai modern okostelefonos tükrözési formák kihasználására. Okosnak okos, de magyarul még nem beszél – e tekintetben nőni kell még a legkisebb Mercedes SUV-nak.



A GLA kezes, jól vezethető az első futóműve McPherson rendszerű, a hátsó kerekeket oldalanként három kereszt- és egy hosszlengőkar vezeti. Forszírozott kanyartempónál is jól viselkedik, a menetstabilizáló elektronika magabiztosan tartja az íven az autót, miközben a visszajelzés egyértelmű. A GLA jól mozog enyhe terepen, és még inkább otthon van a tesztautónk 3 centis futóműemeléssel járó Off-road csomagjával. Terepre nem vittük az autót, a szaksajtó igen, ám a kollégák rögtön meg is jegyezték, hogy ez az extra normál, aszfaltos használatban egy kicsit a komfort rovására megy, különösen a 9 colos defektmentes abroncsokkal. Nekem talán azért nem tűnt fel, mert nem a nagy Mercedesek szuper futóműkomfortját vártam a kis SUV-tól.



Számos asszisztens-rendszer támogatja és tehermentesíti a GLA vezetőjét. Már az első modellben is széria volt például az éberség figyelő és a radaros baleset-megelőző rendszer, adaptív fékasszisztenssel, amely már 7 km/órától megóv a karamboltól. Vannak a GLA-ban egyebek is, például a sávtartó csomag, holttérfigyelő, vagy az adaptív távfény-asszisztens, extra felszerelésként. Az automatikus beállást hossz- és keresztirányú parkolóhelyre az aktív parkló asszisztens biztosítja opcionálisan.



A szegmensben ma még versenytárs nélküli a 360 fokos kamera, amelynek köszönhetően az autó teljes környezete nyomon követhető a műszerfalba épített 8 hüvelykes kijelzőn. Új a Handsfree Access rendszer is, amivel egy lábmozdulattal nyitható a csomagtér-ajtó, bár ezt a funkció már sok márka modelljében elérhető.

A 109 és 381 lóerő közötti, különösen széles teljesítménysávban kínált motorok választéka bővült, a 184 lóerős benzines GLA 220 csak összkerékhajtással kérhető és beékelődik 156 és a 211 lóerős közé. Az általunk próbált autóban a 220-as gázolajos hajtáslánc szolgált 7 sebességes automata váltóval és négykerék-hajtással. A már nem mai kétturbós motor 2143 köbcentis, teljesítménye 170-ről 177 lóerőre erősödött – csúcsnyomatéka 350 Nm és már 1400-as fordulattól a vezető rendelkezésére áll.



A gyári fogyasztás adatai keveset ígérőek és a gyakorlatban sem vall szégyent a GLA. Amikor vittem vissza Budapestre az autót, Szeged után 110-re állítottam a tempomatot. Ami persze néha felment 120-ra, sőt 130-ra is, hogy ne akadályozzam a dinamikus forgalmat, de nyugalmi állapotban 110 volt a sebesség. Egy kávészünet és 136 kilométer megtétele után kerek öt litert mutatott a fogyasztásmérő – 95 km/óra átlagsebesség mellett. Sőt rövid ideig láttam a 4,9-es számot is, de ezt hamar, még az amatőr megörökítés előtt elsodorta a felgyorsult tempó. Ekkora autótól ez a valós fogyasztás barátságosnak minősíthető. Országúton szerintem akár 4,5 liter alá is leszorítható az étvágy és vegyes üzemmódban, különös odafigyelés nélkül is elegendő lehet 6 liter gázolaj 100 kilométerre.



A tesztautónak 16,5 milliós listaára és bár lehetne tovább extrázni akár a 18 millióig is, ebben már valóban nagyon sok minden benne van. Nekem egyedül a távolságkövető tempomat hiányzott. A tesztmodell alapára egyébként 11,85 millió forint, ami még mindig nem kevés az erős dízelmotorért, a dupla kuplungos automataváltóért és összkerékhajtásért – plusz persze a számos kényelmi és biztonsági extráért. A belépőmodell a korrekt alap benzinmotorral, fronthajtással, dicsérhető széria futóművel és kézi váltóval szerelt autó 8,46 millió forintért viszont vitathatatlanul versenyképes ár-értékarányú.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.27
Kezdetét vette a június 8-ig tartó, Közlekedik a család elnevezésű országos közlekedésbiztonsági....
2024.04.27
Összesen hatan utaztak a sérült járművekben – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.04.27
A Nissan kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak elérhetőségét....
2024.04.27
Mercedes-Benz minden mennyiségben. Gyönyörűen felújított, karbantartott, retró Mercedeseket....
2024.04.27
A Toyota a Pekingi Autószalonon mutatta be a két új elektromos szabadidő-autóját, amelyekből tavaly....
2024.04.27
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.04.27
Mikor készítik a fotót a közlekedési lámpák kamerái?   ..
2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..